یکی از بزرگترین موانع برای سفر کردن، هزینه هاست...

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، طبیعت و جاذبه های سرزمین ایران چنان زیبا است که هر ایرانی صاحب ذوقی رادر هر شرایطی به سفر کردن و دیدن  جاذبه های دیدنی این سرزمین پهناور دعوت می کند.

میل به سفر نزد ایرانیان 7 برابر کشورهای توسعه یافته است. مردم کشور ما چنانچه اندک فرصتی و یا امکانی بیابند، عزم خود را برای سفر جزم می کنند.

پویا نیکجو کارشناس گردشگری و اکوتوریسم در اين باره گفت: گردشگری و توریست مثل هر رشته کاری و زمینه اقتصادی جنبه های متنوعی دارد.

وی افزود: مولفه های بسیاری سبب جذب مقوله سفرو گردشگری می شوند از جمله هزینه و درآمد، تغییر دیدگاه، فرهنگ مردم نسبت به مقوله گردشگری و حفاظت از طبیعت.

وی ادامه داد: گردشگری در ایران پیشینه فرهنگی طولانی مدتی دارد اما توجه و نگاه به این صنعت درآمدزا سابقه کوتاهی در کشور دارد.

نیکجو با اشاره به اینکه مساله که با آن مواجه هستیم عدم برنامه ریزی دقیق برای مسافران در بازدید از مناطق گردشگری است تصریح کرد: در سایتهای فرهنگی، تاریخی و طبیعی توسط دولت، استانها و بومیان مناطق، جاذبه های گردشگری خیلی پرقدرت معرفی می شونداما آمادگی لازم از طرف مردم دیده نمی شود.

*بحرانهای اقتصادی عامل بازدارنده سفرهستند؟!
در تعاریف ملی، اکوتوریسم شاخه ای از گردشگری با دید حفاظت از طبیعت است.

وی گفت: یکی از بزرگترین موانع برای سفر کردن، هزینه هاست که سبب عدم استقبال مردم می شود. بنابراین با ساده سفر کردن می توان بسیاری از هزینه ها را کاهش داد.

وی سفر گروهی را راهکاری برای کاهش هزینه های سفر دانست و افزود: یکی از مولفه هایی که باید به آن توجه کرد ترویج سفرهای گروهی است که از یک طرف سبب کاهش هزینه های سفر می شود و از طرف دیگر از آسیبهای احتمالی به طبیعت می کاهد.

نیکجو ادامه داد: با توجه به اینکه ورود ماشین های متعدد می تواند آرامش منطقه را مختل کند و از طرفی منع قانونی برای ورود به مناطق حفاظت شده وجود دارد سفرهای گروهی می تواند تا حدودی این مشکل را حل کند.

وی خاطر نشان کرد: سیاستهای کلان برای مدیریت گردشگری وجود ندارد و متاسفانه سازمان میراث فرهنگی هم در این خصوص شانه خالی می کند و با بی تفاوتی از کنار این موضوع می گذرد./ف
گزارش از هراتیان

برچسب ها: سفر ، طبیعت ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار