منابع خبري مشروح مصاحبه بشار اسد رئيس جمهور سوريه با دو رسانه تركيه را منتشر کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، بشار اسد در مصاحبه اختصاصي خود با روزنامه"آيدنيليك" و شبكه"اولوسال" تركيه با هشدار نسبت به سقوط نظام سوريه اظهار داشت تجزيه سوريه موجي از بي ثباتي را در خاورميانه طي ساليان دراز به راه مي‌اندازد.

وي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد شايعه مرگش اظهار داشت من در مقابل شما و بر روي زمين بوده و در پناهگاه نيستم و اين شايعات براي تاثيرگذاري در روحيه معنوي ملت سوريه است.من در كشتي روسي و يا در ايران زندگي نمي‌كنم.من در سوريه و در همانجايي كه همواره بوده ام، هستم.

اسد در ادامه با بيان اينكه درگيريهاي موجود در سوريه  اساسا داخلي نيست افزود مي توان گفت تمامي اين قضيه درگيري خارجي است كه با طرحي منطقه اي بر سوريه روا داشته شده است.

رئيس جمهور سوريه در ادامه مصاحبه خود با اشاره به اينكه ما از كشورهايي كه به تروريستها كمك مي كنند و اجازه ورود آنها را به سوريه مي‌دهند شناخت كافي را داريم، افزود تركيه از روي عمد از تروريستها حمايت كرده اما با اين وجود كمك اردن به مخالفان و تروريستها هنوز به طور واضح مشخص نشده است.

اسد با هشدار نسبت به سقوط نظام سوريه و تجزيه اين كشور اظهار داشت تاثير اين دومينوي خطرناك تمامي خاورميانه را دربرگرفته ودوره اي از بي ثباتي طولاني مدت را بوجود مي‌آورد. 

بشار اسد، در مورد ترور برخی رهبران دینی در سوریه گفت: برنامه هایی با این هدف در جریان است اما بدون شک موضع رهبران دینی از جمله شیخ محمدرمضان البوطی در ناکام گذاشتن نقشه های دشمنان کارساز بود و به همین خاطر دکتر رمضان البوطی را ترور کردند و یک روحانی دیگر را در حلب به قتل رساندند و در گذشته نیز چند تن از روحانیون را به همین دلیل ترور کرده اند. 

اسد همچنين در مورد مواضع مقامات تركيه و اتحاديه عرب در قبال بحران سوريه اظهار داشت اردوغان از آغاز بحران سوريه هيچگونه سخن راستي بر زبان نرانده است و افزود اعطاي كرسي سوريه در اتحاديه عرب نمايشي است كه براي ما هيچ ارزشي ندارد. مشروعيت واقعي به سازمانها و مسئولان خارج نشين تعلق ندارد.

وي در ادامه با بيان اينكه اتحاديه عرب نياز به مشروعيت دارد افزود اين اتحاديه تنها نماينده كشورهاي عربي است وملت هاي عربي را نمايندگي نمي كند،در نتيجه اين اتحاديه مشروعيتي به طرفي نميدهد وآن را پس نمي گيرد.

بشار اسد همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص اظهارات احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه گفت اظهارات داود اوغلو ارزش پاسخ دادن ندارد ومن به اظهارات وي پاسخي نمي دهم.اگر داود اوغلو در منزل خود تربيت درستي نداشته اما من تربيت خوبي داشتم.وي بويي از اخلاق ملت تركيه كه من در سفرم ديدم نبرده است.من در سوريه بسياري از اخلاق ملت سوريه را فراگرفتم.

رئيس جمهور سوريه همچنين در مورد مسئله كردهاي تركيه اظهار داشت رويكرد سوريه از آغاز تحرك اين گروه در داخل تركيه واضح وصريح بوده وبه دنبال حل مشكلات بين تركيه وكردها بوده است، به اين دليل كه ما خواهان خونريزي بيشتر در تركيه نبوده ودرگيري طرفين پيامدهاي منفي اي بر منطقه مي‌گذارد.


وي در ادامه با اشاره به اينكه سوريه هرگونه راه حل صادقانه براي پايان اختلافات تركيه با كردها را حمايت مي كند افزود كردها جزئي از افراد منطقه بوده ومهاجر ويا مهمان به شمار نمي‌روند.كردها طي هزارسال گذشته در اين منطقه اقامت داشتند.

اسد در ادامه با انتقاد شديد از دولتمردان تركيه اظهار داشت دولت تركيه به صورت مستقيم در كشتار ملت سوريه نقش ايفا كرده واردوغان در صدد ايجاد درگيري در سطح دو ملت تركيه وسوريه است.سوريه اقدامات تبهكارانه را رد كرده وملت تركيه را دوست خود مي داند.

بشار اسد رئيس جمهور سوريه در پايان مصاحبه خود با روزنامه"آيدنيليك" وشبكه"اولوسال"تركيه  همچنين با اشاره به اينكه وارد شدن در درگيري دو ملت به ما كمكي نمي كند افزود اين امر وضع را پيچيده تر مي كند.طي ساليان گذشته دمشق به دنبال محو گذشته وخيم بين اعراب وتركيه بوده است اما با اين وجود اردوغان در تلاش است كه بارديگر اين تاريخ را برگرداند.
برچسب ها: بشار ، ترکیه ، اسد ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار