وزیر خارجه کشورمان، بعد از ظهر روز دوشنبه به‌منظور شرکت در مراسم تحلیف، رئیس جمهور ارمنستان تهران را به مقصد ایروان ترک کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجی باشگاه خبرنگاران، "علی اکبر صالحی" وزیر خارجه کشورمان بعد از ظهر روز دوشنبه به منظور شرکت در مراسم تحلیف "سرژ سرکیسیان"، رئیس جمهور ارمنستان در رأس هیئتی تهران را به مقصد ایروان ترک کرد.

وزیر خارجه کشورمان در حاشیه این مراسم در دیدار با مقامات ارمنستان آخرین تحولات روابط ۲ جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و گفتگو قرار خواهد داد.

کشور جمهوری ارمنستان از جمله کشورهای قفقاز جنوبی است که پس از فروپاشی شوروی در ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد.

جمهوری اسلامی ایران پس از به رسمیت شناختن این کشور، اقدام به تاسیس سفارت در سال ۱۳۷۱ در شهر ایروان کرد.

روابط دیپلماتیک بین ۲ کشور به طور مستمر و بدون فراز و نشیب در حال گسترش بوده و منجر به تبادل هیئت‌های عالی‌رتبه شده که با عنایت خاص مقامات هر 2 طرف در سال‌های اخیر بر میزان آن‌ها افزوده شده است.

مهم‌ترین ان‌ها سفر ۲ سال پیش رئیس جمهور ارمنستان به تهران و همچنین سفر رئیس جمهور محترم کشورمان به ایروان در دوم دیماه ۱۳۹۰ می‌باشد که منجر به امضای پنج سند بین ۲ کشور شد.

در طول ۲۲ سال پس از استقلال، پنج انتخابات برای تعیین رئیس جمهور در این کشور برگزار شده است که آخرین بار در ۳۰ فوریه ۲۰۱۳ (۳۰ بهمن ۱۳۹۱) در یک انتخابات آرام و قانونی، سرژ سرکیسیان (رئیس حزب جمهوری‌خواه و رئیس جمهور وقت)، برای دومین بار با کسب بیش از ۵۸% از آرای مأخوذه توانست با اختلاف فاحش، بر رقیب انتخاباتی خود پیروز شود. در این انتخابات هشت نامزد از احزاب مختلف ارمنستان شرکت داشتند که «رافی هوانیسیان» رهبر حزب میراث با کسب ۳۷% از آراء در مقام دوم قرار گرفت و سایر نامزدها درصد بسیار کمی از آراء را به خود اختصاص دادند.

مراسم تحلیف رئیس جمهور با حضور برخی از مقامات کشورهای مختلف در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ در شهر ایروان برگزار خواهد شد که از سوی جمهوری اسلامی ایران علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در این مراسم شرکت می‌کند.

جمهوری ارمنستان در حال حاضر با ۱۵۷ کشور رابطه دیپلماتیک دارد و عضو ۸۷ سازمان بین‌المللی است. دارای ۶۱ نمایندگی دیپلماتیک در خارج از کشور و ۵۸ نمایندگی دیپلماتیک و نمایندگی سازمان‌های بین‌المللی در داخل خاک خود است.

انتهای پیام/
برچسب ها: صالحی ، تحلیف ، ارمنستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار