جان کري وزير امور خارجه آمريکا در تلاش تازه اي به منظور احياي گفتگوهاي صلح بين اسرائيل و فلسطيني ها که مدتهاست متوقف شده است، عازم خاورميانه مي شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسوشيتدپرس ،‌اين سومين سفر کري به منطقه ظرف فقط دو هفته است. وزير خارجه آمريکا روز شنبه در نخستين مرحله از ديدار خود از شش کشور که شامل سفر وي به اروپا و شرق آسيا نيز خواهد شد، رهسپار استانبول مي شود.
کري از آنجا براي ديدار با روساي جمهور و نخست وزيران اسرائيل و فلسطين، عازم بيت المقدس مي شود.
وزير خارجه آمريکا ماه گذشته باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور را در سفر به منطقه همراهي کرد و خود نيز مدت کوتاهي پس از آن به تنهايي عازم آنجا شد.
به رغم اينکه انتظارات در خصوص دستيابي به هر گونه موفقيت در سفر کري، کم است ولي ديپلماسي وي نشان دهنده يکي از پايدارترين تلاش هاي دولت اوباما براي پايان دادن به بيش از شش دهه مناقشه بين اسرائيلي ها و فلسطيني ها است.
در حاليکه مذاکره کنندگان و ناظران، شانس کمي براي پيشرفت فوري در خصوص موانع بزرگ پيش رو در جهت دستيابي به توافق صلح به منظور تشکيل دو کشور قائل هستند، کري احتمالا در اين سفر به دنبال اقدامات اعتمادساز بين دو طرف خواهد بود.
وزير امور خارجه آمريکا احتمالا در نخستين مرحله از سفر خود، موفقيت بيشتري در جهت قانع کردن مقامات ترکيه براي ادامه بهبود روابط با اسرائيل خواهد داشت.
ترکيه و اسرائيل زماني متحد بودند ولي پس از حمله اسرائيل به يک کشتي ترک در سال دو هزار و ده که عازم نوار غزه بود، روابط دو طرف به وخامت گراييد. هشت ترک و يک آمريکايي-ترک تبار در اين حمله کشته شدند.
پس از آنکه اوباما ترتيب تماس تلفني بين بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه را داد، اميدها در خصوص آشتي بين ترکيه و اسرائيل افزايش يافت.
در ترکيه، کري همچنين در ديدار با اردوغان و ديگر مقامات ترکيه، تلاش ها به منظور متوقف کردن خشونت ها در سوريه را هماهنگ خواهد کرد. وزير امور خارجه آمريکا همچنين به انگليس، کره جنوبي، چين و ژاپن سفر خواهد کرد.
برنامه هسته اي کره شمالي و تشديد تهديدها بر ضد آمريکا و متحدان اين کشور، محور اين مرحله از سفر کري خواهد بود.انتظار مي رود وزير خارجه آمريکا پانزدهم ماه آوريل به واشنگتن بازگردد.







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار