اين ورزش سابقه ديرينه اي دارد كه توسط انسان و حيوان صورت مي گيرد و از زمان هاي خيلي دور اسب كه به حيوان نجيب معروف است در كنار انسان بوده و است.

 به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران اسب از زمان پيرايش زندگي همراه با آدمي زاد بوده است و تاكنون اين رويه كم و بيش وجود دارد، در گذشته از اين حيوانات براي جنگ و فرستادن نامه استفاده مي شد و رفته رفته از آن براي ورزش سواركاري استفاده شده و مي شود.

در كشور ما نيز اسب از گذشته هاي دور در كنار مردمان ايران بوده و هنوز هم هست و رفته رفته انسان ها پي بردند كه بايد از حيوان براي انجام مفرح بخش و شادي آفرين استفاده كنند و در نتيجه هم اكنون از اسب به عنوان وسيله ورزشي استفاده مي كنند البته در برخي از نقاط دنيا از آن براي باربري و باركشي استفاده مي كنند كه ما با آن كاري نداريم.

هم اكنون سواركاري سالهاست در ايران انجام مي شود و علاقه مندان خاص خود را دارد.

مسابقات پرش با اسب و كورس، استقامت و درساژ و همين جشنواره هاي اسب اصيل عرب جزو رشته هاي سواركاري است كه در طي سال در كشورمان انجام مي شود.

اسب هايي كه براي اين مسابقات در نظر گرفته مي شود، وارداتي است كه در كنار آن ها از اسب هاي ايراني نيز استفاده مي شود.

بر طبق آمار 5/99 درصد اسب هاي وارداتي در پرش با اسب استفاده مي شود، اين بخش از سواركاري كه علاقمندان زيادي در كشورمان دارد از نژادهاي هل اشتاين، هانوفرنان و غيره مي باشد كه از كشورهايي مانند هلند، آلمان، اتريش و بلژيك وارد مي شود.

رقابت هاي پرش بيشتر در استان هايي كه قابليت انجام آنرا دارند، برگزار مي شود.

با توجه به اينكه استقبال از بخش زياد است بنابر اين در اكثر استان ها انجام مي شود.

كورس ورزش ديگر از سواركاري است كه در آن از نژادهاي ترو؟برد، دو خوني، تركيب اسب ايراني و خارجي، تركمن، عرب مي باشد و بيشتر در استان هاي گلستان، گنبد و كاووس، آق قلا، بندرتركمن، تهران و خوزستان و يزد انجام مي شود.

استقامت در رده بعدي مسابقات سواركاري قرار دارد كه از نژادهاي كرد و دره شوري در آن استفاده مي شود و بيشتر در استان هاي كردستان، كرمانشاه، كرمان، لرستان، اصفهان، كرمان و همدان صورت مي گيرد و رقابت هاي آن در طي سال انجام مي شود و اما درساژ كه متأسفانه در كشورمان گمنام واقع شده است و عده كمي به آن مشغول هستند و از طريق حركات موزون اسب كه با فرمان سواركار انجام مي شود يكي از معضلاتي است كه گريبانگير درساژ است اين است كه هنوز سازمان يافته نشده است و مقررات ملي ندارد و از همه مهمتر داور مجوز دار در اين رشته ورزشي وجود ندارد بنابر اين فدراسيون در صدد است كه در سال جاري (92) قوانين و اساسنامه مدوني بر آن تدوين كند و مسابقاتي در اين زمينه برگزار نمايند.

جشنواره زيبايي اسب اصيل عرب نيز در طي سال در خوزستان انجام مي شود و در سال 92 نيز جشنواره آبچه خزر نيز برگزار خواهد شد، البته اين برنامه هر ساله در استان گيلان انجام مي شود.

برگزاري مرتب و منظم اين جشنواره ها براي شركت كنندگان ايجاد انگيزه مي كند و علاقه مندان بيشتري جذب اين ورزش مي شوند./با

برچسب ها: اسب ، سوار ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار