"كاوه افراسيابي" در مقاله اي ضمن اشاره به عدم مشابهت برنامه هسته اي صلح آميز كشورمان با برنامه هسته اي كره شمالي خاطر نشان مي سازد كه دولت آمريكا از فرصت هاي ايجاد شده توسط كشورمان و حسن نيت ايرانيان در مورد برنامه هسته اي استفاده نكرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از نشريه آسيا تايمز ؛ كاوه افراسيابي با اشاره به مذاكرات قريب الوقوع هسته اي كشورمان و همزماني آن با افزايش تنش در شبه جزيره كره مي افزايد "مذاكرات هسته اي ميان نمايندگان هسته اي جمهوري اسلامي ايران و قدرتهاي جهاني عضو گروه 1+5 در تاريخ 5 آوريل برگزار خواهد شد. دولت آمريكا اما هم اكنون درگير افزايش تنش در شبه جزيره كره است. دولت اوباما مجبور است تا در اين زمينه "ديپلماسي هوشمندانه اي را در پيش گيرد." 

افراسيابي در ادامه با اذعان به اين موضوع كه مقايسه ميان برنامه هسته اي صلح آميز كشورمان با برنامه هسته اي نظامي كره شمالي قياس مع الفارغ است و موضوعيت ندارد ،‌ مي افزايد "تفاوت هاي عمده اي ميان برنامه هسته اي ايران و كره شمالي وجود دارد. جمهوري اسلامي ايران عضو پيمان منع گسترش سلاح هاي كشتار جمعي (ان پي تي) است، همچنين بارها اظهار داشته كه قصد توليد سلاح هسته اي ندارد و استراتژي مقابله و مواجهه با همسايگان را نيز در نظر ندارد. در سوي ديگر اما برنامه هسته اي كره شمالي هيچ گونه شباهتي با برنامه هسته اي صلح آميز ايران ندارد و قدرتهاي غربي نيز در اين باره با برداشتي غلط تلاش دارند تا ميان ايران و كره شمالي تشابه برقرار نمايند." 

افراسيابي در ادامه اظهار مي دارد كه بر اين باور است "افزايش بحران هسته اي در شبه جزيره كره باعث مي شود تا در دور جديد مذاكرات هسته اي ميان نمايندگان هسته اي جمهوري اسلامي ايران و قدرتهاي جهاني، غربي ها مجبور شوند تا امتيازات بيشتري را به ايران ارائه دهند تا از تيره شدن چشم انداز مذاكرات هسته اي جلوگيري نمايند."
 
نويسنده در ادامه با اشاره به بي تاثير بودن تحريم هاي ضد ايراني وضع شده از سوي كشورهاي غربي مي افزايد "غربي ها به بي تاثير بودن تحريم ها عليه ايران پي برده اند و به همين خاطر پيشنهاد كاهش تحريم هاي ضد ايراني وضع شده را به آن كشور ارائه داده اند. ايران كماكان به صادرات نفت به چين، ژاپن و كره جنوبي ادامه مي دهد و اين عليرغم تحريم هاي اعمال شده از سوي كشورهاي غربي عليه بخش نفتي ايران است و بدنبال آن نيز رسانه هاي غربي اطلاعات غلطي را در مورد تحريم هاي ضد ايراني وضع شده اظهار مي دارند. در اين ميان، دولت هند نيز نه تنها به دنبال كسب اطمينان از ادامه واردات نفت از ايران است بلكه همچنين از تصميم خود براي پيوستن به "خط لوله صلح" مشترك ميان جمهوري اسلامي ايران و پاكستان خبر داده است." 

نويسنده در ادامه با اشاره به كارشكني هاي دولت آمريكا و حسن نيت كشورمان در مسئله هسته اي مي افزايد : جمهوري اسلامي ايران همواره در زمينه برنامه هسته اي اش با حسن نيت رفتار كرده است در حالي كه دولت آمريكا به اين موضوع بي توجهي نشان داده است. براي مثال در ژوئن سال 2003 ميلادي دولت جورج بوش بدون توجه به ابتكار عمل تهران و پيشنهادش براي اغاز "مذاكره جهاني" پيرامون برنامه هسته اي آن كشور جانب رژيم صهيونيستي را گرفت.

در سال 2004 ميلادي، ايران با تعليق موقت غني سازي اورانيوم و پذيرش پروتكل الحاقي موافقت نمود اما در مقابل دولت آمريكا هيچ يك از تحريم هاي يكجانبه وضع شده عليه ايران را لغو نكرد. ايران در سال 2006 ميلادي و در پي "توافق نامه پاريس" نيز حسن نيت خود را نشان داد اما آمريكا و كشورهاي اروپايي در اين باره موضع خصمانه اتخاذ كردند. در اوايل سال 2008 ميلادي نيز ايران با بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري گسترده اي داشت اما قدرتهاي غربي از همكاري با ايران و آژانس در زمان رياست "محمد البرادعي" خودداري ورزيدند. در سال 2010 ميلادي نيز كاخ سفيد ميانجي گري برزيل و تركيه براي پيشبرد مذاكرات جدي هسته اي با ايران را رد كرد. بنابراين شواهد نشان مي دهند كه دولت آمريكا از فرصت هاي پيش آمده توسط جمهوري اسلامي ايران براي رفع برنامه هسته اي استفاده نكرد. 

                                          آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   
برچسب ها: آمریکا ، ایران ، فرصت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار