نشنال اينترست در گزارشي به قلم "پل پيلار" نوشت: به رغم اينکه در اظهار نظر درباره روش طرفها در يک مذاکره بايد بسيار محتاطانه عمل کنيم، با اين حال به نظر مي رسد آمريکا و شرکايش در گروه 1+5 بر اشتباهات عمده خود در مذاکرات هسته اي با ايران تاکيد دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ اين بسيار مايه تاسف است زيرا دستيابي به توافق به سادگي از طريق عملکرد قوي در مذاکرات قابل دسترسي است. 

يکي از اشتباهات، اين انتظار آشکار آمريکاست که توافق بدون چانه زني سخت حاصل شود. در اين مذاکرات غرب به شدت در تلاش براي بيشترين دستاورد براي خود است با اين حال پيگيري اين فرايند نامتقارن تنها نتيجه اش اتلاف وقت و مذاکره بي نتيجه است. 

سئوالي که در اينجا درباره اين مسئله مطرح مي شود که مذاکرات در حال حاضر در چه مرحله اي قرار دارد اين است که آيا تهران درباره دستيابي به توافق جدي است؟ خوب ايرانيها ذاتا مذاکره کنندگان سرسختي هستند. شايد ابراز سردرگمي مذاکره کنندگان گروه پنج به علاوه يک تنها بخشي از سرسخت بودن مذاکره کنندگان اين گروه و بي ميلي به کوتاه آمدن از حقشان است.

يکي از بزرگترين مشکلاتي که در روش گروه پنج به علاوه يک وجود دارد بي تمايلي اين گروه براي لغو تحريم ها عليه ايران است. گروه1+5 در بسته پيشنهادي اخير خود پيشنهاد کاهش تحريم هاي بيشتري را مطرح کرده است با اين حال پيشنهاد لغو تحريم هايي که در اين بسته مطرح شده است در مقايسه با تحريم هاي گسترده اي که طي سالهاي اخير برضد ايران اعمال شده است بسيار اندک به نظر مي رسد. در عوض آنچه گروه پنج به علاوه يک از ايران انتظار دارد توقف گسترده در برنامه هسته اي ايران از جمله توقف فعاليت تاسيسات فردو است. بنابراين هيچ تعجبي ندارد که ايرانيها سريعا به اين مسئله اشاره مي کنند که اين پيشنهاد هيچ توازني ندارد. 

اينکه هر توافق چقدر جزيي باشد و شامل چه بخشهايي باشد بايد سر ميز مذاکره مشخص شود. همچنين امتيازاتي که هر يک از طرفها بايد بدهد قابل تقسيم در بخشهاي کوچکتر است، تصميم گيري درباره اينکه اين امتيازات چقدر زياد و يا چقدر کم است بخشي از فرايندي است که هر يک از طرفها بايد درباره آن تصميم بگيرد. 

مشکل ديگري که گروه پنج به علاوه يک دارد اين است که به طور آشکار متوجه نشده است علت هر گونه توقف در پيشرفت در فرايند مذاکرات فقدان اعتماد ايران به اين مسئله است که غرب خواستار توافقي است که ايرانيان را فاقد برنامه هسته اي سازد. به طور گسترده ايرانيها بر اين باورند که غرب واقعا نمي تواند با جمهوري اسلامي ايران توافق کند. 

غرب به ويژه آمريکا نشانه هاي زيادي به ايران داده اند که درباره غرب اين گونه مشکوک باشند. آمريکا درباره کاهش تحريم ها غيرمنعطف نشان داده است. 

به طور خلاصه غرب به ايران دلايل زيادي داده است که باور کند غرب به هيچ وجه در مذاکرات جدي نيست، چراکه مذاکرات در حالي ادامه مي يابد که تحريم ها همچنان ادامه دارد. 

بنابراين قابل درک است که علي باقري عضو گروه مذاکره کننده ايران در آلماتي به خبرنگاران گفت: اگر قرار است ايران اقدامي اعتماد ساز صورت دهد بايد بخشي از طرح فراگير باشد که پيامد آن مشخص باشد و بخشي از اين فرايند بايد پذيرش صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران از جمله غني سازي در اين کشور باشد. 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار