رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایران با داشتن ۱۸۰ هزار رأس اسب موجودیتی جهانی در این صنعت دارد گفت: به زودی «تبارنامه» اسب ایران تدوین و حداقل هر استان یک تبارنامه مشخص و صحیح برای خود خواهد داشت.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز،محمدیان با اشاره به این موضوع که کشور از امکانات و توانمندی‌های بالایی در عرصه پرورش اسب برخوردار و می‌تواند از طریق پرورش، نگهداری و صادرات اسب، و درکنار آن برگزاری مسابقات منطقه‌ای در رشته‌های مختلف اسبدوانی، هزاران فرصت شغلی ایجاد کرده و درآمدهای فراوانی را عاید اقتصادسازد، از عزم این سازمان در ایجاد زمینه لازم برای اصلاح نژادی و پرورش اسب در استان خبرداد.

وی افزود: در برنامه‌ریزى براى پرورش نژادهای اسبی، شرایط اقلیمی مناطق مختلف مد نظر برنامه‌ریزان بوده و از فعالان و متقاضیان این صنعت در آذربایجان‌شرقی، حمایت‌های لازم به عمل خواهد آمد.

محمدیان با اشاره به این مطلب که در حال حاضر مهمترین نژادهای اسب بومی ایران کرد، ترکمن، دره شوری و خزر است که به دلیل اقبال عمومی فرصت سرمایه‌گذاری در پرورش اسب را افزایش بخشیده است، اضافه کرد: برای جلوگیری از اضمحلال و تخریب بهترین ذخایر ژنتیکی، تحقیقات شجرهای در ارتباط با اسب ایران در حال انجام است و پروژه شناسایی ژنتیک در بین 215 رأس اسب ایران در مناطق گلستان و خراسان شمالی مراحل پایانی را طی کرده،و این سازمان، با توجه به قابلیت‌های بالقوه موجود در سطح شهرستان‌ها و پیشینه و تخصص‌های لازم و قابل توجه در این امر،در راستای توسعه بیش از پیش اقتصاد کشاورزی و ایجاد زمینه‌های لازم برای فعالیت‌های مولد در این بخش، از سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان این صنعت مولد، استقبال و حمایت لازم از این افراد را به عمل می‌آورد.

وی با تاکید به این موضوع که اشتغالزایی، ارزآوری جایگاهی مهم در پرورش اسب دارد، افزود: توسعه ظرفیت‌های ژنتیکی یا غنی کردن بانک ژن نیز، از نظر تحقیقاتی و تنوع زیستی کمک بزرگ به کشور بوده، و با توجه به عزم دولت خدمتگزار در ایجاد فضای لازم برای فعالان اقتصادی این بخش در عرصه جهانی رقابت، می‌تواند توسعه پرورش آن در استان نوید بخش آینده مطمئن از نظر اجتماعی، اقتصادی و ورزشی به شمار رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: ایران با داشتن 180 هزار رأس اسب موجودیتی جهانی در این صنعت داشته و با توجه به بستر فرهنگی از نظر نیروی انسانی نیز مشکلی وجود نداشته و از نظر فرهنگی پذیرش جامعه برای فعالیت در کار اقتصادی آماده است. پرورش اسب در ایران از یک طرف به عنوان بانک ژنی و از طرف دیگر در رشته‌های خاص مثل ماراتن، سوارکاری، استقامت، پرش و زیبایی و درساژ با استقبال عمومی روبه‌رو بوده و با اندکی توجه، توانایی رقابت در عرصه بین‌المللی را خواهد داشت. /ع

 

برچسب ها: وجود ، اسب ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.