به دنبال تحقيق گسترده اى كه وزارت بهداشت در سال 1363 ش براى آگاهى از وضعيت خدمات بهداشتى و درمانى انجام داد، اين نتيجه به دست آمد كه چهل درصد از مرگ و ميرهاى كشور در 5 سال اول زندگى كودكان اتفاق مى افتد و هشتاد درصد آن نيز در يك سال اول زندگى است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران همدان ؛  بنابراين مى توان با آموزش هاى عمدتا ساده و اوليه از وقوع اين مرگ و ميرها جلوگيرى كرد.
 اين نتايج سرآغاز تلاش در مسير راه اندازى شبكه هاى بهداشتى درمانى به نام خانه بهداشت در روستاهاى كشور و تربيت نيروهاى اصيل و بومى به نام بهورز شد. واكسيناسيون كودكان و آموزش مادران در زمينه رعايت بهداشت، از مهم ترين وظايف بهورزان مى باشد.
بهورزان در ارتباطى صميمى با مادران روستايى و تلاشى گسترده توانسته اند ميزان مرگ و ميرِ مادران را به علت عوارض حاملگى و زايمان، از 140 درصد هزار تولد زنده در سال 1363 به 54 مورد در صد هزار تولد زنده در سال 1370 تقليل دهند و اين به معناى جلوگيرى از مرگ 1720 مادر در سال است.
اين آمار در سال هاى بعد نيز پيشرفت قابل ملاحظه اى داشته است. از اين رو و در راستاى تكريم و بزرگداشت بهورزان زحمتكش، روز هفدهم فروردين هر سال، با عنوان روز بهورز، نامگذارى شده است./ع
برچسب ها: بهورز ، روز ، فروردین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.