اين پايگاه تحليلي در مقاله اي تحت عنوان "تحريم ها و شواهد سطح صادرات ايران" با اذعان به ناكامي كشورهاي غربي در دنبال كردن اهداف خود از طريق تحريم كشورمان و با استناد به آمار و ارقام مي نويسد تاکيد مي کند که حجم صادرات كشورمان عليرغم تحريم ها افزايش نيز يافته است و اين روند مداوم بوده است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از وكس، "جمال ابراهيم حيدر" دانشجوي دكتراي دانشكده اقتصاد دانشگاه پاريس با اذعان به عدم تاثير تحريم هاي ضد ايراني بر حجم صادرات كشورمان مي نويسد "آمريكا و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تحريم تجاري جدي اي را عليه ايران اعمال كرده اند. با اين حال آمار موجود از حجم صادرات صادركنندگان ايراني به كشورهاي ديگر جهان نشان مي دهد كه آنها با موفقيت به كشورهاي اروپايي، آسيايي، آفريقايي و حوزه  آمريكاي لاتين صادرات كالاهاي خود را انجام داده اند." 
نويسنده با اشاره به استفاده از ابزار "تحريم" بعنوان حربه اي در دست قدرتهاي غربي مي افزايد "كشورهاي غربي از اعمال تحريم هاي تجاري عليه كشورهاي در حال توسعه بعنوان حربه اي به منظور تغيير رفتار آن كشورها استفاده كرده اند. در طول يك قرن گذشته 174 بار تحريم عليه كشورهاي ديگر از سوي قدرتهاي غربي وضع و اجرا شده اند. با اين حال، ما هنوز اطلاعات دقيقي از تاثير اين تحريم ها بر آن كشورها در دست نداريم. ما در دوره اي زندگي مي كنيم كه اقتصاد جهاني شده و راه هاي جايگزيني براي دور زدن تحريم ها وجود دارد. در مقاله حاضر من به تاثير تحريم هاي وضع شده عليه بخش تجاري ايران و تاثيرات آن از سال 2008 ميلادي به اين سو پرداخته ام." 
نويسنده با اذعان به اين موضوع كه تحريم ها موجب پيشرفت كشورمان بوده است و دشمنان ايران اسلامي از رسيدن به اهداف خود ناكام مانده اند مي افزايد "من براي نگارش اين مقاله داده هاي مرتبط با اقتصاد ايران را جمع آوري كرده ام. براي اين منظور حجم صادرات ايران از ژانويه 2006 ميلادي تا ژوئن سال 2011 ميلادي را مورد بررسي قرار داده ام. اين داده ها اسناد مرتبط با1.814.146  مبادله روزانه، 35.953 صادرات خارجي و 3.865 توليد را در بر مي گرفتند. اين داده ها امكان ارزيابي تاثير تحريم ها بر صادرات ايران را براي من ميسر ساختند. نتايج من نشان مي دهند كه حجم صادرات غير نفتي جمهوري اسلامي ايران در فاصله ژانويه سال 2006 تا ژوئن سال 2011 ميلادي به طرز غير منتظره اي افزايش يافته است و اين در حاليست كه در اين دوره ايران تحت شديدترين تحريم هاي وضع شده از سوي دولتهاي غربي بوده است." 
نويسنده در ادامه با اذعان به مهارت و خبرگي صادركنندگان ايراني توضيح مي دهد كه چگونه عليرغم تحريم هاي وضع شده ضد ايراني صادرات كشورمان در طول اين مدت افزايش يافته است و در اين باره مي افزايد "صادركنندگان بزرگتر و باتجربه تر ايراني توانسته اند در طول اين مدت زمان محصولات خود را صادر نمايند. از سوي ديگر صادركنندگان ايراني قيمت محصولات خود را كاهش داده اند كه همين امر تعداد مشتريان آنان را افزايش مي دهد. نتايج تحقيقات ساير محققين نيز نشان مي دهند كه كشورهاي غربي اكثرا در رسيدن به اهداف خود از اعمال تحريم ناكام بوده اند." 
وي در نهايت نتيجه مي گيرد كه تحريم هاي ضد ايراني وضع شده عليه كشورمان بر صادرات غير نفتي ايران بي تاثير بوده است و در اين باره مي افزايد "تحقيقات من نشان مي دهند كه تحريم ها تاثير بسيار كمي را بر صادرات غير نفتي ايران گذاشته اند." 










برچسب ها: بین الملل ، تحریم ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار