امروز همه می‌دانند که کمدی‌های کلاسیک سینما را تلویزیون زنده کرد، بحث‌های سینمائی در تلویزیون پا گرفت و پیش رفت و تلویزیون بود که خیلی از عوامل سینما را تربیت کرد.

باشگاه خبرنگاران-وقتی کتاب‌های تاریخ سینما را می‌خوانیم، هر کسی آن را نوشته باشد و نویسنده‌اش صاحب هر دیدگاهی که هست و آن کتاب در هر دوره‌ای که به نگارش در آمده باشد، در هر حال حتما به چنین فصل‌هائی بر می‌خوریم: (اختراع رادیو و اختراع تلویزیون)
یادداشت‌ها، مقالات، مصاحبه‌ها و کتاب‌های فراوانی درباره‌ی تاثیرات متقابل سینما و تلویزیون بحث می‌شود. امروز همه می‌دانند که کمدی‌های کلاسیک سینما را تلویزیون زنده کرد، بحث‌های سینمائی در تلویزیون پا گرفت و پیش رفت و تلویزیون بود که خیلی از عوامل سینما را تربیت کرد.
قطعا این بحث درباره‌ی سیما و سینمای ایران هم کار می‌کند چون ما در کشورمان، هم سینما داریم و هم تلویزیون و علیرغم شیب و نشیب‌هایی که این دو مدیوم رسانه‌ای در میهن ما داشته‌اند هیچ‌گاه شعله‌ای آن‌ها به کلی خاموش نشده و نخواهد شد.
یاد داشتی که مطالعه می‌کنید درباره‌ی خدمات و کمک‌هایی است که سیمای جمهوری اسلامی به سینمای ایران انجام داده و چنین شمارش ناتمامی را می‌توان با تربیت کارگردان‌های بزرگ سینما توسط تلویزیون شروع کرد. اصغر فرهادی، سید رضا کریمی، مازیار میری و بسیارانی دیگر جزو آخرین خروجی‌های تلویزیون به حساب می‌آیند.
البته تلویزیون پرورده‌های خلاق نود را بعد از فرستادن به وادی سینما رها نمی‌کند و با حمایت‌های حساب شده از آثار آن‌ها در جهت ریل‌ گذاری صحیح برای مسیر فرهنگ سینمایی از تمام توان خود استفاده می‌کند. خریداری و پخش آثار در تلویزیون یکی از کمک‌هایی است که سیما به سینمای ایران انجام می‌دهد و در ضمن تلویزیون با پخش چندباره‌ی برخی از سینمایی که تعدادی از آن‌ها متعلق به سال‌های دور هستند از فراموش شدن آثار برجسته و هنرمندان خلاق جلوگیری می‌کند و این خدمتی است که فقط از عهده‌ی سیما بر می‌آید. یک نکته‌ی مهم دیگر هم درباره‌ی تلویزیون وجود دارد که سینما به عنوان یک صنعت در هیچ مدیون دیگری نمی‌تواند این بهره را ببرد و آن تیزرهای تبلیغاتی یک فیلم در تلویزیون است.
بنر تبلیغاتی، آگهی در روزنامه‌ها و مجلات و انواع تبلیغات دیگر هیچ کدام به اندازه‌ی  تیزر تلویزیونی برای یک فیلم مفید و موثر نیستند و انصاقا علیرغم تمام دست اندازها و ناهارمونی‌هایی که در این مسیر به دلیل شرایط موجود کشور وجود داشت، تمام تلاش صدا و سیمای جمهوری اسلامی در جهت حل مشکلات اقتصادی سینما توسط پخش آگهی‌های تبلیغاتی به کار بسته شد.
موارد قابل اشاره‌ی دیگری هم راجع به روابط دوستانه‌ی جعبه‌ی جادو و پرده‌ی نقره‌ای در ایران وجود داشت که احصا و شمارش تمام آن‌ها در یک نوشته ممکن نبود و به ناچار با صرف نظر از اشاره به آن‌ها فقط باید گفت که تاکید بر این هم یاری‌های بیشتر شونده و موثر، برای تکمیل روابط و شناخت فرصت‌ها خیلی مفید است./ي2

یاداشت از میلاد جلیل‌زاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار