نگهدارنده‌هاي صنعتي همچون بنزوات سديم موجب تشديد علائم حساسيت و آلرژي به شكل واكنش‌هاي تنفسي و پوستي مي‌شود.

دكتر خديجه رحماني، فوق تخصص تغذيه، در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت:‌يكي از مواد نگهدارنده صنعتي بنزوات سديم است كه در كارخانه‌ها در تهيه سس، ترشي شور و آبميوه، شربت، كنسانتره‌ها، گوشت، مارگارين، برد تخم مرغ، ماهي، نوشابه‌هاي گازدار، مرباها و ژله صنعتي، ميوه‌هاي نگهداري شده، استفاده مي‌شود.
 
وي افزود: استفاده از اين ماده نگهدارنده براي افراد سالم در حد مجاز، كم ضرر است اما براي افراد حساس و با سابقه حساسيت و آلرژي در همين حد مجاز هم باعث تشديد علايم بيماري مي‌شود. 
 
اين استاد  دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: استفاده از مواد غذايي كه حاوي نگهدارنده بنزوات سديم هستند باعث تشديد علايم بيماري كه به شكل واكنش‌هاي تنفسي و پوستي در آسم و اگزما و ديگر موارد مي‌شود.
 
وي با بيان اينكه به افراد با بيماري‌هاي مرتبط با سيستم ايمني بدن به شدت توصيه مي‌شود از مواد صنعتي حاوي نگهدارنده بنزوات سديم استفاده نكنند توضيح داد: براي اين افراد از غذاهاي خانگي و طبيعي كه حاوي نگهدارنده‌هاي طبيعي نيستند استفاده شود و چرا كه مواد نگهدارنده صنعتي خطر سلامتي دارند.
 
رحماني در خصوص نگهدارنده ها گفت: نگهدارنده مواد غذايي در يكي از 3 دسته جلوگيري كپك و قارچ، جلوگيري از اكسيداسيون، جلوگيري از رسيدن ميوه‌ها و سبزيجات استفاده مي‌شود.
 
وي افزود: نگهدارنده‌هاي طبيعي بيشتر در منازل در تهيه مربا يا كمپوت خانگي، يا شور ها و ترشي‌ها شامل موادي مانند نمك، شكر، سركه است.
 
رحماني يادآور شد: مواد نگهدارنده صنعتي در صنايع غذايي صنعتي استفاده مي‌شود كه مواد شيميايي كه به منظور جلوگيري از كپك‌ها و قارچ‌ها در جلوگيري از اكسيداسيون و يا تركيب مواد با يكديگر به كار مي‌روند.
برچسب ها: حساسیت ، آلرژی ، پوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار