رئیس میراث فرهنگی و گردشگری ملکان گفت: آثار بررسی سطحی قلعه بختک واقع در بخش لیلان از توابع شهرستان ملکان حاکی از قدمت پیش از تاریخ تا دوره اسلامی این قلعه بوده و عمدتا آثار دوره ساسانی و اشکانی در آن به چشم میخورد.

وحید خادمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، از شناسایی و بررسی باستان شناسی تپه های اقماری و محدوده قلعه بختک لیلان ر بعنوان یکی از مهم ترین کارهایی انجام شده طی سال گذشته در محدوده این قلعه دانست و اظهار کرد: با توجه به نوشته هایی که در گزارشات باستان شناسی در مورد قلعه بختک آمده است، هیئت بررسی در سال جاری تعداد 46 تپه از حوزه فرهنگی قلعه را شناسایی کرده و پرونده های ثبتی آنها تهیه شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی افزود: همچنین حریم و محدوده قلعه در سالهای جاری بصورت شبکه بندی و نمونه برداری سفالی شده تا در مورد قدمت و مسائل پژوهشی آن کمکی به باستان شناسان نموده باشد .

خادمی با بیان اینکه کارهای اولیه قلعه بختک لیلان از سال 1386 آغاز شده است ادامه داد: قلعه بختک لیلان در سال 1379 با شماره 2780 در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این قلعه در سالهای قبل توسط بسیاری از باستان شناسان ایرانی و خارجی مورد بررسی و بازدید قرار گرفته است و در مورد قدمت و پیشینه تاریخی آن، مطالبی را ارائه نموده اند گفت: در سال 1386 در اولین اقدام عملی، نقشه محدوده قلعه و نیز عکس ماهواره ای محوطه تهیه شده است.

خادمی در ادامه نقشه برداری، تهیه عکس هوایی ، ایجاد پایگاه پژوهشی ، تهیه پرونده های ثبتی از تپه های اقماری ،بررسی و شناسایی باستان شناسی محدوده قلعه ، نصب تابلوهای راهنما برای تمامی تپه های شناسایی شده را از جمله اقدامات صورت گرفته طی سال 1386 در حوزه قلعه بختک ذکر کرد و گفت: فعالیت کاوش قلعه بختک لیلان از سال 1387 در زمینه کاوش و مرمت قلعه بختک لیلان آغاز شده است.

وی اضافه کرد: همچنان کاوش و مرمت قلعه بختک لیلان در دستور کار سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قرار دارد ./ع

برچسب ها: شناسایی ، قلعه ، بختک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.