به عقیده کارشناسان استفاده از سنگ های زینتی در ایران به حدود 5 هزار سال پیش باز می گردد.


 به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران همدان؛  در دوران بعد از اسلام هم در راستای علمی تر کردن این نوع سنگها تلاش های زیادی انجام شده است و دانشمندان ایرانی در این زمینه کتابهایی را تالیف کرده اند که از مهم ترین آنها می توان به کتاب الجماهر فی الجواهر اثر ابوریحان بیرونی به زبان عربی و رسال جوهریه اثر خواجه نصیرالدین طوسی به زبان فارسی اشاره کرد .
 در این میان استان همدان در کنار استانهای قم ، خراسان ، کرمان ، اصفهان ، سمنان و کردستان دارای جایگاه مناسبی در زمینه مناطق دارای معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در کشورمان به شمار می‌روند
به طور دقیق باید گفت که استان همدان جزو4 استان برتر کشور در زمینه دارا بودن معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است اما متاسفانه تاکنون نتوانسته جایگاه واقعی خود را در کشور بیابد .
محمدشهسواری ، کارشناس سنگهای قیمتی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، گردش مالی این صنعت را در جهان را 600 تا 900 میلیارد دلار برآورد می کند و می گوید : این میزان در کشورمان 350 میلیون دلار است .
وی با انتقاد از ضعیف عمل کردن مسئولان در این حوزه می گوید : امروز متأسفانه اکتشاف و بهره ‌برداری از معادن سنگ‌های قیمتی در کشور متولی مشخصی ندارد.
 شهسواری کارشناس سنگهای قیمتی وزارت صنعت ، معدن و تجارت با تأکید بر این نکته که ذخایر معدنی سنگ‌های قیمتی کشور بیشتر سنگ‌های نیمه قیمتی هستند می گوید : فیروزه ، عقیق ، روزکوارتز ، آمیتیست ، آندوزیت ، تیانیت ، کریزکلات ،‌ وارازیت ، دُر ، باباقوری ، چشم گربه‌ای ، چشم ببری ،‌ جاسپر ، گارنت و اپیدوت از انواع سنگ‌های نیمه قیمتی موجود در ایران هستند و البته باید به مروارید خلیج فارس نیز اشاره کرد که شهرت جهانی دارد .
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان طلا ، جواهر و سنگ های قیمتی کشور معتقد است : مدیریت توسعه و استفاده از پتانسیل های صنعت سنگ های قیمتی کشور بسیار ضعیف است .
منوچهر جنتی می گوید : در ایران 70 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی وجود دارد که اگر مدیریت صحیحی برای بهره برداری از آن صورت گیرد و این سنگ ها در نهایت به صورت زیور آلات از کشور صادر شوند ارزش افزوده ای حدود 100 برابر برای آنها ایجاد می شود .
 وی با اشاره به گردش مالی بالای این صنعت با در نظر گرفتن طلا و نقره در جهان افزود : یاقوت تنها سنگ قیمتی کشور تایلند است اما این کشور با مدیریت صحیح سالانه گردش مالی 27 میلیارد دلاری را نصیب خود می کند .
 معاون معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان همدان هم با اشاره به نبود صادرات اینگونه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی می گوید : نبود صادرات در سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی همدان ناشی از عدم بهر‌ه برداری از معادن سنگ‌های قیمتی است .
سیدعلی اصغر اولیایی افزود : رز کوارتز جزء سنگ‌های نیمه قیمتی است که گواهی کشف گرفته و اکنون نیز مراحل بهره‌برداری را طی می‌کند .
سنگ‌های قیمتی همدان شامل یاقوت کبود ، اندولوزیت ، رز کوارتز ، گارنت ، تورمالین و سیلمانیت است که هنوز در مرحله گواهی کشف هستند و هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند.
آقای ترکمان کارشناس زمین شناسی هم با اشاره به کشف معدن رز کوارتز در سال گذشته در دامنه الوند همدان می گوید: با فرآوری صحیح این سنگ می توان سالیانه 2 میلیارد تومان درآمد برای استان به دست آورد .
معاون معدنی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان همدان همچنین پیش از این اعلام کرده بود: طبق پی جویی‌های بخش خصوصی در منطقه‌ای واقع در جنوب همدان ذخیره‌ای از یاقوت کبود مورد اکتشاف قرار گرفته که در مراحل اولیه اکتشاف است .
وی گفته کیفیت این سنگ در حد قابل توجه و از نظر کمیت نیز هنوز میزان آن قطعیت نیافته است و در صورت رسیدن این معدن به مرحله بهره برداری ، همدان تنها تولیدکننده یاقوت درکشور خواهد بود .
 محمد باقر میرابوالفتحی رییس پیشین سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان می گوید : پریل ، رزکوارتز ، درکوهى ، کوارتز شیرى ، آندالوزیت و مالاکیت از مهم ترین سنگ هاى قیمتى و نیمه قیمتى استان همدان به شمار مى‌آیند که در زمینه اکتشافات این سنگها بررسى هاى قابل قبولى انجام شده است.
  کوکبی از کارشناسان سنگ های تزئینی و عضو شرکت پرشین یاقوت هم می گوید: این مجتمع دارای 500 کارگاه تولید و فرآوری سنگ های قیمتی ، موزه سنگ های قیمتی ، دانشکده با رشته های گوهرشناسی و گوهر تراشی و هتل برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است و پیش بینی می شود 10 هزار نفر نیرو را جذب کند .
معاون عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه فاز اول این شهرک با اشتغال زایی مستقیم هزار نفر همراه است افزود : همچنین 500 کارشناس سنگ های زینتی در این بخش همکاری خواهند داشت.
سامری اضافه کرد: با ساخت شهرک سنگ های زینتی نگرش علمی و دانشگاهی به استان همدان بیشتر و رشته های مختلف با گرایش سنگ های زینتی در همدان تاسیس می شود.
با راه اندازی شهرک سنگ های تزئینی و حمایت مسئولان و جذب سرمایه گذاران به این صنعت پر سود و با بهره برداری مناسب از معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، استان همدان به قطب تولید ، فرآوری و صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور تبدیل می شود که این امر در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در استان هم تاثیر بسزایی خواهد داشت و مرهم کوچکی بر زخم بیکاری جوانان استان خواهد بود./ب
برچسب ها: پیشینه ، سنگ ، ینتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.