سال گذشته سهم صادرات محصولات صنایع دستی در بازارهای بین المللی ، افزایش چشمگیری داشته که پیش بینی می شود که این روند در سال 92 ادامه یابد .

احمد بالان مدیر کل بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در گفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه صنعت گردشگری محدود به گشت و گذار تفریحی نیست گفت: طبق آمار رسمی سازمان جهانی گردشگری در دهه های میانی قرن گذشته میلادی نزدیک به 900 میلیون نفر در اوایل هزاره سوم فعالیت های مرتبط با سفرهای غیرتجاری داشتند.
بالان اضافه کرد: در جهان امروز صنعت گردشگری به سفرهای تفریحی خلاصه نمی شود و بلکه مجموعه فعالیت های منظم اقتصادی است که به دلیل ماهیت و ویژگی های خاص خود توان و پتانسیل لازم را برای ورود به عرصه های تجارت بین الملل را دارد.
وی با بیان اینکه در میان گونه‌های گردشگری ، خرید صنایع دستی را در گروه گردشگری فرهنگی جای می گیرد، اظهار داشت: گردشگری فرهنگی که اساسا بهره گیری از نمادهای فرهنگی یک جامعه از جانب گردشگران خارجی است که طیف وسیعی از موارد گوناگون شامل صنایع دستی، زبان، سنت ها، غذاها، معماری ، مذهب و لباس را در بر می گیرد .
مدیر کل بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به قابلیت های هنرمندان و صنعتگران شهر هایی مانند تبریز، اصفهان، کاشان، کرمان و یزد در ساخت صنایع دستی برجسته، افزود: در کشور ما به دلیل اصالت و قدمت هنر های دستی و صنایع تزئینی، عواید حاصل از فروش این مصنوعات چشمگیر و قابل توجه است.
وی خاطر نشان کرد: يکي از مهم‌ترين سندهايي که مي‌تواند اصالت و نام کشور را در فرآيند جهاني برجسته کند، به طور حتم صنايع‌دستي است.
مدیر کل بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در خصوص صادرات صنایع دستی، تصریح کرد : بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی گمرک میزان صادرات اقلام صنایع دستی طی نه ماه سال 91 به بالغ بر 705 میلیون دلار بوده، که در مقایسه با نه ماهه مشابه در سال 90 با سهم ارزشی 17 درصد و سهم وزنی 64 درصد از رشد صعودی بالایی برخوردار بوده، و امید است با حمایت دستگاه های ذیربط، در سال جاری شاهد ارتقا بیش از پیش این هنر – صنعت در عرصه های جهانی باشیم.
وی ادامه داد: اقلام عمده صادرات شامل زیور آلات سنتی، شیشه های سنتی، سفال، سرامیک، گلیم و زیلو بوده و بیشتر صنایع دستی به کشور های امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و افغانستان صادرات شده است.
بالان در ادامه اظهار داشت : در حال حاضر از مجموع 362 رشته و زیر مجموعه صنایع دستی، 70 درصد محصولات قابلیت صادرات دارندکه از این تعداد 97 رشته یعنی تنها 30 درصد دارای کد تعرفه های صادراتی است، براساس هماهنگی های انجام شده با گمرک 45 رشته دیگر صنایع دستی از قابلیت کد تعرفه صادراتی برخوردار خواهند شد.
وی افزود: افزایش صادرات محصولات صنایع دستی به لحاظ وزنی 64 درصد قابل توجه است که این امر نشانگر بهبود سهم محصولات صنایع دستی کشور در بازارهای بین المللی داشته و بی شک نتیجه بهبود مستمر کیفیت مناسب این محصولات است.
مدیر کل بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در پایان با اشاره به اهمیت صادرات صنایع دستی در توسعه اشتغال و افزایش در آمد های ارزی کشور، خاطرنشان کرد : معاونت صنایع دستی با حمایت از صادرکنندگان از طریق اعطای تسهیلات ارزان قیمت سعی در تحقق برنامه ها و پروژه های توسعه ای این حوزه از قبیل برپایی نمایشگاه ها و ایجاد مراکز عرضه و فروش صنایع دستی در خارج از کشور دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار