دانشنامه پزشكي//

تومور مغزی چيست؟

تومورهای مغزی به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند که این به تنهایی در تعیین پیش آگهی و آینده بیماری کافی نیست و محل تومور هم حائز اهمیت است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ تومورهای مغزی، تمامی تومورهای داخل جمجمه و یا تومورهای درون کانال مرکزی نخاع را دربرمی گیرند. این تومورها، از طریق تقسیم سلولی کنترل نشده و غیر طبیعی ایجاد می‌شوند، و به طور معمول یا در خود مغز (شامل: نورونها، سلول‌های گلیال (آستروسیت‌ها، اولیگودندروسیت‌ها، سلول‌های اپندیمال، سلولهای تولید کننده میلین شوان)، بافت لنفاوی، عروق خونی)، و یا در اعصاب جمجمه‌ای، پرده مغزی (مننژ)، جمجمه، هیپوفیز و غده صنوبری ایجاد می‌شوند. همچنین این تومورها می‌توانند حاصل گسترش بدخیمی‌هایی باشند که در درجه نخست سایر ارگان‌ها را درگیر کرده بوده‌اند، که در این حالت بدان متاستاز تومور گفته می‌شود.

هرچند هرگونه تومور مغزی به خاطر ماهیت تهاجمی و منتشرشوندهٔ خود در فضای محدود جمجمه‌ای، به طور ذاتی، جدی و تهدیدکننده زندگی به‌شمار می‌رود اما تومورهای مغزی (حتی انواع بدخیم آنها) همواره کشنده و مرگبار به شمار نمی‌آیند. تومورهای مغزی یا تومورهای داخل جمجمه‌ای می‌توانند ماهیت سرطانی (بدخیم) یا غیر سرطانی (خوش خیم) داشته باشند؛ با این حال، تعریف نئوپلاسم بدخیم یا خوش خیم در مغز، متفاوت از تعاریفی است که بطور معمول در دیگر انواع تومورهای سرطانی یا غیر سرطانی درگیرکنندهٔ سایر نقاط بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میزان تهدیدکنندگی یک تومور، بستگی به ترکیبی از مجموعه عوامل مختلف، همچون: نوع تومور، محل و اندازه تومور و نحوهٔ گسترش و توسعه آن است. از آنجا که مغز به طور کامل توسط جمجمه پوشانیده شده‌است، تشخیص سریع و زودرس تومور مغزی، تنها در صورتیکه ابزار پاراکلینیکی و وسایل تشخیصی مناسبی که وضعیت حفره داخل جمجمه را به خوبی مشخص می‌سازند، در دسترس باشند و به سرعت به کار گرفته شوند. اما بطور معمول، تشخیص تومور مغزی، در مراحل پیشرفته بیماری و هنگامی رخ می‌دهد که وجود تومور موجب بروز علائم و نشانه‌های غیر قابل توضیحی در بیمار شده‌است.

انواع تومورهای اولیة مغز

هنگامی‌که بیش‌تر سلول‌های طبیعی، پیر و یا آسیب‌دیده می‌شوند، از بین مي‌روند و سلول‌های جدیدي جای آنها را می‌گیرند. برخی اوقات، این فرآیند اشتباه پیش می‌رود؛ سلول‌های جدید در هنگامی‌که بدن به آنها نیاز ندارد تشکیل مي‌شوند و سلول‌های پیر و یا آسیب‌ دیده عادی ازبین نمی‌روند. توليد سلول‌های اضافی اغلب تشکیل توده‌ای از بافت را می‌دهد، که به آن رشد زائد و یا تومور اطلاق می‌شود؛ تومورهای اولیة مغز می‌توانند خوش‌خیم و یا بدخیم باشند.

تومورهای خوش‌خیم مغزی دارای سلول‌های سرطانی نيستند.

•معمولاً تومورهای خوش‌خیم قابل برداشتن هستند و به ندرت دوباره رشد می‌کنند.
•تومورهای مغزی خوش‌خیم معمولاً دارای مرز و یا لبة مشخصی هستند. سلول‌های تومورهای خوش‌خیم به ندرت بافت‌های اطراف خود را مورد هجوم قرار می‌دهند و در دیگر قسمت‌های بدن گسترش نمی‌یابند. به هرحال، تومورهای خوش‌خیم می‌توانند با فشار بر نقاط حساس مغز باعث مشکلات جدی در سلامتي شوند.
•برخلاف تومورهای خوش‌خیم بیش‌تر قسمت‌های ديگر بدن، برخي اوقات تومورهای مغزی خوش‌خیم زندگی فرد را تهدید مي‌كنند.

تومورهای مغزی بدخیم (که سرطان مغزی نیز نامیده‌ می‌شود) حاوی سلول‌های سرطانی هستند:

•تومورهای مغزی بدخیم عموماً جدی‌تر و اغلب تهدیدی برای زندگی محسوب می‌شوند.
•احتمال دارد سریع‌تر رشد و تجمع کرده یا به بافت‌های مغزی مجاور حمله كنند.
•سلول‌های سرطانی ممکن است از تومورهای مغزی بدخیم بیرون آيند و در دیگر قسمت‌های مغز و یا نخاع گسترش یابند، ولي به‌ندرت در دیگر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابند.

علائم بیماری

علائم تومور مغزی بستگی به اندازه تومور و محل آن دارد. علائم هنگامی‌ بروز مي‌كنند که تومور بر عصب‌های یک قسمت از مغز فشار آوردند و یا به آن صدمه بزنند. علاوه بر این، علائم ممکن است هنگامی آشكار شوند که تومور، مانع جریان مایع در داخل یا اطراف مغز، و یا تجمع مایع موجب تورم مغز شود. موارد زیر رایج‌ترین علائم تومورهای مغزی هستند:

•سردردها (که معمولاً در اوايل صبح شدیدتر هستند)
•حالت تهوع و استفراغ
•تغییرات در صحبت، بینایی و شنوایی
•مشکلات در تعادل و راه‌ رفتن
•تغییرات در خلق، شخصیت، و توانایی تمرکز
•مشکلات در حافظه
•انقباض ماهیچه‌ای (صرع یا تشنج)
•خواب‌رفتگی و یا سوزش در بازوها و پاها
اغلب اوقات، این علائم به‌علت وجود تومور مغزی نيستند و برخی دیگر از مشکلات سلامت نیز مي‌توانند باعث بروز این علائم شوند. اگر شما دارای هر يك از این علائم هستيد، بایستی با پزشک خود مشورت کنید تا این مشکلات تشخیص داده شده درمان شوند.

تشخیص بیماری

اگر شما دارای علائمی هستيد که از احتمال وجود تومور مغزی خبر می‌دهد، پزشک بایستی یک معاینه فیزیکی از شما به‌عمل آورد و سؤالاتی دربارة سابقة بيماري‌هاي شخصي و خانوادگیتان بپرسد.

معاینة دستگاه عصبي: پزشک بینایی، شنوایی، هوشیاری، قدرت عضلات، هماهنگی، و (رفلکس‌ها) شما را بررسی مي‌كند و همچنین چشم‌هایتان را جهت بررسی تورمی که در اثر فشار یک تومور بر عصبی که چشم را به مغز وصل می‌نماید به‌وجود می‌آید، مورد معاینه قرار می‌دهد.

•ام‌آر‌آی (MRI) : دستگاه بزرگي مجهز به آهنربای قوی، که به کامپیوتر متصل است، جهت عکس‌برداری دقیق از نواحی مختلف سر مورد استفاده قرار مي‌گیرد. برخی اوقات رنگ مخصوصی (مادة حاجب) هم به داخل رگ‌های خونی در بازو یا دست شما تزریق می‌شود، تا کمک کند تفاوت‌های بافت‌های مغز بیش‌تر نشان داده ‌شوند؛ اين عکس‌ها می‌توانند نواحی غیرعادی، از قبیل تومور، را نشان دهند.

•سی‌تی‌اسکن (CT Scan) : دستگاه اشعة ايکس، متصل به کامپیوتر، یک‌سری عکس‌های دقیق از سر شما می‌گیرد؛ گاهي مادة حاجب نيز به داخل رگ‌های بازو یا دست شما تزریق مي‌شود. ماده حاجب باعث می‌شود كه نواحی غیرعادی راحت‌تر دیده‌شوند.

درمان
افرادی که دارای تومور مغزی هستند، چند گزینة درمان در اختیار دارند؛ این گزینه‌ها عبارتند از جراحی، پرتودرمانی، و شیمي‌درمانی. بسیاری از بيماران ترکیبی از این درمان‌ها را دریافت مي‌كنند.


شیوع تومورهای مغزی در سنین مختلف متفاوت است و در کودکان و سنین بالای 55 سال بیشتر از نوع بدخیم است. در حالی که در سنین میان این دو شیوع تومور خوش خیم و بدخیم نسبتاً یکسان است.

شایع‌ترین تومور کودکان تومورهای حوزه خلفی هستند که از نوع مدولوبلاستوم و آپاندیموم می‌باشند در حالی که در بزرگسالان بالای 55 سال بیشتر تومورهای بدخیم از نوع گلیوبلاستوم هستند./ح

برچسب ها: تومور مغزی ، نورون ، سلول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
همسر من تومور مغزی داره به خاطر وضعیت مالی نمی توانیم عمل کنیم دکتر ها میگین باید زود عمل بشه باید چکار کنم راهنمایییم کنید از تبریر
United States of America
F
۲۰:۳۹ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
من اوایل کم سردردمیشدم حتی یکباربخاطرش ازخواب بیدارشدم ولی بعد تموم شد باز دوباره چندروزه که بطورداعم درناحیه های شقیقه هام وکف سرم سردرد دارم بعضی اوقات سمت راست سرم تیر میکشه یعنی تومور دارم؟لطفاجواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۱ تير ۱۳۹۷
قابل توجه دوستان بیمار تومر چه بدخیم چه خوش خیم.اول توکل و امید وروحیه روزی صد بار یا ارحمن اراحمین سپس.سیاه دانه و عسل..کندر.روزی سهدعدد خرما ارام ارام خورده شود جذبی.روزی پنج تا عدد مغز گردو بادام.مثل ادامس بجوید.خام گیاه خواری..قارچ گاندرما..و تمام میوه و سبزیجات.دوتاا سه ساعت در اب بمونه سپس شسته و میل شود.طعبتان.فقط گرمی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
سلام شوهر من تومور مغزی خوش خیم از نوع دو داشت بعد از سردردهای شدید در دو روز پی درپی متوجه شدیم که تومور داره الان ۳ هفته جراحی کرده حالشم خوبه خدا رو شکر از همه کسانی که تومور مغزی دارند خواهش میکنم توکلشون به خدا باشه امید به خدا رو از دست ندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۶
سلام.برای کوچک شدن تومور مغزی مرتب کوکو پیازچه و تره استفاده کنید.دوستی دارم که از تومور 3 سانتی با این روش به 1/5 سانتی رسیده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۲ دی ۱۳۹۶
انشاءالله همتون خوب شید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۴ دی ۱۳۹۶
سلام نامزدم تومور داره چه کار بکنم که خوب بشه درمان داره؟ از نوع پیشرفته و بدخیمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۴ دی ۱۳۹۶
سلام نامزدم تومور داره چه کار بکنم که خوب بشه درمان داره؟ از نوع پیشرفته و بدخیمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
سلام ممنون از راهنمایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
سلام ممنون از راهنمایی
Sweden
Khadijah
۰۲:۴۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۶
سلام دایی من تومومار مغز داره و بدخین هست ..ونمیدنم چه قرار بشه‌. دگترها جواب کردن ..اگر امکان داره و را هست که درمان بشه به من بگین تشکر
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۲:۰۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۶
ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیارمون گذاشتین همسر من تومور مغزی داری عمل می‌کنه بعد یمدت دوباره رشد می‌کنه چیکار باید بکنیم
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
سلام ببخشید,من پسرم۶سالشه نزدیک۲۰روزه جراحی شده دکترامیگن تومور داشته,,ولی بعدعمل یکم عصبی شده,چشماش درد میکنه,شکم درد داره,میشه بگیددرمانش چیه؟؟؟توراخدا
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۳:۱۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
سلام واقعا ممنون بابت این اطلاعات.اما یه سوال داشتم من یکی از دوستام استرالیا تومور خوش خیم داشت الان ده روز عمل کرده و الان تو کماست..یعنی ممکنه دوباره حالش خوب بشه؟؟ممنون اگه جواب سوالمو بدین
Iran (Islamic Republic of)
زارعی
۰۸:۰۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
باسلام
خداوند انشاالله تمام مریضها بخصوص تومورهای مغزی را شفا بدهد.
پدر من تومور مغزی گرفت از نوع بدخیم و 4ماه بیشتر نتونست دوام بیاره و مظلومانه در آی سیو بیمارستان بعد از عمل جراحی فوت کرد.روحش شاد
Afghanistan
فریدالله عزیزی از کابل افغانستان
۱۱:۴۷ ۳۱ تير ۱۳۹۶
سلام : پسرم از مدت 45 روز قبل سردردی کم داشت ولی بی اشتها بود و نیز ضعیف بود سن اش 9 سال و وزن ان 20 کیلو گرام بود به داکتر علقی و عصبی بردم گفت که افتاب زده است بعد از یک هفته مرضی ان شدید شد و به دیگر داکتر رفتم گفت که خلای مغز میباشد بعد از 4 روز مریضی ان شدید شده رفت از طرف صبح سر درد کم اشتحا و استفراغ نیز داشت بعد از گرفتن عکس ستی اسکن و ام ار ای تشخیص شد که تومور مغزی دارد و اب در کاسه سر نیز بندش دارد وبه عملیات نیاز دارد داکتر به من گفت که پنجاه فیصد جانس دارد که صحت یاب شود من تصمیم گرفتم که به خارج از کشور بروم تا تشخیص بهتر صورت گیرد ولی نتواستم چون بعد از اینکه تشخیص شد که تومور است بعد از در ظرف یک هتفه مریضی شدید شده و بلاخره وفات شد.
Iran (Islamic Republic of)
ولی صفرزاده
۱۹:۳۷ ۲۹ تير ۱۳۹۶
باسلام...من مریضی تومورمغزی داشتم بیمارستان رضوی مشهدمقدس عمل کردم وبه لطف خداحالم نسبت به قبل خیلی بهتره آیندررو هم خدامیدونه ازکسانی که این مریضی رودارن عاجزانه خواهش میکنم هرگز ناامیدنشن هرگز ....بااحترام صفرزاده
Iran (Islamic Republic of)
*****
۲۲:۵۴ ۱۵ تير ۱۳۹۶
سلام.من پسری 13 ساله هستم.دو سالیه که سرم گیچ میره و جلوه چشمام سیاهی میگیره و هیچی نمیبینم.یه مدت هم هست که بیهوش میشم.وقتی که هندسفری تو گوشم میزارم و میخوام اهنگ گوش بدم بعد یه دقیقه گوش سمت راستم درد میکنه و بعدش که هندسفری رو در میارم گوش سمت چپم درد میکنه.یه چیزی هم لگم که وقتی که بیهوش میشم و به حال میام تا یه دقیقه کل بدنم فلج میشه و گریه ام میگیره . ایا این تومور مغزیه؟؟؟ من تا حالا دکتر نرفتم که پیگیری کنم اخه مطمعنم اونجا گریه ام میگیره و من که ادمی جدی و منطقی هستم کوچک میشم. این همه هم تو این شهر منو میشناسن!!!
Iran (Islamic Republic of)
abolfazl
۱۵:۱۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۰:۰۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
ممنون از اطلاعاتتون خیلی خوب بود منم تومورم بدخیم هست ولی الان شش ساله همراه خودم هست دکترا عمر مفید منو دوسال در نظر گرفته بودن اما حالا چهار سال از اون موقع گذشته ولی هنوز بهبودی که بهم با دادن قرصهای گرانی که استفاده میکنم ندادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۶ فروردين ۱۳۹۶
سلام ميشه يه دکترخوب برائ تومورمغزی معرفی کنيد شماره تلفن هم ميخوام
Iran (Islamic Republic of)
parisa
۲۳:۲۳ ۲۱ فروردين ۱۳۹۶
سلام میشه ی دکتر خوب برای تومور مغزی معرفی کنید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۱۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۶
سلام ممنون از نظر دوستان .عزیزان من چهار ماهه که فهمیدم تومور مغزی دارم .عمل کردم .ورادیو تراپی هم شدم .والان شیمی درمانی میشم اما در این مدت امیدم رو از دست ندادم وخدا هم خیلی کمکم کرده.فقط نباید از بیماری ترسید به نطر من تنها راه مبارزه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۵
ممنونم از اطلاعات خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
ممنون ازمطالب خوبتون سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
عالی بودتشکرازسایت خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
سلام ببخشید من یکم اطلاعات در مورد تومور دوجانبه میخواستم اینکه علائمش چیه ایا شخص ممکنه بمیره امکان درمان یا عمل داره لطفا جواب بدین خیلییی فوریه ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
سلام من خواهرم تومور خوش خيم داشت جراحي كرد ولي بينايش برنكشت خواهش ميكنم راهنمااي كنيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام چند وقته که یک قسمت از سرم به شدت درد می کنه سمت راسته آیا سردردی وجود دارد که فقط یک قسمت سر درد کنه ممنون میشم جواب بدید آخه من فقط 13 سالمه خیلی می ترسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۴
تومورمن بدخیمه ودارم میمیرم.راهنمایی میخام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
سلام و خسته نباشید انشاالله خداوند بهتون توفیق بده به خاطر مطالب خوبتون.
Afghanistan
احمد نوید کلیوال
۱۳:۱۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
سلام یک خواهر من که صاحب سه دختر میباشد بعد از معاینات ام آر ای تثبیت شد که تومور مغزی به اندازه نصف ناخن شصت دست بوجود آمده برای فعلا دکتر موظف برای دوماه برایش ادویه داده و گفته بعد از دوماه یک ام آر ای دیگه هم ضرورت است سوال اینجاست که دراین مدت خواهرم راگفته باید در شعا ع مستقیم افتاب نباشدبه تی وی نگاه نکند خودرا خوش نگاه کند میخواهم درمورد معلومات بدست آورم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
سلام ممنون از اطلاعاتتون دوست دختر من از بچه گی کمبود خون داشته و سردرد هم داشته دکتر بهش میگفته مال کم خونیه و حدود یک هفته ای میشه که رفت سی تی اسکن داد دکتر بهش گفت به احتمال 98% تومور بدخیم داری تورو امام حسین بگین چیکار کنیم چه جوری درمانش کنیم تورو امام زمان راهنماییم کنید نمیخوام از دستش بدم حاظرم جونمو بدم ولی هیچیش نباشه تورو خدا ازتون التماس میکنم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۰۷:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
سلام ممنون از اطلاعاتی که برامون گذاشتین. خواهر من حدود سه ماه میشه دچار سردردهای شدید شده دکتر از مغزش سی تی اسکن کرده و گفته یه توده اندازه نخود داخل مغزش داره که از بچگی همراهش بوده و ضرری بهش نمیرسونه منتها شش ماه دیگه باید دوباره سی تی اسکن انجام بشه . خواهش میکنم در این نورد هر چی اطلاعات دارین بهمون بگین من خیلی نگرانم!!
Iran (Islamic Republic of)
زهرا طبیب زاده
۱۸:۰۴ ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
سلام ممنون از اطلاعاتتون میخواستم ببینم من مادرم تومور داشت عمل کرد قبل عمل دکتر گفت بدخیمه اما بازم گفت که جواب پاتولوژی مهمه
باتوجه به مطالب شما میشه گفت مادرمن تومورش خوش خیمه چون اورژانسی جراحی شد مادرمن سنش ۶۳ساله است لطفا جواب بدید
آخرین اخبار