مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي با بيان اينكه سال گذشته سال دشواری براي اين شركت بوده است، گفت: سال گذشته به عبارتي شاهد تجلي خودباوري در اين شركت بوديم كه اين مساله اهميت بالايي دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ نسيم صادقي در گردهمايي مديران شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي كه روز گذشته در اين شركت برگزار شد، اظهار كرد: در اين مجموعه به صورت مستقيم با 18 هزار نيرو سر و كار داريم كه فعال نگه داشتن اين نيروها در سال گذشته کار دشواری بود و جا دارد از تك تك كاركنان شركت قدرداني شود.

وي افزود: در سال گذشته واحد كشت و صنعت دهخدا افتتاح شد كه يكي از ويژگي‌هاي مهم اين پروژه سرعت فوق‌العاده در اجراي آن بود. اين پروژه چهار سال رها شده بود و وضعيت به گونه‌اي بود كه قرار شد تجهيزات اين كارخانه فروخته شوند، ولی با آغاز كار اجرايي، اين پروژه در مدت 15 ماه و سه روز به اجرا رسيد.

صادقی با اشاره به وضعيت زه‌آب نيشكر و تاثير آن بر رودخانه كارون، تصریح كرد: سر سوزني آب كه كوچكترين لطمه ای را به رودخانه كارون وارد کند، به کارون وارد نخواهيم كرد و بايد بگويم كه ما مشكلي براي كارون ايجاد نمي‌كنيم و مشكلات كارون مربوط به جاي ديگري است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بيان اينكه در بخش كشاورزي و نيشكر باید نگاه جدیدی ایجاد شود، خاطرنشان كرد: به بخش كشاورزي در کشت نيشكر باید به صورت جدي‌تر پرداخته شود و با روش هاي موجود نمي‌توان به رقم توليد 100 تن نيشكر در هر هكتار برسيم؛ قطعا در مواردی مشكلاتي وجود دارد كه بايد اين مشكلات را شناخت و بررسي كرد.

وي در خصوص طرح مديريت مزرعه اظهار کرد: اين طرح در سال گذشته آغاز شد، ولی هنوز نهايي نشده است.

صادقي گفت: در حال حاضر حدود 100 گونه نيشكر در مزارع نيشكر اين شركت در حال كشت است؛ اگر چه در تحريم هستيم و اجازه واردات به ما داده نمي‌شود، اما در سال گذشته موفق به واردات حدود 100 گونه نيشكر شديم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی افزود: علاوه بر اين گونه‌هاي وارداتي نيشكر انتظار دارم كه مسوولان توليد گونه‌اي ايراني نيشكر را در دستور كار قرار دهند. سند راهبردي نيشكر آماده و منتشر شده است و اين سند به چگونگي برخورد و چيستي نيشكر مي‌پردازد.

وي ادامه داد: در سال جاري بايد 14 هزار هكتار زمين خالص به مجموعه توسعه نيشكر افزوده شود و براي تحقق اين مساله به 210 ميليارد تومان اعتبار نياز است. لازم به ذكر است كه در 2 سال گذشته حتي يك ريال پول از هیچ سیستم بانکی در اختیار مجموعه قرار نگرفته و این در حالی است که دو بانك كشور سهامدار اين شركت هستند.

صادقي گفت: در آخرين روزهاي سال گذشته بانك مركزي با افزايش سرمايه شركت موافقت كرد؛ اين افزايش سرمايه به ميزان 1400 ميليارد تومان است كه بايد به بانك صادرات اختصاص يابد.

وي با اشاره به تعرفه واردات شكر، افزود: از ابتداي سال 91 تاكنون تعرفه واردات شكر صفر بوده است؛ تعرفه شكر بايد به گونه‌اي باشد كه امكان توليد در كارخانجات داخلي فراهم شود. چرا تعرفه شكر صفر است و آ‌ن را با ارز 1226 تومان وارد مي‌كنند؟ در حالي كه توليد كنندگان از ارزهاي آزاد و مبادلاتي استفاده مي‌كنند؛ حداقل درخواست این است که به ما هم كه توليد كننده هستيم ارز 1226 تومان يا 2500 تومان داده شود تا بتوانيم تجهيزات و قطعات مورد نياز را تامين كنيم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: سهم شكر در سبد خانوار حدود دو دهم درصد است و خدمت و فعاليت كارخانجات نيشكر به 110 سال مي‌رسد و اين صنعت اشتغال زيادي را در بخش‌هاي كشاورزي و صنعتي ايجاد كرده است. آيا انصاف است كه گوجه كيلويي 2500 تومان باشد و شكر كيلويي 1300 تومان و آیا قيمت واقعي شكر اين نيست؟

صادقي بيان كرد: سرمازدگي‌، مديريت‌ها و شوري آب كارون از عوامل موثر در افت توليد هستند.

وي ادامه داد: در گذشته مازوت به قیمت ليتري 10 تومان خریداری می شد؛ واحدهاي نیشکر روزانه به 3 ميليون ليتر مازوت نياز دارند و اكنون كه هر ليتر مازوت به 200 تومان رسيده است، روزانه بايد 600 ميليون تومان صرف تامين مازوت مورد نياز شود. اين موضوع يكي از مشكلات واحدهاي نيشكر است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خطاب به مديران این مجموعه گفت: سال جاري سال بحران کشاورزی در حوزه نيشكر خواهد بود. 65 تن توليد نيشكر در هر هكتار به معناي بحران است و بايد ستاد‌ ملي بحران در تمام واحدها تشكيل شود و مديران وقت بيشتري را براي كشاورزي اختصاص دهند. اگر نتوانيم ميزان متوسط نيشكر در هر هكتار را به 100 تن برسانيم همچنان در بحران خواهیم بود.

صادقي تصريح كرد: نبايد به توليد متوسط  65 تن در هر هکتار عادت كينم كه اين وضعيت وضعيت مطلوبي نيست.

وي در ادامه بر لزوم ارتقاي كيفيت محصولات توليدي تاكيد و خاطرنشان كرد: به هيچ عنوان نبايد شاخص كيفيت را در محصولات از دست بدهيم؛ كيفيت بايد در تمام محصولات شامل شكر، خميرمايه، الكل و MDF محقق شود. امسال باید توليد شكر خام به 500 تا 550 هزار تن و تولید الكل به 33 ميليون ليتر برسد و كارخانه خميرمايه نیز بايد با ظرفيت 80 درصدي و كارخانه خوراك دام با ظرفيت 90 درصدي معادل 54 هزار تن فعاليت كند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در پايان بر لزوم افزايش بهره‌وري و توانمندسازي نيروي انساني، كاهش هزينه‌هاي غيرضروري تاكيد كرد../س


برچسب ها: افزایش ، بهره وری ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.