جان کري وزير امور خارجه آمريکا در دومين سفر خود به خاورميانه طي دو هفته گذشته، وارد بيت المقدس شد تا با سلام فياض وزير امور خارجه تشکيلات خودگردان فلسطين و همچنين شيمون پرز رئيس اسرائيل ديدار کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه  ؛  کري که فرستاده جديد باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در امور خاورميانه به شمار مي رود ماموريتي جديد را به منظور متقاعد کردن اسرائيل و فلسطينيان به بازگشت به مذاکراتي آغاز کرده که از سپتامبر سال 2010تاکنون با بن بست روبرو بوده است . فلسطينيان تاکيد دارند تا زماني که اسرائيل به گسترش شهرک ها ادامه مي دهد نمي توانند به مذاکرات با اسرائيل در مورد حل مناقشه مرزي بين دو طرف و تشکيل يک کشور فلسطيني در آينده بازگردند . 

اسرائيل از زمان جنگ سال هزار و نهصد و شصت و هفت خاورميانه ، کرانه باختري رود اردن و شرق بيت المقدس را به اشغال خود درآورد و از آن زمان تاکنون پيوسته در حال گسترش دادن شهرک هاي يهودي نشين در اين مناطق بوده است . فلسطينيان فعاليت هاي شهرک سازي اسرائيل را مهم ترين عامل بن بست بر سر راه مذاکرات صلح مستقيم بين دو طرف مي دانند . 

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل سال دو هزار و ده تحت فشار شديد آمريکا موافقت کرد فعاليت هاي شهرک سازي خود را به طور موقت به حال تعليق درآورد تا از اين طريق به ازسرگيري مذاکرات صلح بين دو طرف کمک کند اما اسرائيل پس از پايان يافتن اين توقف موقت شهرک سازي بلافاصله فعاليت هايش را در اين زمينه ازسر گرفت و به درخواست هاي واشنگتن براي تمديد اين توقف موقت توجهي نکرد . 

محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين با صراحت اعلام کرده است فلسطينيان همچنان بر موضع خود تاکيد دارند و تا زماني که فعاليت هاي شهرک سازي اسرائيل متوقف نشود به مذاکرات صلح بازنخواهند گشت . جان کري روز يکشنبه پس از آنکه هواپيماي وي در اسرائيل به زمين نشست ،‌ به رام الله رفت و مذاکراتي نود دقيقه اي را با عباس برگزار کرد .

يک مقام بلندپايه وزارت امور خارجه آمريکا مذاکرات کري و عباس را مثبت توصيف کرد . مقامات گفتند کري روز دوشنبه به همراه مقامات اسرائيلي در مراسم يادبود هولوکاست ( کشتار يهوديان در جنگ جهاني دوم ) حضور پيدا کرد و پيش بيني مي شود عصر امروز مذاکراتي را با فياض در کنسولگري آمريکا در بيت المقدس برگزار کند . پس از نشست با فياض ، جان کري بلافاصله مذاکراتي را با پرز در بيت المقدس برگزار خواهد کرد . وي قصد دارد در يک ضيافت شام با نتانياهو نيز شرکت کند . 

کري و نتانياهو قرار است روز سه شنبه نيز پيش از عزيمت جان کري به لندن پايتخت انگليس ، نشستي کاري داشته باشند . کري و عباس در نشست با يکديگر که سومين نشست آنها ظرف مدت کمتر از يک ماه گذشته به شمار مي رود ابتدا درباره تحولات اقتصادي گفتگو کردند که در اين مذاکرات که بيست دقيقه طول کشيد تعدادي از مقامات فلسطيني و آمريکايي نيز حضور داشتند . آنها سپس مذاکرات محرمانه يک ساعته اي را برگزار و موافقت کردند به منظور مشخص کردن بهترين راه براي حرکت به جلو ، همکاري با يکديگر را ادامه دهند.

نبيل ابو ردينه سخنگوي عباس گفت رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين تاکيد کرد آزادي زندانيان فلسطيني که در زندان هاي اسرائيل هستند عاملي مهم براي ازسرگيري مذاکرات صلح است . 
نمر حمد مشاور سياسي عباس هفته گذشته در مصاحبه با فرانس پرس گفت هر گونه بازگشت به مذاکرات صلح با اسرائيل مستلزم موافقت اسرائيل در مورد مرزهاي هزار و نهصد و شصت و هفت است . نتانياهو بارها اعلام کرده است بازگشت به مرزهاي هزار و نهصد و شصت و هفت را نخواهد پذيرفت . 

روزنامه اسرائيلي معاريو نيز در شماره روز دوشنبه خود به نقل از يک مقام بلندپايه سياسي اسرائيل نوشت بازگشت به مرزهاي هزار و نهصد و شصت و هفت خارج از دستور کار است . 
جان کري روز يکشنبه در سخناني در شهر استانبول ترکيه پيش از عزيمت به اسرائيل گفت آنکارا ميانجيگري مهم در روند صلح خاورميانه است . اما تزيپي ليوني وزير دادگستري اسرائيل که مذاکره کننده ارشد جديد اسرائيل در مذاکرات صلح با فلسطينيان است اين پيشنهاد کري را در مورد مداخله فوري آنکارا در روند صلح خاورميانه کم اهميت دانست و گفت اين پيشنهاد قابل توجه است اما به زمان نياز دارد . 

                                  آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.    
برچسب ها: کری ، پرز ، دیدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار