گروه بین‌المجالس ایران در کنفرانس مجمع بین‌المجالس جهانی (IPU) با ارائه پیشنهادی، خواستار حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و توقف فعالیت‌های تروریستی در این کشور شد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره اخبار مجلس، گروه بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در یکصد و بیست و هشتمین کنفرانس مجمع بین‌المجالس جهانی (IPU) به کیتو- اکوادور سفر کرده است، در نشست منطقه‌ای گروه آسیا- اقیانوسیه متشکل از 30 کشور عضو اتحادیه بین‌المجالس با ارائه پیشنهادی خواستار حل و فصل بحران جاری در سوریه با استفاده از راه حل مسالمت‌آمیز و توقف فعالیت‌های تروریستی در این کشور شد.

در نشست این گروه، برخی کشورهای دیگر عضو نیز با حمایت از پیشنهاد ایران در مورد سوریه، مشکل این کشور را لاینحل ندانسته و خواستار حمایت اتحادیه بین‌المجالس از حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه شدند.

مؤید حسینی‌صدر رئیس هیات ایرانی در این نشست با اشاره به فعالیت تروریست‌ها در خاک سوریه علیه مردم بی‌پناه این کشور، اظهار داشت: موضوع سوریه هنوز به صورت یک مسئله مهم در جهان امروز باید مورد توجه پارلمان‌های جهان قرار گیرد و اتحادیه بین‌المجالس در قالب ماده اضطراری پیشنهاد شده از سوی باید از حل و فصل مسالمت‌آمیز و بدون خونریزی بحران این کشور حمایت کند.

در این راستا گروه جمهوری اسلامی ایران از سوی گروه آسیا- اقیانوسیه جهت عضویت در کمیته نگارش ماده اضطراری کنفرانس و همچنین کمیته دائمی اول اتحادیه تحت عنوان کمیته صلح و امنیت بین‌الملل انتخاب شد.

همچنین گروه بین‌المجالس کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس یکصد و بیست و هشتمین مجمع بین‌المجالس جهانی (IPU) به کیتو اکوادور سفر کرده است، در نشست ویژه ماده اضطراری کنفرانس در خصوص اوضاع سوریه بر ضرورت حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران جاری سوریه، بدون هر گونه دخالت خارجی تأکید کرد.

مقداد نجف‌نژاد عضو گروه اعزامی از مجلس به این کنفرانس در این نشست با قرائت نقطه‌نظرات گروه بین‌‌المجالس جمهوری اسلامی ایران پیرامون اوضاع سوریه خاطر نشان کرد: اتخاذ یک رویکرد جامع و متوازن شامل ضرورت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین طرف‌های درگیر مناقشه، منع هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه،‌ آغاز سریع گفت‌وگوها میان طرف‌های متعارض و حمایت از پناهندگان سوری در برابر سو استفاده‌های مختلف از آنها توسط باندهای تروریستی و همچنین منع تسلیح این باندها و گروه‌ها می‌تواند گامی بلند در جهت حل بحران سوریه تلقی شود.

در بیانیه گروه ایران همچنین بر تمامیت ارضی و استقلال حاکمیتی سوریه تأکید شده است.

دیدار چند تن از نمایندگان شرکت‌کننده در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس با وزیر ورزش اکوادور

مقداد نجف‌نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی عضو فراکسیون ورزش و رئیس هیئت مدیره باشگاه استقلال در حاشیه یکصد و بیست و هشتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس با آقای «فرانسیسکو سبابوس» وزیر ورزش اکوادور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که سفیر جمهوری اسلامی ایران، بهروز نعمتی و حلیمه عالی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، نجف‌نژاد ضمن اشاره به جایگاه ورزش در نزدیکی ملت‌ها، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده امضای موافقت‌نامه همکاری‌های ورزشی بین دو کشور جهت توسعه همکاری‌ها در این حوزه است.

وزیر ورزش اکوادور نیز ضمن استقبال از این ایده، گفت: اکوادور آماده است با امضای این موافقتنامه گام نخست را در همکاری‌های ورزشی آغاز کند.

وی همچنین با اشاره به جایگاه ایران در برخی ورزش‌های از جمله کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو ابراز علاقمندی کرد که اکوادور از تجارب ایران در این رشته‌ها استفاده کند.

در خاتمه «سبایوس» ضمن اشاره به تصمیم اخیر حذف کشتی از باز‌ی‌های المپیک اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بر حمایت اکوادور در مخالفت با این اقدام حساب کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کیتو ، مجلس ، سوریه ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار