عضو خبرگان رهبري گفت: امروز ضرورتي براي معرفي نامزد واحد از طرف اصولگرايان احساس نمي‌شود، چون مردم كساني كه از انقلاب فاصله گرفته‌اند، يا وابسته به جريان فتنه و انحراف هستند، را شناخته‌اند و نسبت به آنها اقبال ندارند و احتمال رأي آوردن آنها خيلي كم است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني آثار آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي، رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از اعضاي حزب مؤتلفه اسلامي اظهار داشت: از قديم، يكي از ويژگي‌هاي اعضاي مؤتلفه تبعيت از نائب عام حضرت ولي عصر(عج) بوده است.

علامه مصباح‌يزدي گفت: خداوند متعال نيز بر ما منت نهاده که با رهنمودهاي حضرت امام(ره) فهميديم ملاک عمل در رفتارهاي اجتماعي و سياسي، ولي فقيه است و ساير مراجع نيز، حتي اگر خود را اعلم بدانند، بايد در زمينه مسايل اجتماعي از نظرات ولي فقيه تبعيت کنند.

وي با اشاره به اينكه هر فردي در طول زندگي فردي خود شرايط متغيري دارد كه در رفتار و موضع‌گيري‌هايش اثر مي‌گذارد، اظهار داشت: ممكن است تغييرات و تحولات جامعه به گونه‌اي رقم بخورد كه يك گروه سياسي نيز در مواضع و رفتارش تجديد نظر كند؛ يعني در حالي كه رفتار خود را براي دوره‌اي صحيح مي‌داند، با توجه به تغيير شرايط و مقتضيات زمان، همان رفتار را براي دوره فعلي صحيح نداند.

عضو خبرگان رهبري ادامه داد: ما كسي را دلسوزتر و بهتر از شهيد بهشتي براي فعاليت درعرصه‌هاي مختلف انقلاب نمي‌شناسيم و او بود كه حزب جمهوري اسلامي را تأسيس كرد؛ اما همين حزب بعد از تغيير بعضي شرايط و وارد شدن افرادي ناخالص به آن به سفارش امام خميني(ره) منحل شد.

علامه مصباح‌يزدي در تبيين احتمال تغيير در رفتار يك حزب افزود: زماني چهارنماينده از طرف امام(ره) با جمعيت هيأت‌هاي مؤتلفه در ارتباط بودند؛ اما امروز هيچ نماينده‌اي از رهبري در اين حزب حضور ندارد. اين امر از دو حال خارج نيست، يا شما تغيير كرده‌ايد و يا شرايط به گونه‌اي تغيير كرده است كه حضور نماينده‌اي از طرف رهبري را در جمع خود لازم نمي‌دانيد.

وي ادامه داد: همراه بودن ما با عده‌اي از يك حزب يا جريان در مقطعي از زمان دليل نمي‌شود كه تا آخر با همان تفكر و روش پيش برويم، ما بايد اين روحيه را در خود ايجاد كنيم كه بتوانيم با تغيير اوضاع و احوال شيوه و روش صحيح را تشخيص دهيم و بر اساس آن عمل كنيم.

عضو خبرگان رهبري در ادامه با اشاره به اين‌كه هيچ‌يك از ما معصوم نيستيم و ممكن است اشتباهاتي داشته باشيم، اظهار داشت: بايد همه ما روحيه انتقادپذيري را در خود ايجاد كنيم و همواره نسبت به نفس خود بدگمان باشيم و خود را مقصر بدانيم.

وي در ادامه افزود: ما كه ادعا داريم به انقلاب اسلامي معتقديم و پيرو خط امام(ره) هستيم، بايد سعي كنيم در مورد نقاط مورد اختلاف با يك‌ديگر دوستانه گفت‌وگوكنيم؛ اما اين‌كه خودمان تصميم بگيريم و بعد ديگران را براي پذيرش تصميم‌مان به وحدت دعوت كنيم، اصلاً صحيح نيست.

آيت‌الله مصباح يزدي افزود: عده‌اي بعد از اين‌كه دستشان از همه كوتاه شده و كسي آنها را تحويل نمي‌گيرد، صحبت از وحدت مي‌كنند و منظورشان از وحدت نيز اين است كه آنها تصميم بگيرند وديگران بر نظر آنها اتفاق كنند. روشن است كه چنين چيزي عقلاً و شرعاً پذيرفتني نيست.

