رئيس مجلس شوراي اسلامي در آستانه بررسي بودجه سال جاري، هشت راهکار براي تحقق بودجه بدون نفت ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور خود در اولين جلسه علني بهارستان در سال جديد ضمن گرامي‌داشت ايام فاطميه و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: اميدوارم در اين سال که به وجود مقدس دخت گرامي رسول‌الله حضرت فاطمه زهرا (س) تعلق دارد، توفيقات مادي و معنوي نصيب امت اسلامي گردد و از مکتب فاطمي توشه حرکتي حماسي در جهات مختلف آن گونه که رهبر معظم براي سال 92 ترسيم نموده‌اند، برگرفته شود.

وي افزود: رهبر معزز انقلاب در سخنراني ارزشمند خود در ابتداي سال جديد ضمن ارزيابي جامعي از روند حرکت انقلاب اسلامي در مورد اقدامات اقتصادي و سياسي نکاتي را بيان داشتند که براين اساس وظيفه مهمي بردوش کارگزاران کشور قرار مي‌گيرد مخصوصا مجلس و دولت فعلي و آينده بايد در تحقق اين سياست‌ها تلاش وافري داشته باشند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: تاکيد محوري رهبر معظم انقلاب در فعال نمودن پتانسيل دروني کشور در زمينه توليد و افزايش توان اقتصادي کشور که وظيفه ملي است، بود و بايد پذيرفت نرخ رشد اقتصادي ما در سال 91 تناسبي با نيازهاي کشور نداشت و اگر بخواهيم حماسه اقتصادي تحقق يابد، بايد توليد کشور چه در صنعت و چه در کشاورزي رونق يابد و کليد آن در توجه به بهبود شاخصه‌هاي اقتصادي کلان در نظام برنامه‌ريزي است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: با توجه به اينکه لايحه بودجه در کميسيون تلفيق در دست بررسي است، فرصت مغتنمي است که در ابتداي سال بسته اقدامات ضروري جهت تحقق حماسه اقتصادي در لايحه بودجه سال جاري در نظر گرفته شود.

نماينده مردم قم در مجلس افزود: از رئيس کميسيون تلفيق جناب آقاي مصباحي‌مقدم و اعضاي کميسيون مي‌خواهم با مشارکت کميسيون‌هاي تخصصي به خصوص کميسيون صنعت، انرژي، کشاورزي و عمران در اين جهت با چند اقدام اساسي که ذکر مي‌شود تصميم‌گيري و دربودجه سال 92 منعکس نمايند.

رئيس نهاد قانونگذاري کشور در ادامه 8 راهکار جهت تحقق بودجه بدون اتکا به نفت مطرح و تصريح كرد :

1-در جهت تحقق سياست‌هاي اصل 44 و اجراي قانون مربوطه و توجه به شرايط کشور از نظر نياز به تحرک بيشتر در بودجه عمراني و هم چنين کمبود منابع در اين زمينه، تلاش شود تسهيلات لازم براي واگذاري طرح‌ها و پروژه‌هاي عمراني به بخش خصوصي با تشريفات لازم به خصوص تسهيلات بانکي در نظر گرفته شود.

2-فلسفه تاسيس صندوق توسعه ملي پشتيباني از بخش خصوصي بوده و از کارهايي که اين هدف را محقق مي‌کند و خصوصا در شرايط فعلي که مردمي شدن اقتصاد به عنوان رکن اصلي تحقق اقتصاد مقاومتي است بايد مشخص شود و اداره اين صندوق کاملا در جهت رشد توليد کشور قرار گيرد و شايد نيازمند تدوين ضوابطي در نحوه عمل آن باشيم. البته تصميمات سال گذشته مجلس در بودجه سال 91 که 10 درصد منابع اين صندوق به صورت ريالي براي اهداف کشاورزي و 10 درصد براي صنعت در نظر گرفته شده بود، اثرات مثبتي داشت که علي‌القاعده بايد تداوم يابد اما بايد از هر گونه تصميمي در جهت هزينه نمودن بي‌موقع اين صندوق در جهت اهداف مغاير فلسفه وجودي اين صندوق پرهيز شود.

3-پاسخگويي به سياست راهبردي بودجه بدون اتکاي به نفت از طرفي و شرايط زورگويانه غرب از جانب ديگر اقتضا مي‌کند نيازهاي کشور در محصولات استراتژيک و اساسي کشاورزي در داخل تامين گردد لذا کشاورزان و دامداران بايد با سياست روشني مواجه باشند، زمينه‌هاي گسترش و بالا بردن بهره‌وري کار آنان در بودجه مد نظر قرار گيرد و جهت صيانت از توليد با وضع مقررات از نابساماني در تعرفه‌ها جلوگيري شود و تضمين لازم براي خريد محصولات کشاورزي مخصوصا در زمينه گندم فراهم گردد و براي بالا بردن سطح زير کشت از طريق بهبود روند آبياري تحت فشار زهکشي و مهار آب‌ها تسهيلات ويژه قائل شوند.

4-تدابير لازم جهت فعال شدن بنگاه‌هاي صنعتي مخصوصا از جهت مشخص نمودن صنعت از تسهيلات بانکي جهت تامين سرمايه در گردش صنايع با توجه به نقايص کار در سال گذشته امري ضروري است و تا رکود در صنعت و معدن علاج نشود نه گام موثري در بودجه بدون نفت برداشت مي‌شود و نه علاجي براي مشکل گراني و تورم حاصل مي‌گردد، با تسهيل فضاي کسب و کار و رونق بخشي به توليد و توان نقدينگي سرگردان و مخرب به سمت بخش اقتصاد مولد سوق داد. در اين بخش با توجه به وضعيت کشور ما به نفت و گاز ايجاد شرايطي براي فعال شدن بخش خصوصي در اين قلمرو اهميت دارد.

5-با تاکيدات رهبر معظم انقلاب در سال 91 کميسيون ويژه با همکاري ساير کميسيون‌هاي تخصصي طرحي را براي رونق توليد تهيه نمودند، به نظر مي‌رسد با توجه به بار مالي و رکود آن طرح تنها راه استفاده از نکات مهم آن طرح در قالب بودجه است تا از زمان براي رونق توليد استفاده شود لذا مناسب است کميسيون تلفيق با همکاري کميسيون ويژه، صنعت و کشاورزي بخش‌هاي مهم و موثر طرح را در بودجه سال 92 منعکس نمايد.

6-توجه کشور به ابتکارات نخبگان راهي است که در شرايط فعلي مي‌تواند اقتصاد ملي کشور را به استقلال نزديک کند لذا براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان ، تحقيقات بنيادي، دانشگاه‌ها توجه و تسهيلات لازم در نظر گرفته شود تا فارغ‌التحصيلان دانشگاه با انگيزه بيشتري در بخش تحقيقي و توسعه اقدام کنند.

7-گام ديگر و مهم مورد تحقق بودجه بدون نفت، کنترل بودجه جاري و هزينه‌هايي است که با انگيزه‌هاي مختلف هزينه‌هاي کشور را زياد مي‌کند توجه به اين امر در همه بخش‌ها براي متوازن شدن ضروري است و بايد سياست کوچک‌سازي و يکجا نمودن دولت پايه کار قرار گيرد.

8-تلاش همه عزيزان چه در کمسيون‌هاي تخصصي و تلفيق بايد تدوين بودجه متناسب با درآمدهاي واقعي باشد در غير اين صورت با انحراف بيش از 7-8 درصد در مقام اجرا عملا اثر تدوين بودجه از بين خواهد رفت لذا واقعي بودن بودجه از نظر درآمدها و هزينه‌ها ضروري است.

لاريجاني در پايان راهکارهاي خود اظهار داشت: اميدواريم با تلاش همه همکاران به خصوص عزيزان کميسيون تلفيق به زودي بتوانيم سند بودجه سال 92 را، کيفيتي که بخشي از حماسه اقتصادي را پاسخگو باشد تدارک نماييم و به تصويب برسانيم.

رئيس مجلس همچنين در پايان گفت: لازم مي‌دانم از جانب نمايندگان و همه دستگاه‌هايي که در سال جديد خدمات شبانه‌روزي داشته‌اند از نيروهاي مسلح،‌ نيروي انتظامي به خصوص پليس راهور و از پرسنل وزارت بهداشت و درمان، هلال احمر، آتش نشاني، صدا و سيما و ساير دستگاههاي فعال سپاسگذاري و تشکر کنم. 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
-
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۲
به نظر ما كوچك سازي دولت باعث قلدري بخش خصوصي و گراني و تورم بيشتر در جامعه خواهد شد با تشكر
آخرین اخبار