طبق نتايج تحقيقات اخير که در نشريه پزشکي «لَنسِت» منتشر شد، تدابير رياضتي ديکته شده از سوي اتحاديه اروپا سلامت و حتي زندگي بخش اعظمي از جمعيت اروپا را به خطر مي‌اندازد و در اين ميان وضعيت مردم يونان، اسپانيا و پرتغال، از ديگر کشورها وخيم‌تر است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري ورلد سوسياليست ؛ بسياري از گزارش‌هاي منتشر شده در خصوص وضعيت کنوني مردم يونان و اسپانيا حاکي از بدبختي و نااميدي مردم اين کشورها در نتيجه بحران اقتصادي است. کودکاني که از شدت گرسنگي در مدرسه از حال مي‌روند، خانواده‌هايي که در پي فقر و بدبختي توانايي فرستادن کودکان خود را به مدرسه ندارند، افراد بازنشسته‌اي که براي يافتن غذا زباله‌ها را  جستجو مي‌کنند و بيماراني که بيمه درماني خود را از دست داده‌اند، تنها نمونه‌هايي از تاثيرات فشار اقتصادي بر جوامع اروپايي را نمايان مي‌سازند.

نشريه زودويچه ساُيتونگ در گزارش اخير خود به شرايط ناگوار کنوني در يونان پرداخت. به گزارش اين نشريه، بخش خدمات فوري بيمارستان‌ها تنها چهار روز در هفته خدمات ارائه مي‌دهد و در چنين شرايطي بيماران مجبورند مدت زماني طولاني را به انتظار بمانند و يا براي يافتن بيمارستاني که خدمات ارائه کند، مسيرهاي طولاني را بپيمايند و شرايط زماني وخيم‌تر مي‌شود که شخصي دچار سکته مغزي، حمله قلبي و يا سانحه رانندگي شده باشد. 

همچنين بيماران مجبورند داروها، قيچي و باند مورد نياز را خود تهيه کنند و وظيفه پرستاري از بيمار نيز بر عهده افراد خانواده خواهد بود، چرا که پرستاران مجبورند براي ساعت‌هاي طولاني کار کنند و در مقابل دستمزدهاي اندکي دريافت مي‌کنند. نرخ رسمي بيکاري نيز در يونان به بيست و شش درصد مي‌رسد و اين در حالي است که شصت درصد از افراد زير بيست و چهار سال بيکار هستند.

در تحقيقاتي که در نشريه لنست منتشر شد، مارتين مک‌کي و مارتينا کارانيکولاس از ديده‌باني اروپا بر نظام بهداشتي و سياست‌گذاري‌ها در اين زمينه و يوهان مکنباخ از دانشگاه روتردام تاثيرات بحران اقتصادي را بر مبناي تحقيقات و آمار ملي مورد بررسي قرار دادند.طبق اين تحقيقات، شيوع بيماري‌هاي عفوني همچون مالاريا، تب دنگي و همچنين ابتلا به ايدز در ميان معتادان، افسردگي و نرخ خودکشي به شدت افزايش يافته است.

نرخ خودکشي در ميان افراد زير شصت و پنج سال تا سال 2007 کاهش داشت، اما از آن زمان به بعد آمار خودکشي به شدت افزايش يافته است و اين افزايش، با افزايش نرخ بيکاري و فقر مطابقت دارد.طبق اين تحقيقات، افزايش شديد نرخ خودکشي در سال‌هاي2008 تا2010 با افزايش نرخ بيکاري ارتباط مستقيم داشته و به افزايش هزار مورد مرگ و مير در اين مدت منجر شده است.

وزارت بهداشت يونان نيز اعلام کرد نرخ خودکشي از ماه ژانويه تا ماه مه سال 2011 نسبت به مدت زمان مشابه در سال پيش از آن چهل درصد افزايش يافت.در اسپانيا نيز در سال‌هاي دو هزار و شش تا 2010 بيماري‌هاي روحي-رواني همچون اضطراب و افسردگي به شدت افزايش يافت و دست کم در نيمي از موارد ابتلا به بيماري‌هاي روحي-رواني عامل بيماري بيکاري ناگهاني و مشکلات ناشي از آن همچون پرداخت هزينه‌هاي زندگي و اجاره خانه بود.

در پرتغال نرخ مرگ و مير در ميان افراد بالاي75سال در زمستان 2012 نسبت به سال دو هزار و يازده برابر با ده درصد افزايش يافت و اين در حالي است که بيش از چهل درصد از افراد بازنشسته در پي کاهش هزينه‌هاي اجتماعي توانايي گرم کردن خانه‌هاي خود را ندارند.مک‌کي سرپرست اين تحقيقات اعلام کرد به رغم رد تاثيرات تدابير رياضتي از سوي مقامات سياسي اروپايي، تدابير رياضتي که اتحاديه اروپا، بانک مرکزي اروپا و صندوق بين المللي پول در ازاي ارائه بسته‌هاي کمک مالي در نظر گرفتند، عامل اصلي بدبختي‌ها در کشورهاي جنوب اروپا محسوب مي‌شوند.

                                آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد. 
برچسب ها: اروپا ، فقر ، تدابیر ، ریاضت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار