قیمت خودرو متعادل می شود/ضرورت مدیریت بازار پس از اصلاح قیمت ها

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اصلاح قیمت خودرو از طرق منطقی، درنظر گرفتن حقوق مصرف کننده و همچنین مدیریت بازار و جلوگیری از دلال بازی تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت خودروها اظهار داشت: باید تصمیم گیری دقیق و شفافی در حوزه قیمت گذاری خودرو صورت گیرد چراکه  طی چند وقت اخیر قیمت خودروها هر روز با نوسان مواجه بوده و این امر به نفع صنعت کشور و مردم نیست.
رحمانی ادامه داد: برای حل مشکل خودرو باید مشکل تولید را پیگیری کنیم تا حل شود و دولت باید پیگیر موضوع تولید خودرو باشد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: ما از لحاظ تکنولوژیکی و فنی این امکان را داریم که خودروی خوب تولید کنیم و مشکلات موجود ناشی از بی‌برنامگی است.
وی ادامه داد: قیمت خودروها حتما تعدیل می‌شود ولی میزان تعدیل بستگی به برخی شرایط دارد و ما هم پیگیر این موضوع هستیم تا در سال جدید موضوع تولید خودرو و همچنین اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به صورت جدی حل شود.

**ضرورت مدیریت بازار پس از اصلاح قیمت

همچنین محمد بیاتیان عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این خصوص گفت: بر اساس آنچه که در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شده قیمت خودرو های داخلی بین ۳ تا ۴ میلیون افزایش یافته و باید کاهش یابد.
وی ادامه داد: شورای رقابت ابتدا باید بر اساس آنالیز قیمتی یک سود منطقی برای خودروساز در نظر گرفته شود و در نهایت قیمت تمام شده و قیمت نهایی خودرو با توجه به شرایط فعلی به مردم اعلام شود.
نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی افزود: منظور از شرایط فعلی شرایطی است که در حال حاضر یک فضای انحصار گرایانه تولید خودرو در داخل کشور و بدون فضای رقابتی شاهد هستیم.
وی ادامه داد: در چنین شرایط انحصارگرایانه تولید خودرو بدون اینکه مصرف کننده حق انتخاب آن چنانی داشته باشد به نظر می رسد آنالیزقیمت تمام شده همراه با سود منطقی قیمت نهایی به مردم اعلام شود اما آن چیزی  که در حال حاضر وجود دارد این است که باید قبول کرد قیمت بسیاری از مواد اولیه خودرو افزایش یافته  و در این شرایط هم به صورت دستوری نمی توان  قیمت خودرو را کاهش داد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تولید خودرو در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ حداقل ۵۰ درصد کاهش داشته و در شرایطی که تقاضا وجود دارد اما عرضه ای صورت نمی گیرد مسلما قیمت خودرو نیز به صورت کاذب افزایش می یابد و واسطه ها سرمایه های خود را به بازار خودرو روانه می کنند.
بیاتیان تصریح کرد: در این حالت حتی اگر قیمت های جدید خودرو اعلام شود، این قیمت ها فقط به کارخانه ها دیکته می شود و در بازار این دلال و واسطه هستند که قیمت را تعیین می کنند بنابراین در این شرایط اگر خودرویی هم تولید می شود به دست مصرف کننده نمی رسد.
وی با بیان اینکه قیمت خودرو باید علاوه برکنترل خودرو سازان  در یک سیر منطقی در بازار نیزکنترل شود گفت: باید بازار را مدیریت کنیم.
این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه باید چرخه معیوب تولید و مصرف اصلاح شود، گفت: بعد از اصلاح این چرخه  و مدیریت بازار مصرف باید برای قیمت خودرو تصمیم گیری شود.
بیاتیان با اشاره به راهکارهای کنترل قیمت خودرو در بازار افزود: اولین راهکار کنترل قیمت در بازار این است که فروش خودرو به افراد باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود به طوری که مشخص شود هر فرد در سال چه تعداد خودور معامله می کند که اگر این موضوع رصد شود بسیاری از واسطه گری ها در خودرو از بین می رود.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین در واکنش به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان مبنی بر عدم کاهش قیمت خودرو خاطرنشان کرد: در مرحله اول باید یک آنالیز قیمتی در خصوص خودرو صورت گیرد اما براساس آنچه که در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شده است با توجه به در نظر گرفتن افزایش قیمت فولاد و سایر قطعات، قیمت خودرو های داخلی بین ۳ تا ۴ میلیون افزایش یافته است و باید کاهش یابد./س

برچسب ها: خودرو ، بازار ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۴:۰۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۲
والا اصحاب کهف هم بعد از 300 سال هم اینقدر الاغ گرون نشده بود که اینجا یه شبه خودرو گرون شد .ضمنأ بدون سانسور روسایت بذارین لطفأ ممنونم.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۳:۵۶ ۱۹ فروردين ۱۳۹۲
یه مرد پیدا نمیشه که پول خودروسازها مانع این نشه که حرف حق رو بزنه آقایان قانونگذار با رای من، من شدید حواستون باشه به کی خدمت میکنید. به ما یا جیب خودروساز؟چرا نظرات منو نمیذارید رو سایت؟
Iran (Islamic Republic of)
سرباز ولایت
۱۲:۱۹ ۱۹ فروردين ۱۳۹۲
اگرمنافع شخصی ندارید عوارض ورود صفر کنید قیمت ها درست می شود اطمینان داشته باشید خودرو سازها به نصف این قیمت هم بفروشند ورشکست نمیشوند
آنها شما را خوب شناخته اند
Iran (Islamic Republic of)
قلقلك
۱۰:۵۸ ۱۹ فروردين ۱۳۹۲
مرد حسابي پرايد 7 ميليوني شد 20 ميليون ... ال نود 17 ميليوني شد 37 ميليون ... مگان 30 ميليوني شده 70 ميليون .. ماكسيما 35 ميليوني شد 105 ميليون اون وقت مي فرماييد 2 تا 4 ميليون گذون شده ؟؟‌حتمن بعدا همين رقم رو از قيمت خودروها كم مي كنيد ؟ شما با اصحاب مهف نسبتي نداريد ؟‌
آخرین اخبار