وزیر سابق امور خارجه کشور گفت: همه دولت ها در زمینه حمایت از تولید تاکنون فقط شعار داده اند.

 
به گزارش گروه استان هاي باشگاه خير نگاران ،منوچهر متکی شامگاه یکشنبه در مسجد ولیعصر در جمع مردم کرج با بیان اینکه همه دولت ها فقط شعار داده اند که از تولید باید حمایت کنیم، گفت: منظور بنده دولت خاصی نیست ولی برنامه و تصمیمات و قوانین ما همه تاکنون در راه تولید بوده است؟ آنهایی که بررسی می کنند می گویند اینگونه نیست.

وی ادامه داد: کارخانه هایی امروزه زیر 50 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و برخی دیگر نیز از راه های مختلف کسب درآمد می کنند.

تولید ناموس اقتصاد هر کشوری است

وزیر سابق امور خارجه کشور با اشاره به اینکه کشورهایی که پیشرفت کرده اند سیستم بانکی شان در خدمت تولید است، اضافه کرد: تولید ناموس اقتصاد هر کشوری است.

متکی گفت: اگر فردی برای یک خانواده تولید کند اجرش مجاهد فی سبیل الله است و اگر فردی برای کل کشور تولید می کند مشخص است که چه میزان اجر خواهد برد و ما باید چقدر از این فرد حمایت کنیم.

تولید شاه کلیدی است که حلال عمده مشکلات اقتصادی است

وزیر سابق امور خارجه کشور تصریح کرد: تولید شاه کلیدی است که حلال عمده مشکلات اقتصادی است و مشکل تورم و بیکاری را حل می کند.

وی اظهار داشت: وقتی تقاضا در جامعه بالا می رود و کالا تولید نمی شود نتیجه آن تورم می شود.

متکی تصریح کرد: طی سال گذشته 71 هزار میلیارد تومان به مردم ایران وجه نقد در هدفمندی یارانه ها پرداخت شد که 71 هزار میلیارد تومان تقاضا برای کالا در جامعه به وجود آورده ایم.

وی افزود: کودتای قیمت در نیمه سال گذشته ایجاد شد و خیلی سریع به تمامی کالاها سرایت کرد و موجودی مردم یک سوم شد. حال دیگران نیز با نوسانات نرخ ارز مواجه شدند و باید برای حل این مشکل از تجربیات دیگر کشورها که با این مشکل مشابه برخورد کرده اند استفاده کنیم و این کارهای بر زمین مانده باید به صورت حماسی حل شود.

وزیر سابق امور خارجه کشور با بیان اینکه حمایت از تولید یک فرآیند است و این حمایت صورت نمی گیرد که مراکز تولیدی اعلام می کنند تعطیل شده اند بنابراین در فعالیت اقتصادی باید حماسه صورت گیرد.

ایران را با ایرانی ها باید ساخت

متکی با تاکید بر اینکه ایران را باید با ایرانی ها ساخت، افزود: در حال حاضر 560 هزار میلیارد تومان در خانه و بانک های ما خوابیده است باید به تولید آورده شود.

وی با بیان اینکه تمام قوانین و حمایت های سیاسی باید از تولید صورت گیرد، اضافه کرد: اگر مقررات گمرکی به گونه ای است که سبب افزایش قیمت تمام شده کالا می شود بدین معنی است که حمایتی از تولید صورت نگرفته است.

متکی با بیان اینکه برای سخن انتخاباتی در این مسجد حضور ندارم، گفت: سخن انتخاباتی بنده بعد از ثبت نام و نظر شورای نگهبان خواهد بود.

وزیر سابق امور خارجه کشور افزود: اگر زمان تبلیغات انتخاباتی رسید در آن موقع صحبت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه کرج بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب این شهر به ایران کوچک معروف شد، اضافه کرد: کرج نمونه ایران کوچک است و از همه قوم و قشری در این شهر زندگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین رخداد سیاسی امسال ما در کشور انتخابات است، گفت: همیشه مردم ایران در صحنه ها و فرصت ها و مناسبت های مختلف به ویژه در بعد سیاسی نقش آفرینی های جدی داشته اند.

وزیر سابق امور خارجه کشور ادامه داد: امسال چرا می گویند نقش سیاسی باید حماسی باشد، چهار سال پیش انتخاباتی را داشتیم که پیامدهای آن انتخابات کمی کام مردم را تلخ کرد، مردمی که در انتخابات 88 رکورد مشارکت حداکثری را زدند و این رکود می توانست به عنوان چالش با دشمنان این کشور مطرح شود.

متکی تصریح کرد: انتخابات مجلس نهم را داشتیم و زمزمه های از سوی برخی ها شنیده می شد که کمتر از 30 درصد مردم ایران در انتخابات شرکت خواهند کرد و خودشان را آماده کرده بودند که اگر این امر اتفاق افتاد در خارج و داخل کشور مشروعیت این نظام را زیر سئوال ببرند، اما مردم ایران بیش از 60 درصد در انتخابات مجلس نهم شرکت کرده بودند.

وی گفت: آنها تصورشان این است که با تاکید بر فشارها و تحریم ها حضور مردم را کمتر کنند.

وزیر سابق امور خارجه کشور ادامه داد: مردم ما بسیار دقیق و هوشمندانه جریان ها را بررسی می کنند و هر جا که دین و اسلام در خطر است ندای رهبرشان در گوششان است.

متکی اظهار داشت: آقای اوباما و رقیب انتخاباتیش در مناظره خود بیان کرد که ایرانی ها به خانه آخر رسیده اند و با افزایش فشار کارشان تمام است ولی در 24 خرداد امسال ملت ایران درسی بزرگتر، جدیدتر و پر محتواتر به همه نشان خواهند داد و ملت ایران هوشمندی خود را 34 سال به همه جهانیان نشان داده است.

وی با بیان اینکه ما به چشمان نگران رهبری برای هدایت کشتی کشور در دریا مواج جهان باور داریم، افزود: سال گذشته سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی بود و از سال 86 تا کنون رهبر معظم انقلاب تاکیدات فراوان بر رونق اقتصادی داشته اند.

وزیر سابق امور خارجه کشور گفت: ما دست همه افرادی که از سپیده دم انقلاب تا امروز مخلصانه و متعهدانه برای این ملت کار کرده اند می بوسیم و ما نمی توانیم تلاش هایی را که صادقانه برای این کشور صورت گرفته نادیده بگیریم ولی در عین حال در حوزه هایی که گام های غلط برداشته شده نیز اغماض نمی توان کرد و اشکالات را باید گفت.

متکی افزود: 24 خرداد ماه امسال ملت ایران علاقمند هستند که مدیریت جدید مبتنی بر همه نقاط قوت پیشکسوتان و پرهیز از نقاط ضعف را شاهد باشند.

بودجه کشور نباید وابسته به نفت باشد

وی گفت: بودجه کشور سال ها است که مطرح می کنند که از وابستگی به نفت خارج شود، اقتصاد کشور می تواند بهره مند از نفت باشد اما بودجه را باید به طرفی ببریم که وابستگی به نفت نداشته باشد تا این امر یک شعار و هدف شود.

وزیر سابق امور خارجه کشور افزود: طی صحبت هایی که با مسئولان این امر داشته ام مطرح شد که 60 درصد بودجه کشور وابستگی به نفت است.

وی با بیان اینکه 70 درصد را که بیمه گذار می پردازد اشکالی وجود دارد، اضافه کرد: اولین اشکال این است که در دنیا اگر شرکت های اقتصادی موفق هستند، مردم اداره می کنند نه دولت، از اول انقلاب گفته اند که دولت یک کشاورز، صنعتگر و تاجرخوبی نیست.

وزیر سابق امور خارجه کشور اظهار داشت: در بحث اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب فرموده اند مردمی کردن اقتصاد و اقتصاد را به دست مردم دهید.

80 درصد اقتصاد ایران دولتی و شبه دولتی است

متکی با اشاره به اینکه هم اکنون 80 درصد اقتصاد دولتی و شبه دولتی است، گفت: مدیریت اقتصادی تجربه بشری است و باید مشاهده کنیم که دیگران چگونه مدیریت داشته اند.

وی ادامه داد: مدیریت کردن در کشور داری و اقتصاد تجربه و عرف بشری است و اگر در جایی با مشکل اقتصادی مواجه شده ایم باید ملاحضه کنیم که دیگر کشورها چگونه مشکلاتشان را حل کرده اند.

وزیر سابق امور خارجه کشور افزود: اقتصاد یک تخصص است و هیچ کس در کشور نمی تواند بگوید که همه چیز را می دانم و اگر فردی بگویید که همه چیز را می دانم بزرگان می گویند این فرد هیچ چیزی نمی داند.

وی تصریح کرد: زمانی دغدغه ها این بود که متولی تامین اجتماعی چه فردی باشد که این موضوع یعنی ما از خود صورت مسئله فرار می کنیم مشکل خود تامین اجتماعی است که باید رسیدگی کنیم./ك

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.