کارشناسان معتقدند مقامات سابق انگليس بايد براي شکنجه زندانيان عراقي محاکمه شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي ؛ نظاميان انگليسي اعتراف کرده اند که شاهد شکنجه زندانيان عراقي در يکي از زندانهاي مخفي آمريکا در بغداد بوده اند. آنها مي گويند انگليس در شکنجه و بازجوييهاي خشن از زندانيان عراقي شريک جرم آمريکاست. گفته مي شود در اين زندان مخفي احتمالا هزاران عراقي قربانيان شديدترين موارد نقض حقوق بشر شده اند. کارشناسان مي گويند وزرا و مقامات ارشد در وزارت دفاع انگليس از شکنجه زندانيان در اردوگاه ناما اطلاع داشته اند اما هيچ کاري براي جلوگيري از آن انجام نداده اند.

در سال 2009 وزير دفاع انگليس به علت پنهان کردن اسناد و مدارک مربوط به نقش مستقيم کشورش در اين اردوگاه به شدت مورد انتقاد بود. البته وزارت دفاع انگليس وجود چنين اسناد و مدارکي را در اين وزارتخانه تکذيب مي کند. نظاميان سابق انگليس گفته اند زندانيان عراقي به روشهاي مختلف از جمله با برق، کتک زدن، غرق مصنوعي، تهديد به مرگ، فشارهاي روحي و رواني و تحقير شکنجه مي شدند. 

صباح جواد فعال سياسي در لندن گفت رفتار انگليسيها با زندانيان عراقي به اندازه رفتار آمريکاييها با آنها، وحشيانه بوده است. نمونه اين شکنجه ها در زندان ابوغريب انجام شده است. از اين رو ادعاي انگليسيها که با زندانيان عراقي رفتاري بهتر داشته اند اصلا درست نيست. 

صباح جواد افزود شخصيتهاي سياسي که دستور حمله به عراق و اشغال اين کشور را دادند و دستور دادند تا چنين شکنجه هايي عليه زندانيان اعمال شود که البته رفتارهايي سازمان يافته بوده است، بايد محاکمه شوند تا چنين اتفاقاتي در آينده تکرار نشود. 

هم اکنون وزارت دفاع انگليس متهم است که در شکنجه و قتل زندانيان عراقي نقش داشته و به همين علت تحقيقات علني از اين وزارتخانه آغاز شده است. اين افشاگري ها فقط يکي از موارد بسيار نقض حقوق بشر است که در جنگ عراق انجام شده است.

                               آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   
برچسب ها: انگلیس ، زندانی ، عراق ، مقام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار