كارگردان سينما گفت: زنده نگه داشتن ياد "شهيد آويني" نزد مسئولان محدود به گرفتن عكس يادگاري بر مزار او شده است.

"مسعود جعفری جوزانی‌" کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گفت: اوایل انقلاب سال 62 من و "شهید آوینی‌" به همراه عده‌ای از دوستان سینمایی در زیر‌زمین فارابی، قسمت فرهنگی، گرد هم می آمدیم تا براساس تغییرات زیربنایی انقلاب اسلامی به تعریف جامعی از سینما نزدیک شویم، سینمایی که مورد وثوق علمای دینی هم باشد.

وی ادامه داد: "شهید آوینی‌" به سینمائی که رنگ و بوی ملی داشته باشد علاقه‌ی فراوانی داشت و می گفت باید این سینما را پدید بیاوریم.

این کارگردان عنوان کرد: "آوینی‌" زمان و مکان خودش را خوب می‌شناخت. او وجود سینما و صنعتی بودن آن را پذیرفته بود و می‌دانست که این پدیده تعطیل شدنی نیست، اما حالا باید در پی ماهیت آن بود. به تعبیری می توان گفت که "شهید مرتضی‌" هستی سینما را پذیرفته و در پی چیستی آن بود.

"جعفری‌جوزانی" افزود: "شهید آوینی‌" اعتقاد داشت که سینما ماهیتی پیچیده و در حال تغییر دارد و چون پویا و تاثیر گذار و تاثیر پذیر است، مثل یک پدیده‌ی زنده عمل می کند، او محدودیت نداشتن و بسط‌پذیری ماهیت سینما را درک کرده بود.

وی ادامه داد: در طی جلساتی که با "سید مرتضی‌" داشتیم مشخص بود که او در تلاش است که تا جایی که خرد و توانش اقتضا می کند سمت تعریف نوینی از سینما برود تعریفی که با نظام ارزشی و هنجارهای پذیرفته شود و با پندارها‌ و کردارهای جامعه‌ی ما همخوانی داشته باشد.

این کارگردان درباره چگونگی آشنائی‌اش با "شهید آوینی‌" عنوان کرد: هنگامی که فردی در خصوص فیلم (در مسیر تند باد) مقاله‌‌ی تند و خطر‌آفرینی در نشریه ی سروش نوشته بود "شهید آوینی‌" به دفاع از این فیلم مطلبی را در ماهنامه ی سوره منتشر کرد که می توانست کمک بزرگی به این فیلم باشد.

وی افزود: "شهید آوینی‌" یک روز ساعت دو بعد از ظهر به دفتر من آمد تا  در خصوص این فیلم با هم یک ساعتی را به صحبت بنشینیم اما موقع خداحافظی وقتی به ساعت نگاه کردیم ساعت دوازده بامداد شده بود.

"جعفری جوزانی‌" در مورد ویژگی های شخصیتی "شهید آوینی‌" گفت: علیرغم تصویر خیلی جدی او که امروز در همه جا سراغ داریم "آوینی‌" بلند بلند‌ می‌خندید و خیلی رئوف و حساس و از طرفی دیگر بسیار پرانرژی و فعال بود.

وی در خصوص بازخوانی "آوینی‌" در عصر جدید اظهار داشت: اگر "آوینی‌" امروز دوباره به دنیا باز گردد و سینمای ایران را ببیند گمان مي كند که اشتباه آمده و این جا ایران نیست و این موضوع دلیلی جز ضعف مدیریتی مسئولان فرهنگی ندارد.

این کارگردان افزود: مسئولان فرهنگی حال حاضر صاحب افکاری محدود و فاقد تئوری های جامعی درباره ی هنر و سینما هستند و تنها از زنده کردن یاد آوینی این برای آنها مانده که سالی یک بار به سر مزار او بروند و عکس های یادگاری بگیرند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار