جوليان آسانژ موسس سايت ويکيليکس روز دوشنبه گفت بيش از يک ميليون و 700 هزار سند ديپلماتيک و اطلاعاتي ديگر آمريکا را که مربوط به دهه هفتاد ميلادي است منتشر خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين وبسايت شمار زيادي از اسناد سياسي شامل نامه نگاري هاي ديپلماتيک، گزارش هاي جاسوسي و نامه هاي کنگره آمريکا را جمع اوري کرده و قصد دارد در پايگاه داده هايي با قابليت جستجو منتشر  کند.
آسانژ بيشتر اين اقدام را از محل پناهندگي خود در سفارت اکوادور در لندن انجام مي دهد. وي به انجمن مطبوعات داخلي انگليس گفت اين اسناد نشان گر دامنه گسترده نفوذ آمريکا در سراسر جهان است.
اسناد جديد مربوط به سال هاي 1973 تا 1976 مي باشد و در بايگاني ملي آمريکا قابل مشاهده است.

 آسانژ نه ماه است براي ممانعت از استرداد به سوئد به اتهام تجاوز  در سفارت اکوادور پناه گرفته است. وي اين اتهام را رد مي کند.
همچنين در ادامه اين گزارش اسنادي از اظهارنظرهاي پنهاني "هنري كيسينجر" وزير امور خارجه پيشين دولت آمريكا در جريان مذاكره پيرامون وضعيت تركيه و قبرس نيز منتشر شده است.

ويكي ليكس در گزارش افشاگرانه خود مي افزايد "پيش از آزادي اطلاعات ما در اين باره مي بايستي بسرعت اقدامي برخلاف قانون انجام دهيم اقدامي غير قانوني." در ساير اسناد منتشر شده آمده است كه واتيكان و رهبران مذهبي كاتوليك آن كشور با دولت آمريكا همكاري كرده بودند تا كودتاي ژنرال پينوشه ديكتاتور پيشين شيلي با موفقيت همراه شود.

در ادامه آمده است كه "جيوواني بنلي" معاون وزير امور خارجه واتيكان در تاريخ 18 اكتبر سال 1973 اظهار داشته بود كه نسبت به افزايش قدرت و پيش روي نيروهاي معترض چپگرا در شيلي نگران است و به همين خاطر از ديد وي واتيكان مي بايستي از كودتاچيان حمايت مي كرد. 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار