پايگاه خبري فارن پالسي در مقاله اي به بررسي سياست آمريكا در قبال نا آرامي هاي سوريه و اهداف آن مي پردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين مقاله آمده است، امروزه گزارش هاي متعددي دال بر حمایت همه جانبه ایالات متحده از مخالفان مسلح در سوریه، آموزش ارتش آزاد سوریه در اردن و تسهیل حمل و نقل محموله های نظامي  به داخل سوريه از طریق بازيگر ديگر اين سناريو يعني ترکیه وجود دارد كه همگي دلالت بر اين امر دارند،كه آمريكا در طي دو سال گذشته در سناريوي ناآرامي هاي مدني سوريه،در تلاش براي ايفاي نقشي پر رنگ تر قدم برداشته است.
 
واقعيت انكار ناپذير اين است كه چنین اقداماتی خصوصا از سوي غرب، بر خلاف ادعاهاي كذب آنها تنها به تعمیق جنگ مدني اين كشور كمك كرده است و از طرفي هم راه حل نظامي بنا به دلايلي(مداخله طرف هاي غربي) گزينه مطلوب و دست نيافتني مي باشد. 

آنچه نیاز امنيت سوريه مي باشد، تقویت تلاش های بین المللی برای پیدا کردن یک راه حل سیاسی برای پايان دادن به بحران فعلي مي باشد.در طي اين دو سال گذشته،تقويت و مسلح كردن مخالفان از سوي غرب جزء كشتار بيگناهان و خرابي چيزي ديگري به بار نياورده است.

 در نتيجه اين دخالت ها،مردم سوريه، گروه هاي شورشي تحت حمايت غرب را نماينده واقعي طيف مخالف سياست هاي دولت مركزي نمي دانند بلكه آنها را گروهي وحشي و دست نشانده غرب براي رسيدن به اهداف پليد و ژئوپليتيكي غرب در منطقه حساس خاور ميانه مي دانند.

يك گروه مخالف با منطق سياسي و ديدگاهي روشن و سازمان یافته که قادر به ایجاد دستاوردهای سیاسی و نظامی مي باشد نه تنها این وضعیت نا آرامي مدني را مي تواند تغيير بدهد بلكه ديگر نيازي به اين گونه وحشيگري هاي افراطي آن هم در راستاي ترويج چهره اي به نادرست از اسلام در بين افكار عمومي نبود. 

در حال حاضر، بنا به اظهارات برخي از سياستمداران سوري، اسد هنوز هم معتقد است كه وي قادر به سركوب شورشيان خارجي و آوردن مخالفان سياسي داخلي و احزاب ديگر به پاي میز مذاکره مي باشد البته به شرطي كه غرب در امور داخلي اين كشور دخالت نكند.  

اما این اقدامات مصالحه آميز داخلي،خود تهدیدي براي منافع ملی آمریکا در منطقه "ثروت و انرژي" خاورميانه قلمداد مي گردد بنابراين آمريكا در حال حاضر، نياز به یک سیاست قوی تر و با برنامه اي را بيش از گذشته احساس مي كند.
هزینه های جنگ داخلی براي سوريه و ثبات منطقه هزينه هاي سنگيني در پي خواهد داشت. برآوردهاي اخير در خصوص هزينه هاي بازسازی سوریه به بیش از 60 میلیارد دلار مي رسد، و با ادامه و گسترش احتمالي جنگ در دمشق هزينه ها به مراتب افزايش خواهند يافت. 

با وجود برخي ادعاهاي شورشيان در جنوب، اسد هنوز کنترل اکثر مراکز جمعیتی این کشور را که براي تثبيت حکومت خود حیاتی مي باشد،در اختيار دارد. 

جنگ در سوریه نیز به نزديكي هاي دره بقاع (در نزديكي لبنان) رسيده است، لبناني كه اين روزها ثبات شكننده اي را بعد از استعفای نجیب میقاتی، نخست وزیر، در ماه مارس دارد و تلاش جناح های سياسي براي تشکیل یک دولت جدید در بیروت بحث سياست روز لبنان مي باشد.

آمريكا در برخي حوزه ها حركت مي كند: از جمله تعامل با روسیه، ایجاد ظرفیت براي ائتلاف ملی سوریه و ارتش آزاد سوريه. بنابراين ایالات متحده باید در مذاکراتي سطح بالا با طرف روسیه برای پیدا کردن یک راه حل مشترک دیپلماتیک براي پایان دادن به خشونت ها در سوریه تعامل منطقي داشته باشد. 

اگر آمريكا بر ادعاهاي خود دال بر اينكه حامي دموكراسي در جهان است اكنون پايند مي باشد،بايد با روسيه به طور مشترک قطعنامه اي را در شورای امنیت سازمان ملل متحد،که منعکس کننده خواست تمام گروه هاي داخلي مي باشد،تهيه و نقشه راهي را براي تضمین ثبات سوریه ارائه نمايد. 

علاوه بر این، در مورد مسئله سوريه نبايد نقش چين را انكار كرد.

به اعتقاد غرب،برای ایجاد اعتماد متقابل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده باید به مذاکرات بین ائتلاف مخالف(البته مخالفان واقعي) و دولت سوريه کمک کنند. 

البته در اين مورد بنا به منافع طرفين نشانه های كمي از توافق وجود دارد. 

به طور خاص، ایالات متحده باید منافع کلیدی روسیه در منطقه، از جمله پایگاه دریایی روسیه در بندر سوریه، حفاظت از شهروندان روسیه در سوریه، موافقت نامه های تجاری، و اقلیت را نيز مد نظر قرار دهد.

يكي ديگر از دغدغه ها ایالات متحده در این ائتلاف و معرفي كردن آن به عنوان نماينده واقعي سوريه، علويان و مسيحيان سوريه مي باشد چرا شرايط اجتماعي جامعه و كشور سوريه پس از سقوط بشار اسد،همچنان براي آمريكا تصوير روشني ندارد.

علاوه بر این، ایالات متحده باید با شورای همکاری خلیج فارس ، اتحادیه عرب، و اتحاديه اروپا برای ایجاد یک تامین كننده مالي بین المللی برای ائتلاف رايزني نمايد در حاليكه شريك اروپايي با بحران مالي سنگيني دست و پنجه نرم مي كند و اتحاديه عرب هم در داخل،با انقلابهاي مردمي مواجه مي باشد. 

ساختار جدید یک عنصر پاسخگویی را به لحاظ مالی براي تامين كنندگان اصلي اين سناريو مانند قطر، کویت، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ترکیه، فرانسه، بریتانیا، و ایالات متحده فراهم خواهد كرد.

علاوه بر این، یک منبع تامین مالي منسجم ،ائتلاف را براي برقراري ارتباط هاي قوی تر با مخالفان غیر نظامی فراهم مي كند و به رفع نابرابری های نظامی که نیروهای اپوزیسیون را ناتوان مي كند،كمك خواهد كرد.

ارتش آزاد سوريه ،دريافت سلاح های سنگین برای دفاع در برابر حملات زره پوش ها و هواپیماهاي ارتش دمشق را اكنون مهمترين نياز نظامي خود مي داند.

مسئله مهم در تشكيك آمريكا در گزينه حمله نظامي به سوريه ترس از دوران پس از سقوط اسد و روي كار آمدن افراطيون و به خطر افتادن امنيت منافع آمريكا و رويكرد اين گروه با اسرائيل در آينده مي باشد كه تا كنون چنين اعتمادي ايجاد نشده است.

با این حال، کمک های نظامی و تجهيزات قابل حمل انساني محدود به برخي از تجهيزات از جمله سیستم های دفاع هوایی و موشک استینگر مي باشند.

بنا بر همين احتمالات آمريكا همچنان در مسير ترديد قدم بر مي دارد. 

مزيت ديگر ارائه تسليحات نظامي به ارتش آزاد سوريه به ضم برخي موافقان اين خواهد بود كه انجام چنين كاري به بهبود اعتبار و تصویر ایالات متحده در ميان مخالفت دولت سوریه كمك شاياني خواهد كرد.

در ادامه براي رفع ترديد ها،و به منظور حصول اطمینان از استفاده موثر از این کمک های نظامی،به تشكيل فرماندهی مشترک عملیات ویژه و کار با شورای نظامی ارتش آزادي سوريه و ارائه آنها به شبه نظامیان تایید شده است.

اجراي اين برنامه از سوي كشورهاي ائتلاف،حمايت يكجانبه و بي برنامه از شبه نظامیان مسلح را قطع خواهد كرد و به اعتقاد آنها فعاليت ها و به نوعي افسار ارتش آزاد سوريه را در دست خود خواهند داشت.  

به اعتقاد موافقان،اجرايي كردن اين برنامه به كنترل فرايند انتقال سلاح و آموزش ارتش آزاد سوريه بر اساس قوانين بين المللي جنگ از سوي آمريكا كمك خواهد كرد. بهترين مكان به لحاظ امنيتي و عواقب بعدي آن،يكي از كشورهاي همسايه سوريه معرفي شده است.

اين تلاش ها صرفا براي كنترل فرايند توزیع سلاح به فرماندهان مورد تائيد در عملیات و کمک به بهبود هماهنگی در ارتش آزاد سوريه اعلام شده است.

ایالات متحده همچنین باید برای آغاز احتمالي بحران سیاسی در لبنان پس از سقوط رژیم اسد و یا ادامه جنگ در كشورهاي همسايه خود را هم آماده كند. 

علاوه بر این، یک سوال بزرگ پيش روي آمريكا نيز قرار دارد که در مورد نقش آینده حزب الله در لبنان و منطقه، كه دغدغه غرب و آمريكا مي باشد.

در نهایت اينكه، ایالات متحده و اسرائيل در خصوص امنيت مرزي خود با سوريه به همفكري نرسيده اند،تغيير دولت بشار اسد و روي كار آمدن گروه هاي مسلح نقطه تاريك امنيت اين رژيم تلقي مي گردد. آمريكا و اسرائيل هنوز در مورد آينده امنيت و دوران پس از بشار اسد،حزب الله لبنان به نتيجه قطعي نرسيده اند. 

واشنگتن همچنین باید اسرائیل را برای متوقف کردن حصاركشي امنیتی در بلندی های تحت اشغال جولان ، که از سرگیری مذاکرات صلح در دوران پس از اسد را با مشكل مواجه خواهد كرد،متقاعد سازد.

ترس اصلي آمريكا براي دوران پس از بشار اسد،دولتي كه همچنان اراده ملت سوري حامي ان است، به خطر افتادن منافع آنها در منطقه مي باشد. همان ماجرايي كه در عراق رقم خورد و شيعيان مخالف با آمريكا ،كه دوست ايران و سوريه بودند، روي كار آمدند. 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار