تناقضات قانونی از علل تاخیر در اجرای طرح پزشک خانواده است که با ایجاد همدلی جاده برای اجرای علمی پزشک خانواده همراه می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل  دکتر طریقت منفرد، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران گفت: اجرای پزشک خانواده تکلیف 17 ساله وزارت بهداشت است که در سال 74 اجرای مراحل اول به نظام سلامت تکلیف شد. دکتر احمدی نژاد در ابتدای دولت اولویت اول را به وزارت بهداشت تاکید کرد که جدی گرفته شود این هماهنگی ها ایجاد نشده و پیگیری دکتر احمدی نژاد تا به امروز به طول انجامیده است.

وی گفت: اجرای طرح از سال گذشته در مناطق شهری آغاز شده است و هم اکنون در دو استان امکانش فراهم شده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: قوانین یک جاهایی مغایرت دارند و این تناقضات قانونی باعث شد این همدلی ایجاد نشود و اجرای طرح پزشک خانواده به تاخیر بیافتد.من به عنوان وزیر بهداشت سعی خواهم کرد از این فرصت استفاده کرده و این همدلی را به وجود بیاوریم.

وی اظهار کرد: با ایجاد این همدلی جاده برای اجرای علمی پزشک خانواده هموار می شود.
اگر اعتبارات پرداخت شود تمام توان را خواهیم گذاشت و تا آخر دولت دهم در اکثر نقاط کشور آن را اجرا خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: در صورت تامین منابع استان بعدی ما تهران است که اگر در این استان انجام شود در کل کشور قابل تسریع است.

*** تغییراتی اساسی در درآمد پزشک خانواده
وی ادامه داد: یکی از الزامات نظام ارجاع پرداخت سرانه است یک کشور نمی تواند بیشتر از سرانه هزینه کند در غیر این صورت تحمل هزینه را باید به مردم منتقل کنیم. نظام پرداخت باید بر اساس سرانه شکل گیرد این سرانه را در دنیا پزشک خانواده بر اساس گایدلاین ها مدیریت می کند ولی چون این در کشور ما جدید است ممکن است پزشکان ما به تجربه نیاز داشته باشند. اعتبار سطح اول سرانه پزشک خانواده به عهده پزشک خانواده گذاشته شده است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: بخشی از این سرانه برای دارو و پاراکلینیک و بخشی دیگر نیز برای خدمات پزشک سطح اول هزینه می شود سرانه پزشکی سطح اول اعتبارش در اختیار پزشک خانواده است پزشک نمی تواند از هزینه ها تجاوز کند.

وی افزود: اگر از هزینه تجاوز کرد حتماً دلیلی داشته باید این را توجیه کند در صورت توجیه تامین کننده منابع این هزینه را می پردازد، ممکن است سرانه را هزینه نکند و خدمت هم ارائه نکند .

وی عنوان کرد: بر اساس سرانه موجود سال 91 سهم پزشک خانواده برای هر هزار نفر 3 میلیون تومان است اگر از سرانه ای که بابت پاراکلینیک در اختیار پزشک خانواده است صرفه جویی شود قسمت اعظم آن یعنی حدود 70 درصد به خود پزشک می رسد.

وزیر بهداشت بیان کرد: در درآمد پزشک خانواده تغییرات اساسی به وجود می آید سعی می کنیم تا جایی که منابع کشور مسیر می سازد به این مطلب بپردازیم.

وزیر بهداشت افزود: پزشک خانواده را خود مردم انتخاب می کنند و در یک دوره ای می توانند آن را تغییر دهند ولی این که  جایگاه علمی خود را از دست داده چنین چیزی وجود ندارد این از دیدگاه منافع مردم است مردم را باید با توضیحات قانع کننده راضی کنیم که مشکل بیمار را طبیب عمومی راحت تر می تواند حل کند تا پزشک متخصص، پزشک خانواده با علم پزشکی سازگار است./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار