به اعتقاد یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس جدایی دوباره دو دانشگاه تهران و ایران حاکی از ضعف دولت در برخورد با وزرایی که سلیقه ای عمل می کنند.

شهلا میر گلو بیات، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر هم جدا شدن این دو دانشگاه نیز بدون کار کارشناسی انجام شده است.

وی با بیان این که اكنون موقع جدایی دو دانشگاه نیست افزود: وزارت بهداشت مشکلات مهم تری همچون مساله ارز دارو، طرح پزشک خانواده، کمبود پزشک در روستا را دارد و مسئول این وزارت خانه این مسائل را نادیده گرفته و یک شب به فکر جدایی دو دانشگاه افتاده است.

میرگلوبیات ادامه داد: ادغام شدن دو دانشگاه هزینه های بسیار سنگینی را به کشور وارد کرده و اكنون هم جدا شدن این دو دانشگاه نیز دوباره هزینه های میلیاردی زیادی را به کشور وارد می کند .

وی با بیان این که مشکلات ما به دلیل این است که هر وزیر سلیقه ای عمل می کند خاطر نشان کرد: اگر ادغام کار اشتباهی بوده چرا اصلاً انجام شده بود و اگر درست بوده چرا حالا باید یک مرتبه جدایی دو دانشگاه مطرح شود.

میرگلو بیات تاکید کرد: متاسفانه این مسائل به دلیل ضعف در سیستم نظارتی است در واقع هیچ نوع برخوردی با وزرایی که سلیقه ای عمل می کنند صورت نمی گیرد.

جدایی دو دانشگاه علوم پزشکي تهران و ايران بدون مشورت با مجلس بوده

حسن تامینی لیچایی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  با توجه به اتمام فعالیت چند ماهه دولت دهم اکنون زمان جدایی دو دانشگاه نبود این که با چه منطقی این کار انجام شده برای خود نیز سوال است چرا که هزینه های میلیاردی برای ادغام دو دانشگاه صورت گرفته و حالا هم باید هزینه میلیاردی صورت بگیرد تا این دو دانشگاه جدا شوند.

وی افزود: این کار عجولانه و بدون کار کارشناسی صورت گرفته و حتی نظرسنجی از اعضای کمیسیون بهداشت نیز صورت نگرفت.

لیچایی خاطر نشان کرد: این تصمیم یک شب گرفته شده و این که تصمیم یک شب چه تبعاتی دارد را کسی که این تصمیم را گرفته باید پاسخگو باشد.

دانشجويان به وضعيت خود معترض هستند

در پي انتشار خبر منتفي شدن ادغام دو دانشگاه علوم پزشكي تهران و ايران ، دانشجويان اين دانشگاهها از بلاتكليفي تحصيلي خود ناراضي بوده و تجمع اعتراض آميز برگزار كرده اند.
به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل دانشگاه علوم پزشكي ايران ، صبح امروز  دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تهران با تغيير سردر دانشگاه علوم پزشكي تهران به دانشگاه علوم پزشكي ايران مواجه شدند كه همين موضوع منجر به نارضايتي اين دانشجويان از تصميم شب گذشته وزارت بهداشت شده است.

يكي از دانشجويان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به حضور معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکي ايران گفت : متاسفانه در جلسه امروز نماينده اي از دانشگاه علوم پزشكي تهران حضور نداشت تا پاسخگوي سوالات دانشجويان اين دانشگاه باشد .

ديگر دانشجوي اين دانشگاه ادامه داد : صحبتي كه در اين جلسه شد ، قرار است تمامي دانشجويان بنا به انتخاب خود در يكي از دانشگاههاي علوم پزشكي تهران يا ايران به تحصيل بپردازند اما سوال اساسي اينجاست كه آيا دانشگاه علوم پزشكي تهران ظرفيت پذيرش ورودي هاي سال 90 – 91 كه نزديك به 700 دانشجو بوده اند را داراست

يكي از دانشجويان با اشاره به امكانات دانشگاه علوم پزشكي ايران افزود: دانشگاه علوم پزشكي ايران نسبت به دانشگاه علوم پزشكي تهران از امكانات بالاتري برخوردار است اما دانشگاه علوم پزشكي تهران از اساتيد مجربتري برخوردار است .

دانشجويان با اعتراض به تصميمات يك شب مسئولين مربوطه مبني بر جدايي اين دو دانشگاه ، خواستار شفاف سازي شدند .

تغییرات روسای دانشگاه ها، آموزش عالی را دچار صدمات جبران ناپذیری می کند


نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:در پی تغییر ناگهانی روسای دو دانشگاه علوم پزشکي تهران و ايران با اهداف سیاسی آموزش عالی کشور دچار صدمات جبران ناپذیری می شود.
دکتر هروی، نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  به طور حتم تغییرات ناگهانی در حوزه آموزش عالی موجب صدمات جبران ناپذیری در این بخش می شود و تاکنون چنین اقداماتی در کشور دیده نمی شده است.

وی تصریح کرد: من با هیچ گونه تغییر و تحول غیر اصولی و غیر ضروری موافق نیستم و از این که سیستم آموزشی کشور را دچار بازی های سیاسی ببینم بسیار تاسف می خورم.

وی با بیان این که امروزه باید به دنبال آرامش در کشور باشیم خاطر نشان کرد: این گونه اقدامات فضای ناآرامی را در کشور به خصوص در دانشگاه ها ایجاد می کند .

وی در خصوص برکناری روسای دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس اظهار داشت: بدیهی است تغییر روسای دانشگاه ها نیازمند بررسی جزئیات و کلیات در مدیریت دانشگاه و سنجش تبعات یک تغییر در سیستم آموزش عالی است و اقدامات شتاب زده جز وارد آمدن صدمات جبران ناپذیری در این حوزه چیزی به همراه نخواهد داشت.

با اقدامات شتاب زده فضاهای آموزشی را دچار التهاب نکنید

عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: اقدام شتاب زده در تفکیک دانشگاه تهران و ایران اقدامی شتاب زده و غیرکارشناسی است.

دکتر هاشمی زهی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  وزارت بهداشت هنوز به صورت علنی در مورد تقسیم دانشگاه تهران به دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران به صورت علنی صحبت نکرده است و در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز صحبتی به میان نیامده اما با توجه به خبرهایی که شنیده می شود همان طور که ادغام این دو دانشگاه کار درستی نبود تفکیک این دو دانشگاه نیز کاملاً غلط است.

وی تصریح کرد: مسئولین نباید فضاهای آموزشی را دچار التهاب کنند زیرا اقدامات شتاب زده این چنین موجب سردرگمی کارمندان، اعضای هیات علمی، و دانشجویان می شود لذا ما نباید در شرایط کنونی فضای آموزش کشور را با مسائل حاشیه ای آلوده کنیم .

وی با بیان این که دانشگاه تهران و ایران دو دانشگاه بزرگ و رقیب یکدیگر بودند و در بسیاری مسائل علمی به صورت موثر با یکدیگر همکاری داشتند اما ادغام این دو دانشگاه به صورت ناگهانی صورت گرفت و ابهامات زیادی را به همراه داشت لذا نباید با یک حرکت شتاب زده و سلیقه ای پس از گذشت چند ماه مجدداً این دو دانشگاه را تفکیک کنیم.

وی یادآور شد: چنین اقداماتی نیازمند بررسی های فراوان و کار کارشناسی است.
 

انفصال دانشگاه علوم پزشکی ایران از تهران، قانونی است

 دکتر حسینعلی شهریاری اظهار داشت: هنوز اعضای هیات علمی و گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به ادغام معترض هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا معترض هستند در حالی که باید راضی باشند که رتبه علمی شان با این ادغام بالاتر رفته است، گفت: آنها این اعتقاد را ندارند. قبلا هم نامه نوشته بودند هم به کمیسیون وهم به شورای گسترش آموزش پزشکی تا این ادغام انجام نشود.

وی با اشاره به اینکه احتمال دارد برای دانشجویانی که سال گذشته به نام دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شده اند مشکلاتی پیش بیاید، ادامه داد: این ادغام آسیبی نمی زند زیرا اکثر اعضای هیات علمی و دانشجویان با آن موافق هستند، فقط احتمالا دانشجویانی که سال گذشته به اسم تهران پذیرش شدند، ممکن است مشکل داشته باشند.

وی در پایان درباره واکنش مجلس به این ادغام نیز با تاکید بر این که این اقدام قانونی است، گفت: دفعه قبل هم که ادغام انجام شد، کار غیرقانونی صورت نگرفته بود. ما فقط می خواهیم کار کارشناسی داشته باشند که آسیبی به آموزش پزشکی وارد نشود.

گفتنی است: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز طی ابلاغی به روسای دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران چگونگی وضعیت آموزش دانشجویان علوم پزشکی را اعلام کرد.

براساس این ابلاغ، آموزش کلیه دانشجویان در ترم جاری کماکان به عهده معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و در رابطه با ترم آتی با نظر کمیته منتخب از سوی وزیر بهداشت و دانشجویان تصمیم گیری خواهد شد./ع2


برچسب ها: پزشکی ، بهداشت ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار