فکر نکنید کشیدن این نقاشی‌ها برای انسان 12هزار سال پیش آسان بوده است. او روز‌ها طرح‌هایش را با مغار روی بدنه سنگی غار می‌تراشیده و بعد چربی ذوب شده حیوان را با دوده زغال مخلوط می‌کرده و به بدنه حکاکی شده سنگ می‌مالیده است...

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

به لرستان که سفر کنید طبیعت زیبای بهار جور دیگری شروع به جلوه ‌گری می ‌کند. انبوه درختان شکوفه به سر سفید و صورتی و علف‌های خودروی تازه و سبز روشن...

مقصدتان میرملاس باشد؛ در 18 کیلومتری شمال شرقی کوهدشت. مناظر زیبا و پر از درختان بلوط تازه به جوانه نشسته و بوی خوب چوب و خاک خیس خورده حتما شما را به هیجان می اورد .

غار میرملاس در شکاف دره‌ای است که بین کوه‌های سرسرخین و همیان به وجود آمده است؛ غاری که در واقع هم‌اکنون به شکل غار نیست و گذشت زمان آن را به صورت سایبانی سنگی درآورده است.

برای رسیدن به نخستین نقاشی‌های تاریخ بشری مجبورید کمی از کوه بالا بروید. جالب است که بدانید باستانشناس‌هایی که نقاشی‌های میرملاس را کشف کرده‌اند در افغانستان و عراق و چند منطقه دیگر از خاورمیانه هم کنکاش کرده‌اند، ولی هنوز نمونه این نقاشی‌ها را در هیچ کدام از این مناطق کشف نکرده‌اند و میرملاس ما در خاورمیانه تک مانده است.

فقط دو غار دیگر در دنیا نقاشی‌هایی به قدمت غار میرملاس ما دارند؛ غار آلتاميرا اسپانیا و لاسکو در فرانسه یعنی نقاشی‌های میرملاس و آن دو غار، قدیمی‌‌ترین نقاشی‌های انسان هستند.

روی تخته سنگ‌های طولانی که روزگاری نقاط انتهایی یک غار به شمار می ‌آمده‌اند ردیف نقاشی‌های سیاه و سرخ‌ دیده می‌شود.

فکر نکنید کشیدن این نقاشی‌ها برای انسان 12هزار سال پیش آسان بوده است. او روز‌ها طرح‌هایش را با مغار روی بدنه سنگی غار می‌تراشیده و بعد چربی ذوب شده حیوان را با دوده زغال مخلوط می‌کرده و به بدنه حکاکی شده سنگ می‌مالیده است... جالب است بدانید این نقاشی‌ها در تاریک‌‌ترین نقاط غار واقع بوده است و فکرش را بکنید اجداد هنرمند ما چقدر دود چراغ خورده‌اند تا توانسته‌اند هر کدام از این نقاشی‌ها را به وجود بیاورند...

جالب است بدانید این نقاشی‌ها به هیچ عنوان جنبه تزيینی نداشتند و برای اجداد ما در حکم سحر و جادو بوده است! آن‌ها با کشیدن این صحنه‌ها و تیراندازی به سمت این نقاشی‌ها، اعتماد به نفس و مهارتشان را تقویت می‌کردند و وقتی می‌دیدند قدرت شکارشان بالاتر رفته است تصور می‌کردند این نقاشی‌ها اثر جادویی دارند...

کمی جلوتر که بروید با صحنه‌های دردناکی مواجه می‌شویم. مردم روی برخی از نقاشی‌های نفیس میرملاس با اسپری‌های رنگی یادگاری نوشته‌اند... واقعاً دردناک است... فرانسوی‌ها و اسپانیایی‌ها روی نقاشی‌هایشان محفظه‌های شیشه‌ای گذاشتند که حتی رطوبت نفس بازدیدکنند‌ها به این نقاشی‌ها آسیب نرساند اما ما...



غار‌های خوش‌شانس‌تر از میرملاس!

در 12 سپتامبر 1940 ميلادي چهار نوجوان کنجکاو به نام‌های مارسل رویدا، ژاک مارسل، ژرژ آنیل و سیمون کوئنکا و سگ مارسل به نام روبو غار‌های بسیار مهمی را در جنوب‌غربی فرانسه کشف کردند. دیواره‌های این غار‌های باستانی که محل زندگی انسان‌های دوره پارینه سنگی بود پر بود از قدیمی‌‌ترین نقاشی‌های تاریخ بشری.

این مجموعه غار‌های باستانی که لاسکو نام دارند در نزدیکی روستایی به نام مونیتیناک در دوردون فرانسه واقع شده‌اند و در سال 1979 به عنوان یکی از بزرگ‌ترین میراث‌های تاریخ بشری از سوی یونسکو برگزیده شدند.

لاسکو، اما بسیار خوش شانس‌تر از غار میرملاس ما بود چرا که در سال 1955 ميلادي فرانسوی‌ها در‌های این میراث گرانبهای بشری را به روی بازدیدکنندگان بستند و اظهار کردند که کربن و رطوبت بازدم نفس گردشگران به نقاشی‌ها آسیب جدی می‌رساند و شروع به بازسازی نقاشی‌های بسیار قدیمی غار کرده و آن‌ها را تحت حفاظت ویژه قرار دادند.

آن‌ها حتی یک مجموعه غار دیگر را موسوم به لاسکوی 2 از روی نسخه اصلی ساخته و نقاشی‌ها را در آن بازسازی کردند تا گردشگران با دیدن لاسکوی 2 بتوانند تصور بهتر و واقعی‌تری از لاسکو در زمان خودش داشته باشند.

آلتامیرای اسپانیا را فردی به نام مارسلینو دوسوتولا هنگام حفاری در مناطق اطراف غار کشف کرد و دختر کوچک پنج ساله او که آثار سنگی دستاورد پدرش برایش جذابیتی نداشت شروع به جست‌وجو در غار کرد و نقاشی‌های نفیس آن را کشف کرده و به پدر نشان داد.



کشف بزرگ تاریخی دوسوتولا در سال 1879 از سوی مردم به تمسخر گرفته شد.

همه می‌گفتند این نقاشی‌ها متعلق به گاوبازهاست، اما دوسوتولا اطمینان داشت که این نقاشی‌ها قدمت چندهزار ساله دارند. آلتامیرا تا مدت‌ها پس از کشف مورد توجه قرار نگرفت تا آن‌که کشف نقاشی‌های باستانی مشابه در حوالی اقیانوس اطلس توجه‌ها را دوباره به آلتامیرا بازگرداند.

همزمان با تحولات فکری نظریه‌پردازان هنری، نقاشی‌های بدوی اجداد غارنشین مورد توجه گسترده اروپاییان قرار گرفت و آلتامیرای اسپانیا نیز با اقبال ویژه مواجه شد...

اما میرملاس بدشانس همچنان مورد بی‌توجهی ماند...

اگر فرصت سر زدن به این نقاشی ها در ایام نوروز را نداشته اید، این فرصت همچنان باقی است؛ بشتابید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیما علیمردانی
۱۵:۳۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
مطالبتون بسیار مفید بود. از زحمت شما ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۶ تير ۱۳۹۳
اسلام ناب فقط
آخرین اخبار