وي با اشاره به بعضي راهكارهايي‌ كه در انتخابات مجلس براي ايجاد ارتباط بين جامعتين در جهت نزديك كردن نظرات اعضاي آنها به يكديگر پيش گرفته شد، اظهار داشت: شايد اين رويه در ابتدا خوب بود و مي‌توانست نتايج خوبي هم داشته باشد، اما بعدها ناخالصي‌هايي پيدا شد كه كار را از مسير اصلي خارج كرد و آنچه به عنوان نظر جامعتين مطرح مي‌شد، واقعاً نظر اكثريت آنها نبود. بنابراين چه بسا همچنان كه حزب جمهوري اسلامي كارآيي خود را از دست داد و به سفارش امام منحل شد، اين رويه نيز با ورود ناخالصي‌ها چندان مفيد و سودمند نباشد.

علامه مصباح يزدي در ادامه افزود: در ائتلاف 5 + 6 و امثال آن كساني به عنوان حكم و داور قرار گرفتند و شما به نظر آنها تمكين كرديد، كه امروز كانديداي رياست جمهوري مي‌شوند و شما آنها را نمي‌پسنديد؛ با توجه به همين مسأله نمي‌توان گفت ائتلاف‌هايي مانند 5 + 6 حجت را بر همه تمام كرده‌اند و ايجاد تفرقه در آنها حرام است.زيرا رفتار و موضع خود شما در خصوص حكم و داور چنين ائتلاف‌هايي نافي از اين ادعا است.

اين مفسر قرآن كريم با اشاره به اختصاص برخي روش‌ها به شرايط و زمان خاص و مردود بودن آنها در زمان‌هاي ديگر، پيشنهاد خود در خصوص انتخابات نهم رياست جمهوري را يادآوري كرد و گفت: پيشنهاد بنده اين بود كه تمامي اصولگرايان زيرچتر واحدي جمع شده و به عنوان كابينه دولت نهم معرفي شوند و از ميان آنها يك نفر به عنوان كانديداي رياست جمهوري در انتخابات شركت كند، تا كساني كه دلبستگي چنداني نسبت به اسلام و انقلاب ندارند، رأي نياورند. البته آن زمان با اين نظر مخالفت شد، اما اين روش براي انتخابات رياست جمهوري فعلي كارآيي ندارد؛ زيرا امروز رقابت اصلي بين اصولگرايان است.

وي با اشاره به تغيير شرايط و اوضاع و احوال گفت: در آن زمان احتمال مي‌رفت شخصي انتخاب شود كه چندان به نظام و انقلاب دلبستگي نداشت؛ بر همين اساس معرفي كانديداي واحد از طرف اصول‌گرايان كاري خوب و منطقي بود، و هر يك از كانديداهايي كه امروز براي رياست جمهوري مطرح هستند، ممكن بود در آن شرايط مورد توافق قرار بگيرند. اما امروز اوضاع تغيير كرده، و به ويژه بعد از فتنه 88 ماهيت افرادي كه از امام و انقلاب فاصله گرفته‌اند، براي همگان روشن شده و آنها جايگاهي در انتخابات ندارند.

علامه مصباح يزدي افزود: بر همين اساس ضرورتي براي معرفي كانديداي واحد از طرف اصول‌گرايان احساس نمي‌شود، زيرا مردم كساني كه از انقلاب فاصله گرفته‌اند، يا عضو جريان فتنه و انحراف هستند، را شناخته‌اند و آنها مورد اقبال مردم نيستند، و احتمال رأي آوردن آنها خيلي كم است. هر چند نبايد احتمالات را هم ناديده گرفت.

وي ادامه داد: البته اگر شرايطي پيش آمد كه مشخص شد ممكن است عده‌اي بر سركار بيايند كه با نظام فاصله دارند، در اين صورت لازم است بر كانديداي واحد، اتفاق كرد؛ اما به نظر بنده امروز شرايط اين‌گونه نيست.

علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌كه هر كسي بايد بينه و بين‌الله ويژگي‌هاي كانديداي اصلح را در نظر بگيرد، گفت: اولين ويژگي كانديداي اصلح اين است كه دغدغه دين داشته باشد؛ چون در طول تاريخ بشرهيچ زماني مثل امروز بر عليه دين و اسلام هجمه نبوده و هيچ‌گاه امكانات مبارزه با اسلام تا اين حد گسترده نبوده است.

وي افزود: روشن است كه از كسي كه در تبليغات خود توجهي به حرام و حلال ندارد، نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه دغدغه حفظ دين و جلوگيري از مفاسد اقتصادي را داشته باشد.

اين استاد حوزه علميه شرط دوم كانديداي اصلح را اعتقاد به ولايت فقيه دانست و گفت: عامل اصلي حفظ اسلام در شرايط فعلي ولي فقيه است و اصلاً امتياز ايران نسبت به ساير كشورهاي اسلامي وجود ولايت فقيه است، و اگر ولايت فقيه در اين كشور نبود، ايران هم به سرنوشت كشورهايي مثل عراق، افغانستان و يا نهايتاً مصر مبتلا مي‌شد. همه ما مي‌دانيم اگر تصميمات قاطع شخص ولي فقيه در موقعيت‌هاي حساس نبود، كشتي نظام در امواج خروشان بحران‌ها در هم مي‌شكست.

عضو خبرگان رهبري افزود: نبايد اعتقاد به ولايت فقيه شعاري باشد، بلكه بايد واقعاً ايمان و اعتقاد به ولايت فقيه و التزام عملي به نظرات ولي فقيه وجود داشته باشد. اما همان‌گونه كه در ابتداي پيروزي انقلاب عده‌اي از عنوان حزب جمهوري اسلامي سوء استفاده كردند، متأسفانه امروز نيز عده‌اي از عنوان ولايت فقيه و اسم اصول‌گرايي سوء استفاده مي‌كنند.

وي با بيان كارآيي و توانايي به عنوان سومين ويژگي كانديداي اصلح، اظهار داشت: كانديداي اصلح بايد داراي فهم، تيزبيني و فراست كافي سياسي و كارآمدي باشد؛ چرا كه فرد با تقوا و اهل نمازشب ولي ساده لوح يا ناكارآمد براي تصدي اين پست مناسب نيست.

آيت‌الله مصباح يزدي افزود: نقص آقاي منتظري چه بود؟ مگر نه اين‌كه از لحاظ علمي از بسياري از مراجع فعلي اعلم بود؟ مگر نه اين‌كه داراي تقوايي كم نظير، بسيار ساده‌زيست و نسبت به حلال و حرام به شدت محتاط بود؟ اما چرا امام(ره) كمر به عزل او بست؟ تنها دليل، سادگي وي و اعتماد ساده‌لوحانه‌اي بود كه او به اطرافيان خود داشت و حرف آنها را سريع باور مي كرد. پس بايد مراقب باشيم كانديداي مورد نظر ما از لحاظ كارآمدي و فهم سياسي در مرتبه خوبي قرار داشته باشد.

وي ادامه داد: همه ما بايد بيننا و بين‌الله‌ اين مسائل را مد نظر قرار دهيم، و در رقابتي سالم بين اصول‌گرايان، به افراد مورد نظر خود رأي بدهيم. البته اگر زماني خداي ناكرده‌ شرايط به گونه‌اي تغيير كند كه خوف روي كار آمدن كساني از وابستگان به جريان فتنه و انحراف و يا فاصله‌گرفتگان از خط اسلام و انقلاب باشد، در چنين موقعيتي بايد حتي به حداقل‌ها اكتفا كرد و در باره كانديداي واحد به اتفاق نظر رسيد و در واقع دفع افسد به فاسد كرد. البته ـ‌بحمد الله‌ـ امروز چنين شرايطي حاكم نيست.

علامه مصباح يزدي در پايان خاطر نشان كرد: در اين شرايط وظيفه ما اين است كه اصلح را شناخته و با هم‌فكري و مشورت سعي كنيم نظرات خود را به يك‌ديگر نزديك كنيم.

گفتني است ديدار اعضاي حزب مؤتلفه اسلامي با علامه مصباح يزدي 20 فروردين ماه در موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار