آذربايجان غربي با بهره مندي از ظرفيت هاي کم نظير صنعتي و معدني ،علمي و فناوري توانسته است به دستاوردهاي بزرگي در حوزه هاي صنعتي دست يابد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اين استان توانسته به پيشرفتهاي غير قابل انکاري در توسعه متوازن منطقه دست يابد که در آنها خودباوري و خوداتکايي فرزندان اين مرز و بوم به وضوح قابل مشاهده است که نمونه بارز آن را مي توان ساخت هواپيماي فوق سبک در اروميه به دست متخصصان جوان مشاهده کرد.
مديرکارخانه ساخت قطعات جايروپلن مي گويد: قطعات هواپيماي جايروپلن  اولين بار در کشور مان به دست متخصصان هوانوردي  در آذربايجان غربي توليد شد که  توليد آن در کشور هاي مانند آلمان و اسپانيا و چند کشور ديگر محدود بود.
وي مي افزايد: ما از سال 85 طراحي شاسي  و قطعات  هواپيماي فوق سبک رو آغاز کرديم و 25 نفر در اين زمينه فعال هستند که نتيجه آن  توليد  اين هواپيما بود.
به گفته متخصصان ، هواپيماي فوق سبک جايروپلن ترکيبي از هلي کوپتر و هواپيما بوده که به جاي بال ثابت يک روتور چرخان دارد و فقط لحظه اول پرواز با موتور درگير بوده و در طي پرواز و در استارت از موتور جدا شده و روتور بصورت هرز گرد مي چرخد.
کارشناس کيفي و فني  ساخت قطعات  هواپيماي جايروپلن مي گويد:  در سال گذشته 13 ساختار و قطعات مربوطه به اين هواپما طراحي و توليد شد و   طراحي 50 فروند ديگر در دستور کار قرار دارد.
طراحي و ساخت  هواپيماهاي سبک و فوق سبک دريچهاي براي ساخت هواپيماهاي پهن پيکر است و مي تواند به لحاظ اقتصادي براي کشورمان  بسيار سودمند باشد.
طبق گفته متخصصان هوانوردي در اروميه  تا کنون قطعات اصلي   هواپيماي فوق سبک جايروپلن در اين شرکت توليد شده که با توليد هر دستگاه شاسي اصلي،  از خروج 10 تا 15 هزار دلار ارز از کشور جلوگيري شد.
با ساخت قطعات هواپيماي "جايروپلن" طي سال گذشته از خروج 195 هزار دلار ارز از جلوگيري  شده  است.  
مدير شرکت صنايع هوايي آريا سبکبال در اروميه  مي گويد: علاوه بر قطعات جايروپلن همچنين اين شرکت براي ساخت قطعات بدنه کامپوزيت اين نوع هواپيما نيز آمادگي کامل دارد.
اين فعاليت هاي نشانگر اين است که هيچ مانعي  نمي تواند   جوانان اين مرز و بوم را از رسيدن به قله هاي افتخار باز دارد.
به گفته کارشناسان هوانوردي، گشت زني هوايي، کنترل محيط زيست و ترافيک جاده ها، سمپاشي مزارع و باغات و گردشگري هوايي از کاربردهاي هواپيماي فوق سبک  به شمار مي رود بطوريکه که سال گذشته بررسي سطح درياچه اروميه ،تالاب هاي حواشي و مصب رودخانه ها(محل تلاقي رودخانه و دريا) توسط کارشناسان محيط زيست استان آذربايجان غربي با يک فروند هواپيماي فوق سبک انجام شد.
گلزان مدير شرکت صنايع هوايي توليد کننده اين هواپيما مي گويد: دو فروند هواپيماي فوق سبک در شرکت صنايع هوايي غرب کشور در اروميه با تلاش کارشناسان و تکنسين هاي اين شرکت  ساخته  شده است و هم اکنون از اين هواپيما براي آموزش خلباني در فرودگاه اروميه استفاده مي شود.
او اضافه مي کند: قطعات مختلف هواپيماهاي فوق سبک همچون  ملخ، قطعات موتور، بدنه و بال ساخته و آزمايش شده است.
با توسعه صنايع هوايي  و ساخت هواپيما هاي فوق سبک  در آذربايجان غربي  اين استان به عنوان يکي از مراکز  آموزش خلباني هم مطرح مي شود و علاقه مندان به اين حوزه را به خود جذب کرده است بطوريکه آموزشگاه خلباني هواپيما هاي فوق سبک  از اواخر سال 86 فعاليت خود را با مرکزيت فرودگاه اروميه زير نظر مرکز آموزش فنون هوانوردي  آغاز کرده و تاکنون به 20 نفر در اروميه، گواهينامه شخصي خلباني هواپيماي فوق سبک اعطا شده است.
روحي مربي پرواز در اروميه مي گويد: دانشجويان خلباني بر اساس استاندارد هاي آموزشي و ايمني سازمان هواپيمايي کشوري، هر کدام در 40 ساعت پرواز آموزشي و 60 ساعت دوره تئوريک شرکت کرده و پس از شرکت در آزمون مربوطه موفق گواهينامه شخصي خلباني هواپيماي فوق سبک  را دريافت  مي کنند.
پرهيزگار مدير عامل فرودگاه هاي آذربايجان غربي گفت: استفاده از ظرفيتهاي خالي اين فرودگاه  در قالب راه اندازي مرکز هوانوردي عمومي باعث اقتصادي شدن فعاليتهاي آنها مي شود بطوريکه  بيش از 600 باند فرود هواپيماهاي کوچک در  کشورمان وجود دارد که با توسعه و شکل گيري اين بخش از هوانوردي، عموم اقشار جامعه مي توانند از مزاياي اختصاصي آن بهره مند شده و اشخاص و صاحبان صنايع با استفاده از امکانات فرودگاهي با هواپيماهاي کوچک دو تا شش نفره در کشور تردد کنند./س
برچسب ها: صنایع ، هوایی ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار