سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: در این طرح، تاریخچه روستا، قدمت آثار موجود در آن، ‌کالبد معماری‌‌ و عوامل شکل‌گیری روستا، و عوامل زیست ‌محیطی مورد مطالعه‌ و شناسایی‌ قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

روستای یاسه چاه، روستای هدف گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری است که محدوده‌ تاریخی آن به وسعت سه و چهار دهم هکتار با گونه مسکونی و معابر سرپوشیده‌ خشتی در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

اهالی روستای یاسه چاه، در گذشته برای امنیت روستا، کوچه های این روستا را سرپوشیده و به صورت دالان هایی ساخته اند که این دالان های خشت و گلی با گذشت حدود یک قرن – متعلق به دوران صفویه - همچنان پا برجا و دیدنی است.

شاهین ایل بیگی پور، با اشاره به اینکه این روستا 80 درصد ساختار قدیمی خود را حفظ کرده است افزود: برنامه‌ریزی برای حفظ ساختار و اصالت این روستا و ارائه راهبردهای طراحی بافت تاریخی، در کنار به روز رسانی شیوه زندگی ‌اهالی‌، تعیین محدوده بافت تاریخی روستا و شناسایی عناصر ارزشمند تاریخی واقع در این بافت تاریخی از ‌مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.

وی، با بیان اینکه در طرح مستند نگاری بافت تاریخی روستای یاسه چاه، 80 منزل مسکونی در این روستا دارای شناسنامه ملی شد خاطر نشان کرد: در این شناسنامه ها تعداد فضاها، روابط و نحوه دسترسی به خانه های تاریخی و وضعیت همسایگی انها بررسی و ثبت شده است روستای یاسه چاه در حاشیه زاینده رود، محدوده کوهستانی شمال شهرستان شهرکرد، در فاصله 38 کیلومتری شهر سامان، 50 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

مرمت و تعمیر این روستای تاریخی که در دامنه کوه و به طور پلکانی ساخته شده‌ است در اواخر اسفند پارسال پایان یافت.

سالانه هزاران گردشگر از بافت تاریخی روستای یاسه چاه دیدن می کنند.

ایل بیگی پور گفت : برای مرمت بافت قدیمی این روستا، بیش از 850 میلیون ریال هزینه شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری افزود: استحکام دیوارها و بناهای قدیمی روستا، اندود کاهگل دیوار دالان ها از مهم‌ترین اقدامهای انجام شده در روستای یاسه چاه است.

یاسه چاه، کلمه ی مرکب ترکی است.

ایل بیگی پور خاطر نشان کرد: عدم جذب اب های سطحی در این روستا به دلیل سنگلاخی بودن بستر طبیعی، مشکلاتی را برای بناها ایجاد کرده است که برای رفع این مشکل نامه نگاریهایی به ادارات مسکن و شهرسازی وبنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان انجام شده است. /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.