قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: لكه هاي ایجاد شده به رنگ ارغواني مايل به قرمز بر روي برگها و رنگ زرد کم رنگ گل ها بیانگر کمبود گوگرد در کلزا است.

منوچهر اتّحاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: در صورت كمبود گوگرد برگ هاي جوان به زردي متمايل شده و رشد آنها ضعيف شده و فنجاني شكل مي شوند.

وی تصریح کرد: در مزارعي كه در مرز كمبود گوگرد هستند، ممكن است علايم ظاهري كمبود مشاهده نشود ولي عملكرد دانه به طور جدي كاهش يابد.

اتّحاد از زمان آشکار شدن کمبود گوگرد در کلزا گفت و ادامه داد: معمولا كمبود در اوايل غنچه دهي و مرحله به گل رفتن مشاهده مي شود، زيرا در اين مراحل گياه بسيار زياد به گوگرد نياز دارد.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در خاك هايي كه كمبود گوگرد وجود دارد، مصرف 50 كيلوگرم گوگرد در هكتار باعث حداكثر عملكرد در كلزا مي شود و مصرف بيش از اين مقدار به دليل تاثير احتمالي بر كيفيت دانه كلزا توصيه نمي شود.

وی اظهار داشت: خاك هايي كه داراي مقدار كم گوگرد هستند، معمولا از نظر ميزان منگنز، پتاسيم و ازت در حد پايين هستند، كمبود گوگرد معمولا در خاك هاي درشت بافت و در خاك هايي كه داراي ماده آلي كم هستند، رخ مي دهد.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: عملكرد مطلوب كلزا هرگز در خاك هايي كه داراي كمبود گوگرد هستند، به دست نخواهد آمد.

وی با اشاره ای به نحوه و زمان استفاده از کود برای تامین گوگرد در کلزا گفت: از آن جایی که گوگرد در رشد كلزا بسيار مهم بوده و باعث افزايش عملكرد مي شود، بهتر است به جاي فُرم عنصري گوگرد، بهتر است فرم قابل دسترس آن مانند سولفات آمونيم مصرف شود.

اتّحاد یادآور شد: علايم كمبود گوگرد بيشتر در ابتداي فصل رشد در مناطقي كه داراي بارندگي زياد است، مشاهده مي شود.

وی ضمن بیان زمان مناسب کوددهی برای تامین گوگرد در کلزا تاکید کرد: گوگرد مي تواند در پاييز به صورت مخلوط با خاك مزرعه و يا به صورت سرك همراه با مصرف ازت در بهار مصرف شود.

اتّحاد متذکر شد: مصرف بيشتر گوگرد ممكن است مقدار روغن را كاهش دهد./ع

برچسب ها: برگ ، نمادی ، کلزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.