"جاناتان استيل" در مقاله اي اذعان نموده كه روشي كه آمريكايي ها و ساير كشورهاي غربي در قبال مذاكرات هسته اي كشورمان اتخاذ كرده اند راهي "عجيب و غريب" و غير معمول در ارتباط با سياست خارجي است كه مي تواند براي غرب "خطرناك" باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين ؛ نويسنده با انتقاد از خط مشي دولت هاي غربي در مورد برنامه هسته اي كشورمان مي افزايد "كشورهاي غربي عليه ايران تحريم هايي را وضع كرده اند تا از آن طريق به گمان خود ايران را منزوي نمايند و آن را مجبور سازند كه از مواضع پيشين خود عقب نشيني نمايد.

 اين كشورها دائما مدعي شده اند كه در صورت عدم تغيير موضع ايران تحريم هاي بيشتري عليه آن كشور وضع مي گردد و به ادعاي تكراري خود مبني بر وجود "تمام گزينه ها بر روي ميز از جمله گزينه حمله نظامي" اشاره كرده اند. اين راهي به غايت عجيب در عرصه روابط بين الملل است. از ديد من اين راهي خطرناك است." 

نويسنده در ادامه با انتقاد از خط مشي دولت آمريكا در قبال برنامه هسته اي كشورمان مي افزايد "اجراي سناريوي حمله نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران اقدامي بسيار دور از ذهن است. شوراي امنيت سازمان ملل متحد به احتمال زياد به آمريكا و رژيم صهيونيستي اجازه نخواهد داد تا حمله اي نظامي را عليه ايران عملي نمايند. جمهوري اسلامي بارها اعلام كرده است كه استفاده از بمب اتمي از نظر اين كشور مغاير با اصول دين مبين اسلام است. با اين حال چرا واشنگتن هنوز هم تهديدات غير قانوني خود عليه ايران را مطرح مي سازد؟" 

نويسنده علت اين موضوع را "تكبر" قدرتهاي استكباري مي داند و مي افزايد "مسئله اصلي آنست كه تنش هاي بين المللي كنوني تنها بدان خاطر است كه قدرتهاي جهاني نمي خواهند بپذيرند كه ما امروز در دنيايي "چند قطبي" زندگي مي كنيم. ايده "هژموني" و حفظ سلطه امروز غير قابل پذيرش است. در دوران پسا استعماري مراكز قدرت چندگانه اي ايجاد شده كه مي توانند در عرصه بين المللي تاثير گذار باشند. امروز بسياري از كشورها از قدرت "نرم" خود استفاده مي كنند و چنين ساختاري با ساختار پيشين نظام بين الملل متفاوت است. اين كشورها مي توانند از طريق قدرت نرم ابر قدرت ها را به چالش بكشند. ما بايستي درك كنيم كه مسايل داراي اولويت در دنياي امروز تغيير پذيرند بنابراين در پيش گيري استراتژي هاي جنگ سرد كه مبتني بر ايجاد اردوگاههاي نظامي و ايدئولوژيك بودند براي دنياي كنوني ما كارايي ندارند." 

نويسنده گاردين سخن گفتن از مفهوم "جامعه بين المللي" در وضعيت كنوني را صرفا يك "توهم" مي داند و مي افزايد "هم اكنون "جامعه بين المللي" مفهومي كه كشورهاي غربي از آن بسيار استفاده مي كنند يك خيال است، از ديد غربي ها جامعه بين المللي تنها "دولت آمريكا و دوستانش" را در بر مي گيرد. دولت آمريكا در حالي دولت ايران را "سركش" مي خواند كه در نشست جنبش عدم تعهد كه اخيرا در تهران برگزار شد 120 نماينده از كشورهاي مختلف جهان در تهران حضور يافتند و بي اساس بودن اين ادعا را ثابت كردند." 

نويسنده با اذعان به تفاوت ديدگاه كشورهاي مستقل جهان با ديدگاه دولت آمريكا و غرب در مورد مسائل و تحولات بين المللي مي افزايد  "در واشنگتن و كشورهايي كه هم پيمان آمريكايي ها هستند ديدگاه عمده در مورد بحران سوريه آنست كه مي بايستي معارضين سوري را مسلح كنند تا عليه دولت اسد به اقدامات تروريستي دست بزنند در حاليكه نظر كشورهايي چون آفريقاي جنوبي، برزيل، هندوستان و بسياري از كشورهاي آمريكاي لاتين غير از اين است و آنها اين گونه نمي انديشند. در نشست اخير كشورهاي عضو گروه "بريكس" نيز روسيه و چين اظهار داشتند كه با هرگونه اقدام تروريستي و مسلحانه معارضين سوري در آن كشور مخالف هستند." 

نويسندگان با اذعان به سانسور خبري و رسانه اي در كشورهاي غربي مي نويسد "كمتر ديده مي شود كه رسانه هاي غربي اخبار مرتبط با گروه بريكس و يا جنبش عدم تعهد را بازتاب دهند . اين مسئله طبيعي است آنان تحت نظارت و سانسور شديد تصميم گيران و سياستگذاران آمريكايي قرار دارند. "رامي خوري" روزنامه نگار معروف لبناني در مقاله اي اين اقدام رسانه هاي غربي را "جنايتكاري حرفه اي" خوانده است. با نگاهي به اخبار جاري در آمريكا، مي توان مشاهده كرد كه رسانه هاي آمريكايي هراس و نگراني هايي را در مورد ايران مطرح ساخته اند كه هيچ كدام با شواهد عيني انطباق ندارند. اين روزنامه نگار لبناني تلاش هاي رسانه هاي غربي در سياه نمايي عليه ايران را با اقدامات اين رسانه ها پيش از آغاز تجاوز آمريكا عليه عراق مقايسه كرده است." 

نويسنده به كشورهاي غربي توصيه مي كند كه در مورد برنامه هسته اي كشورمان و ساير مسايل بين المللي راه درست را در پيش گيرند و در اين باره مي افزايد "كشورهاي غربي همواره از ابراز تحريم و تنبيه استفاده كرده اند. خوب است كه متوجه شوند مذاكره و احترام به نظرات و موقعيت سايرين خط مشي بسيار بهتري خواهد بود. ايران در دور اخير مذاكرات هسته اي با قدرتهاي غربي به طور واضح نظر خود را بيان كرد. نمايندگان هسته اي جمهوري اسلامي ايران بسته جامعي را پيشنهاد دادند كه نكته كليدي آن لزوم پذيرش حق غني سازي اورانيوم توسط ايران در چارچوب مفاد پيمان منع گسترش سلاح هاي كشتار جمعي بود. بعبارت ديگر ايرانيان به غربي ها خاطر نشان ساختند كه آنان مي بايستي براي هرگونه پيشرفتي در مذاكرات به عزت و كرامت ملي ايران احترام بگذارند. همچنين از ديگر شروط ايرانيان لزوم كاهش تحريم هاي وضع شده از سوي دولت آمريكا بوده است. 

                                      آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.    
برچسب ها: عراق ، جنگ ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار