نظرسنجی تازه ای که توسط موسسه پيو منتشر شده است، نشان می دهد تعداد کسانی که در آمریکا خواهان قانونی شدن مصرف این ماده مخدر هستند به طور چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، مصرف ماده مخدر ماری جوانا هم اینک در برخی ایالت های آمریکا قانونی است. در برخی دیگر غیرقانونی و در شماری از ایالتها ، مصرف این ماده مخدر فقط برای مصارف پزشکی و آزمایشگاهی مجاز است . براساس این نظرسنجی ، جوانان در صف مقدم طرفداران این قانون هستند.

برای اولین بار در طی چهل سال گذشته ، در آمریکا طرفداران قانونی کردن مصرف ماری جوانا از مخالفان آن پیشی گرفته است . براساس این تحقیق که در سرتاسر آمریکا و توسط موسسه پيو انجام گرفته است ثابت می کند که 52 درصد از مردم آمریکا می گویند که مصرف ماری جوانا می بایست قانونی شود . 45 درصد از مردم هنوز مخالف قانونی شدن مصرف ماری جوانا هستند.

از سال 2010 ، 11 درصد به طرفداران قانونی شدن مصرف ماری جوانا افزوده شده است . درواقع این تغییر عقیده مردم آمریکا از دهه 1960 بسیار شگفت انگیز و البته دراماتیک است .

 موسسه گالوپ درسال 1969 طی یک نظرسنجی اعلام کرد فقط 12 درصد از مردم موافق قانونی کردن مصرف ماری جوانا هستند و 84 درصد مخالف آن هستند .

موسسه نظرسنجی  پيو طی یک نظرسنجی از 13 تا 17 مارس ، از 1501 نفر بزرگسال آمریکائی ، دریافت که بیشترین طرفداران قانونی کردن مصرف ماری جوانا جوانان هستند.

بیشترین طرفداران این موضوع متولدین دهه 1980 یعنی سنین 18 تا 32 ساله هستند که از سال 2008 حدود 36 درصد نیز افزایش داشته اند.

بیشترین افزایش را درمیان طرفداران قانونی کردن مصرف ماری جوانا ، متولدین1965 تا 1980 هستند که رشدی 42 درصدی داشته است .

به طور کلی نیز 48 درصد از پرسش شوندگان گفته اند که مصرف ماری جوانا را امتحان کرده اند . یکی از سه نفر نیز گفته است که در یک سال اخیر ماری جوانا مصرف کرده است . 47 درصد از سوال شوندگان گفته است که ماری جوانا را فقط برای تفریح مصرف می کند . 30 درصد نیز گفته اند که برای مصارف پزشکی آن را مصرف کرده اند و 23 درصد از مردم آمریکا نیز گفته اند که بعنوان داوطلب آزمایشهای پزشکی حاضر به مصرف ماری جوانا شده اند .

نکته جالب در این تحقیق ، تغییر دیدگاه مردم نسبت به این نکته است که درسال 1977 ، حدود 60 درصد مردم معتقد بودند که مصرف ماری جوانا اولین مرحله ورود به مصرف مواد مخدر خطرناک تر است . الان فقط 38 درصد مردم اینگونه فکر می کنند.

بسیاری در قدیم فکر می کردند که مصرف ماری جوانا غیراخلاقی است . الان این نسبت بسیار کمتر شده است . چیزی حدود 32 درصد.

72 درصد از مردم آمریکا معتقدند که دولت فدرال و دولت های ایالتی نباید قوانینی ضد مصرف ماری جوانا تصویب کنند . دیدگاه های سیاسی مردم نیزچندان تفاوت در نظر آنها دراین موضوع ندارد . چون 57 درصد از جمهوریخواهان و 59 درصد از دموکرات ها از قانونی کردن مصرف ماری جوانا حمایت می کنند .

نکته دیگر این است که علیرغم افزایش کسانی که طرفدار مصرف ماری جوانا هستند بسیاری از مردم دوست ندارند کسی در کنارشان ماری جوانا مصرف کند.

مردان نیز بیشتر از زنان ( 57 درصد به 48 درصد ) طرفدار قانونی شدن مصرف ماری جوانا هستند .
کارشناسان معتقدند تغییر دیدگاه عمومی درمورد قانونی شدن مصرف ماری جوانا مربوط به تغییر نسل است . این شکاف کاملاً بین نسل قدیم ( متولدین قبل از 1928 ) و نسل جدید (متولدین 1980 ) دیده می شود .

نکته دیگر این است که دیدگاه عمومی نسبت به قانونی شدن مصرف ماری جوانا به خاطر مصارف پزشکی نیز افزایش یافته است . یعنی از 16 درصد به 77 درصد رسیده است .

با اینکه عده کسانی که فکر می کنند با مصرف ماری جوانا درمیان اطرافیان خود مشکل ندارند افزایش یافته است با این حال زنان بیشتر از مردان معتقدند که از این کار ناراحت می شوند.

نیمی از والدین آمریکائی نیز گفته اند با مصرف ماری جوانا در میان خانواده خود مشکلی ندارند .
برچسب ها: پیو ، ماری جوانا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار