نماينده دائم سوريه در سازمان ملل متحد دبيرکل اين سازمان را به تسليم شدن در برابر فشارهاي فرانسه و انگليس و جلوگيري از درخواست سوريه براي تحقيق درباره استفاده مخالفان از سلاح هاي شيميايي در منطقه خان العسل در حلب متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلويزيوين الميادين ، بشار الجعفري که در گفتگويي اختصاصي با اين شبکه سخن مي گفت ضمن اعلام اين مطلب و طرح اتهامات عليه بان کي مون افزود سوريه از سازمان ملل خواست هيأت تحقيق در اين باره تشکيل دهد. 
الجعفري گفت: اين حادثه در نوزدهم مارس اتفاق افتاد و دولت سوريه در کمتر از بيست و چهار ساعت يعني صبح روز بيستم مارس، درخواست خود را براي کمک به تحقيقات تحويل دبيرکل سازمان ملل داد. در همان روز انگليس و فرانسه از اين اقدام فوري سوريه شوکه شدند و نماينده فرانسه در سازمان ملل در برابر رسانه ها حاضر شد و ادعاهاي ديگري را درباره حوادثي که چهار ماه پيش در مناطق مختلف سوريه اتفاق افتاده است مطرح کرد. 
وي ادامه داد: سوالي که اکنون مطرح مي شود اين است که چرا نماينده فرانسه و دولت متبوع وي و نيز نماينده انگليس و دولت متبوع وي چهار ماه صبر کردند تا از وجود اطلاعاتي درباره حوادثي که در ديگر مناطق  غير از خان العسل اتفاق افتاده است سخن بگويند. هدف آنها کاملا روشن است و نماينده روسيه در سازمان ملل به عنوان رئيس وقت شوراي امنيت به اين اقدام آنها واکنش نشان داد و تحرک آنها را مشکوک دانست که هدف آن به شکست کشاندن درخواست سوريه براي تحقيق درباره حادثه استفاده از سلاح هاي شيميايي در سوريه است. 
نماينده سوريه در سازمان ملل همچنين به موافقت کشورش با اعزام هيأت تحقيق سازمان ملل درباره استفاده از سلاح هاي شيميايي در خان العسل اشاره کرد و افزود اين هيأت بايد بر اساس شروطي که در درخواست سوريه براي اعزام چنين هيأتي مطرح شده است اعزام شود. 
الجعفري گفت: ما بوديم که درخواست اعزام هيأت تحقيق را مطرح کرديم. دبيرکل سازمان ملل اکنون مي گويد هيأت فني در قبرس به سر مي برد و آماده اعزام است. ما نيز براي استقبال از اين هيأت آماده ايم ولي اين هيأت بايد بر اساس تعهداتي که دبيرکل سازمان ملل در نامه اي مکتوب پذيرفته است اعزام شود يعني تحقيقات فقط بايد درباره حادثه اي که سوريه شکايت خود را درباره آن مطرح کرده است صورت گيرد.








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار