اصلاح نرخ سود سپرده های بانکی و تک نرخی شدن ارز، باعث ساماندهی منابع ارزی کشور می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علی سلیمانی شایسته مدير عامل بانک پارسيان در جمع خبرنگاران در خصوص تک نرخی شدن ارز، گفت: اجرای این امر نیازمند تامین نیازهای ارزی بازار به منظور حذف نیازهای کاذب است.
وی افزود: افراد در صورت به خطر افتادن دارایی های خود اقدام به تبدیل دارایی های خود به منابع ارزی می کنند، برای همین تقاضای کاذب در بازار ارز به وجود می آید.
*** مطالبات معوق کاملا فنی است
وی با بیان اینکه در بحث مطالبات معوق بانکی باید موارد متعددی مورد توجه قرار بگیرد، گفت: در صورتی که بخش تولید با مشکل مواجه شود سیستم بانکی هم تحت تاثیر آن قرار می گیرد.
همین موضوع بازپرداخت تسهیلات بانکی توسط بنگاه های تولیدی را ببینید که سیستم بانکی چقدر در حال کمک کردن به تسهیل در روند بازپرداخت آن است.
وی در خصوص بازپرداخت تسهیلات بانکی که در بخش های تجاری مصرف شده است، گفت: برخی تسهیلات بانکی دریافت شده را در بخش های تجاری به کار گرفته اند که در صورت عدم بازپرداخت، به طور حتم اقداماتی باید در مورد آنها به مرحله اجرا گذاشته شود.
سلیمانی شایسته با بیان آنکه جریان ورود منابع مالی به بخش های صنعت و معدن باید افزایش یابد، تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی در سال گذشته افزایش حمایت از بخش تولید را خواستار شده بودند. این موضوع در حالی اتفاق افتادکه نرخ سود تسهیلات بانکی براساس حمایت از بخش تولید بالا نرفت.
وی با طرح این سوال که در شرایط فعلی که نرخ تورم 31 اعلام شده، آیا شایسته است که بخش صنعت با رقم کمتر از این فعالیت کند، تصریح کرد: در کنار موضوع بالانرفتن نرخ سود تسهیلات بانکی، باید در نظر داشت که ارائه تسهیلات با سود 12 درصد و جذب سپرده های مردمی با 20 درصد کالما بی منظور است.
سلیمانی شایسته با تاکید بر این نکته که افزایش نرخ ارز از 1220 تومان به 2500 تومان سبب شد تا نیاز به سرمایه در گردش بنگاه ها به میزان 6 تا 7 برابر افزایش یابد، عنوان کرد: این در حالی است که نقدینگی به هیچ عنوان به این میزان بالا نرفته است.
وی ادامه داد: تاخیر در تصمیم گیری های ارزی به هیچ عنوان به سود تامین نقدینگی بخش تولید نیست.
شایسته با بیان اینکه آمار ماندگاری سپرده ها در نظام بانکی نسبت به گذشته کاهش یافته است، اظهار داشت: نرخ غیر واقعی سپرده های بانکی در ایران سایر بازارها را تحت تاثیر خود قرار می دهد، زیرا در ایران بانکها عامل اصلی تامین منابع مالی بخش های مختلف هستند و براین اساس، باید نرخ سود سپرده های بانکی با توجه به واقعی شدن نرخ سود تسهیلات بانکی افزایش یابد.
برچسب ها: نرخ ، سود ، سپرده ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار