کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: می‌توان جایگزین مناسبی مانند بیمه افراد جامعه برای پرداخت یارانه قرار داد، زیرا تزریق نقدینگی در بازار عامل اصلی تورم است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "محمد سعیدی‌کیا" کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و وزیر کابینه‌های انقلاب اسلامی طی سومین نشست پرسش و پاسخ با اعضای بسیج دانشگاه شهید بهشتی كه عصر دیروز در محل دانشکده مدیریت برگزار شد، به تشریح برنامه‌های انتخاباتی خود پرداخت.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت حضورش در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ کشور خانه همه ماست،  آئین و دین ما اسلام است که در صیانت از آن تاکید دارد و بنده در چهار دوره در وزارت کشور و بنیاد مسکن و ... فعالیت کرده‌ام؛ نزدیک 20 سال با دولت کار کرده‌ام، تجربه من از کشورداری این است که کشور را بهتر می‌شود اداره کرد، با روحیه بنده و تمام چیزهایی که از انقلاب می‌شناسم خیلی‌ها تمایل پیدا خواهند کرد با من همکاری داشته باشند.  
 
سعیدی کیا گفت: با حفظ مصلحت می‌شود با دنیا تعامل داشت و اگر امروز در اینجا حضور نمی‌یافتم، برای عدم حضورم جواب روشنی پیدا نمی‌کردم؛ با چنین مشخصاتی که در خود می‌بینم می‌توانم رئیس‌جمهوری نزدیک به خواسته ولایت فقیه باشم.
 
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جامعه مانند یک موجود زنده است که محتاج فرهنگ و اقتصاد و سیاست است پس نمی‌توان از یک بحران مثلا مانند سیاست عبور کرد، بعد به دیگر مشکلات آن رسیدگی کرد.  
 
وی تصريح کرد:‌ سوء مدیریت و عدم هماهنگی باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم به دولت موجود و بروز مشکلاتی شده است یکی از علت‌های مهم آن تورم و در  نهایت تزلزل ارز و مشکل تولید و اشتغال در اجتماع است و راه حل تمام این مشکلات برون رفت از وضعیت کنونی اقتصادی است.
 
سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه اقتصاد در هر گوشه دنیا با تزریق پول نفت و صرف نشدن درست آن کشور دچار تورم می‌شود افزود: باید نقدینگی کنترل و تولید را رشد داد.
 
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما راجع به اظهارات عسگراولادی در حل مسئله موسوی و کروبی و مشارکت آنها در انتخابات چیست، تصریح کرد: عسگراولادی به این نکته اشاره کرد که ابتدا باید مسئله موسوی و کروبی باز شود تا مشکلات حل شود.  
 
وی ادامه داد: در سال 88 یک حماسه آفریده شد، 40 میلیون انسان شریف در انتخابات شرکت کردند که درصدی از این آراء بازنده انتخابات بود؛ برنده اصلی انتخابات مردم بودند چون صادقانه در این فعالیت‌ حضور یافتند و این نشان‌دهنده آزادی در جمهوری اسلامی است.  
 
سعیدی کیا تاکید کرد: متاسفانه برنده و بازنده زمینه‌ساز فتنه شدند  و با این اشتباهات بستر درگیری و فتنه شکل گرفت و با سخت شدن کار در کشور مردم احساس خطر کردند، در اینجا بود که مقام معظم رهبری برای حل مشکلات به میدان آمدند و جمعی از تشکل‌ها و مردم حماسه آفریدند و مسئولان نباید با گفتار اشتباه این حماسه را زیر سوال ببرند. ‌عسگر اولادی یا هر شخصی می‌تواند نظر خودش را داشته باشد و این نظر من است.  
 
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری که آیا در دولت شما جایی برای بحث بانک‌داری اسلامی و بدون ربا وجود دارد یا خیر و راه حل آن چیست، تصریح کرد: بانک‌داری اسلامی خوب اجرا نمی‌شود و مشکل عدم پرداخت‌ها و کمبود مالی و دیگر مشکلات زمینه‌ساز این مسئله است؛ در غیر این صورت بانک اسلامی که سپرده یا امانت می‌گیرد سال دیگر باید به ارزشی با توجه به تورم سال بعد برگرداند و این در وام دادن هم صدق می‌کند، در حقیقت اساس بانک‌داری اسلامی باید بر پایه قرآن باشد، همان‌طور که در بیشتر کشورها سود بانکی را به صفر رسانده‌اند.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما برنامه مدون اقتصادی دارید؟ اظهار داشت:‌ مشکل اصلی ما تولید است، اگر تولید ساماندهی شود اشتغال و تورم کنترل می‌شود، نزدیک به دو سال و نیم است که با تزریق یارانه نقدی به کشور چنین مشکلاتی را خلق کردیم. سهم‌ها از پیش مشخص بود که سهم تولید را به درستی پرداخت نکردم و تمام توجه ما معطوف به نقدینگی و مصرف آن شد مانند یارانه در شب عید که یکی دیگر از دلایل اصلی بوجود آورنده تورم بود.  
 
سعیدی‌کیا گفت: در حال حاضر نقدینگی موجود کشور مبلغی بالغ بر 430 هزار میلیارد تومان است که 1.5 درصد آن پول نقد و باقی سود سرعت گردش بوده که در نهایت تبدیل به نقدینگی می‌شود.  
 
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری  بیان کرد: وظیفه دولت در بحث اقتصاد هدایت،‌حمایت و نظارت است و جهت صرف نقدینگی در تولید باید اول از مردم شروع شود و در آنها اعتمادسازی صورت گیرد.  
 
وی با اشاره به اینکه اگر یارانه‌ای که باعث تورم می‌شود را از گردش نقدینگی حذف کنیم چه اتفاقی رخ خواهد داد و چه برنامه‌ای برای آن دارید اظهار داشت: باید یارانه نقدی پرداخت شود؛ البته مانند دولت‌هایی در اوایل انقلاب که این مبلغ به بالا و کسانی که توانایی کار نداشتند پرداخت می‌شد باز هم با این برنامه‌ریزی مشکل رفع نخواهد شد چون مردم این قول را از دولت گرفته‌اند پس باید با توجه به دغدغه مردم و معیشت و سلامت آنها برنامه ریزی مدونی داشت.
 
سعیدی‌کیا ادامه داد: یکی از طرح‌های من برای اداره کشور و رفع مشکلات این است که باید همه مردم را بیمه و این بار به موقع برای یارانه نیز جایگزین مناسبی پیدا کنیم که به نظر من بیمه می‌تواند گزینه مناسبی باشد.  

کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري با بيان اين که قسمت اعظم هزينه‌هاي نفت را به طور مستقيم در خزانه دولت به کار گرفته مي‌شود افزود: اين موضوع نمي‌تواند به آباداني اقتصاد کشور کمک کند چرا که بايد حداقل 20 درصد پول نفت را به صندوق توسعه ملي اختصاص داد و از مشکلات نظارتي دولت در اين بخش کم کرد.  
 
سعيدي‌کيا تصريح کرد: ماليات توليد حاصله از اين اقدام بايد روانه خزانه دولت شده و پول برآمده از آن تبديل به کار و توليد شود.  
 
وي توانمندي و تخصص را دو شاخص اصلي براي رئيس‌جمهور آتي توصيف کرد و گفت: اين دو موضوع قابل تفکيک از يکديگر نبوده و همه کساني که وفادار به انقلاب اسلامي بوده مي‌توانند براي خدمت به نظام وارد عرصه انتخابات شوند.  
 
سعيدي‌کيا با تاکيد بر اين که وفاداري به انقلاب اسلامي بايد در عمل و نه صرفا در گفتار مشخص شود اظهار داشت: ما از همه نيروهايي که وفادار به انقلاب هستند و از توانايي تخصص بهره‌مي‌برند بايد مشارکت جوييم.
 
وي ادامه داد: آرامش انسجام ملي و همکاري جهاني همواره در دولت انقلاب اسلامي همواره به چشم مي‌خورد.  
 
کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري در خصوص مذاکره با آمريکا تصريح کرد: مذاکره با آمريکا از جمله مسائل سياست‌هاي کلي نظام و در اختيار رهبري بوده که يک رئيس‌جمهور همراه با رهبري مي‌تواند در رابطه با اين موضوع صحبت کند اما فصل الخطاب همان چيزي است که رهبر بگويد.
 
وي تاکيد کرد: چنانچه آمريکا حسن نيتش را با کنار گذاشتن زورگويي‌هايش نشان دهد مي‌توان به اين مذاکره اميدوار بود.
 
وزير کابينه‌هاي انقلاب اسلامي تصريح کرد: همان گونه که جمهوري اسلامي ايران همواره صداقت خود را در مسائل هسته‌اي نشان داده و غرب تنها با القاي ترس از ساخت بمب هسته‌اي به دنبال فرافکني است.  
 
سعيدي‌کيا اظهار داشت: ما همواره حرفهايمان را با قوت اما با منطق پيش برده که از اين رو نيازمند يک ديپلماسي قوي هستيم هرچند دستگاه ديپلماسي ايران بسيار قدرتمند عمل مي‌کند اما اين قدرت را مي‌توان افزايش داد.  
 
وي گذري بر تحريم‌هاي اعمال شده از سوي غرب عليه کشورمان داشت و افزود: بسياري از سختي‌هاي امروز در کشور متحمل اين تحريم‌هاست و نمي‌توان آن را منکر شد اما همه اين مسائل با يک قدرت اجرايي مناسب برطرف شدني است.
 
اين كانديداي رياست جمهوري ادامه داد: نبايد اقداماتي انجام داد که ديگر کشورها را عليه منافع خود تهييج و تجهيز کرد از اين رو بايد روابط سياسي مناسب خود را با کشورها گسترش داد.  
 
سعيدي‌کيا دو عامل ضعف در مديريت و عدم برنامه ريزي قوي از جمله ضعف‌هاي موجود در داخل کشور دانست و تاکيد کرد: من براي تضمين حرف‌هايي که مي‌زنم مي‌توان عملکردهاي گذشته‌ام را در اختيار همه قرار دهم.  
 
وی تصريح کرد: برای برنامه ریزی در هر بخش از دولت باید از اهل آن کار در تصمیم گیری ها استفاده کرد و برای آن تصمیم گیری از تصمیمات یک جمع بهره برد، چرا که زمانی که این اتفاق بیفتد همه ابزار برای اجرای آن تصمیم شرکت خواهند کرد.

وزیر کابینه‌های انقلاب اسلامی با اشاره به زلزله بم افزود: در حالیکه در زمان زلزله مسئولیت بنیاد مسکن بم در اختیار بنده بود، برای آبادانی مناطق زلزله زده تمامی مسئولان با مردم آنجا زندگی کرده اند تا بتوانند با یک همدلی برای آبادانی و ساخت آنجا بکوشند، که خانه های مقاوم ساخته شده در آنجا حاصل این همکاری دوجانبه است.

سعیدی کیا با تاکید بر اینکه مغز متفکر کشور در امر برنامه ریزی سازمان امور برنامه ریزی کشور بود، اظهار داشت: در حالیکه این سازمان یکی از ارگان‌های اساسی در برنامه ریزی کشور به شمار می‌رفت، اما با تعطیلی آن مسیر این روند را مسدود کرده‌ایم.

وی ادامه داد: چنانچه سازمانی با مشکلی مواجه است، می‌توان آن اشکال را برطرف کرد همانگونه که نمونه‌های آنرا در دیگر سازمان‌ها و مراکز موجود در کشور همچون تعطیلی خانه سینما می‌توان به وضوح دید.

سعیدی کیا تصریح کرد: چنانچه خانه سینما با مشکلی مواجه بود، می‌توانستیم با انتخاب یک فرد اهل هنر صالح، آنجا را مورد اصلاح قرار دهیم. زمانی که با یک سازمان به این شکل برخورد می‌شود و به یکباره آنجا را به تعطیلی می‌کشانیم، این اقدام در حقیقت توهین به کل یک جامعه است.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه باید به افراد شخصیت داد که یکی از نمونه‌های بارز آن مشارکت همه افراد در تصمیم‌گیری‌ها است، تصریح کرد: دولت در فرهنگ کشور به چند شکل دارای مسئولیت است که یکی از نمونه‌های آن وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش کشور است.

سعیدی کیا ادامه داد: شخصیت فرد ابتدا در خانواده و سپس در مدرسه شکل می‌گیرد، بنابراین اتفاق می‌توان جایگاه بالای آموزش و پرورش کشور را به وضوح مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش، وزارت دفاع، وزارت جهاد کشاورزی و برخی دیگر از ارگان‌های کشور هشتاد درصد بودجه جاری دولت را تامین می‌کنند که بیشترین آن در اختیار آموزش و پرورش است، بنابراین باید از پولی که در اختیار داریم، به نحو درستی استفاده کنیم.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه دولت حتی می‌تواند با حمایت‌های معنوی خود از بخش خصوصی به آبادانی و رشد هرچه بیشتر آنها کمک کند، افزود: مدیریت بخش خصوصی در حال حاضر بیشتر برای دولت صرف می‌کند، اما با این سخنم هیچگاه نمی‌خواهم افرادی که در بخش دولتی فعالیت می‌کنند را زیر سوال ببرم.

وی در خصوص حذف نقدینگی موجود در جامعه و یا حذف یارانه انرژی تصریح کرد: یارانه نقدی را ناچاریم با بیمه تامین اجتماعی جبران کنیم و نحوه اجرایی آن را تغییر دهیم که این زمان ممکن است طی یکسال طول بکشد.

سعیدی کیا ادامه داد: در حال حاضر مردم جایگزین یارانه نقدی که مفید باشد را دارند، بیمه تامین اجتماعی هم می‌تواند نقدینگی را در جامعه جمع کرده و هم برای مردم امیدواری ایجاد کند.

وی تاکید کرد: بنده فقط مخالف نقدی بودن یارانه هستم، اما یارانه باید در بخش سلامت مردم بکار گرفته شود.

سعیدی کیا در خصوص اصلاح قیمت‌های انرژی تصریح کرد: باید قیمت‌ها را اصلاح کرده، چرا که هیچ راه دیگری ندارد، قیمت ارز را باید براساس نقطه اپتیموم تعیین شود که درپی آن صادرات و تولیدات افزایش پیدا کرده و امکان سرمایه گذاری در داخل بیش از پیش فراهم خواهد شد.

وی بیان کرد: سیاست درازمدت دولت باید سیاست تک نرخی کردن قیمت‌ها باشد.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری معرفی همه اعضای کابینه را در زمان کنونی یک بی تدبیری خواند و اظهار داشت: با معرفی همه اعضای کابینه همه افراد آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده و فرد مجبور می‌شود تا از همه آنها در زمینه های مختلف بهره گیرد.

سعیدی کیا تاکید کرد: معاون اول رئیس جمهور رئیس اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از مهمترین اشخاص در هر کابینه خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه باید به کاهش هرچه بیشتر وزارتخانه‌های دولت اقدام کرد افزود: کاهش وزارتخانه‌های دولت را می‌توان به تعداد 27_28 رساند و برای بخش نظارت آن باید هر 6ماه یکبار رئیس جمهور به همراه رئیس آن قسمت به آن بخش سر بزنند.

وزیر کابینه های انقلاب اسلامی تاکید کرد: در دستگاه نظارتی همواره باید قوي‌ترین افراد با حقوق مکفی حضور داشته باشند تا نظارت خوبی را انجام دهند.

سعیدی کیا در خصوص روند افزایشی مسکن مهر افزود: مسکن مهر یکی از بهترین اتفاقات در دولت بوده که در زمان وزیری بنده شروع شد. این روند باید ادامه پیدا کند و اگر دارای اشکال است تنها اشکال آن برطرف شود.

وی تصریح کرد: در مسکن مهر یکی از اصول مهم کیفی سازی ساختمانهای این بخش است و باید بهترین خانه‌ها را در مسکن مهر بسازیم و دولت با حمایت های خود زیرساخت‌ها را تقویت کند.

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه بخش خصوصی باید تحت حمایت دولت و برای افزایش و رشد تولید اقدام کند، افزود: مدیریت مناسب یکی از اصول مهم در اجرای بخش خصوصی تلقی می‌شود.

سعیدی کیا با اشاره به مسکن اجاره‌ای تصریح کرد: این مهم در دنیا همواره مرسوم بوده که می‌تواند به افراد بی بضاعت و بی خانمان کمک کنند.

وی ادامه داد: در مسکن اجاره‌ای عده‌ای از سرمایه گذاران و خیرین برای افراد بی‌بضاعت خانه‌ای خریده و آن‌را با بهای کم اجاره می‌دهند و در روش دیگر ارائه وام به فرد بی‌خانمان بوده که پس از 5 سال خانه نشینی اجاره اش را بدهد.

وزیر کابینه های انقلاب اسلامی در پایان با بیان اینکه پیامبر عظیم الشان اسلام همواره براساس دین، حکومت اسلامی خود را تشکیل داده است، خاطرنشان کرد: پایه همه سیاست‌ها را باید اخلاق قرار داد که این مهم را می‌توان حتی در کشورهای غربی که در تبلیغات خود بر آن تاکید دارند، مشاهده کرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار