"ايرج راد" هنرمند پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون با بيش از نيم قرن سابقه فعاليت در اين زمينه ها، و همچنين تلاش هاي بي دريغ در سمت مدير عاملي خانه تئاتر براي هنرمندان اين عرصه، كارنامه درخشاني دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، ايرج راد با اسم كامل اكبر حسني راد هنرمند پيشكسوت عرصه سينما، تئاتر و تلويزيون كشورمان سابقه اي بسيار طولاني در عرصه هنر دارد، وي متولد ارديبهشت ماه سال 1324 تهران است و ليسانس هنرهاي تئاتري خود را از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و فوق ليسانس كارگرداني تئاتر را از دانشگاه كارديف در شهر ولز انگلستان دريافت كرد.

شروع فعاليت هاي ايرج راد از سال هاي اول دبيرستان با اجراهايي براي كودك در سال 1338 و گذراندن يك دوره فن بيان و تئاتر در كلاس مهين ديهيم بوده است.

آغاز فعاليت هاي تئاتري اش ازسال 1337 با اجرايي براي كودكان بود. او مدير عامل كنوني خانه تئاتر است كه اين سمت را از فروردين 1387دارد.

وي مدت 2 سال در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و يك سال در دانشكده سينما، تئاتر و دانشگاه نبي اكرم تبريز و يك سال در مكتب خانه هنر و چند سال در كلاس هاي آزاد تدريس كرد.

او فعاليت در گروه شاهين سركيسيان و گروه تئاتر ميترا، گروه تئاتر مهر، انجمن تئاتر ايران و بيش از سي سال فعاليت در اداره تئاتر را در كارنامه خود دارد.

بازي در نمايش هاي "قرعه براي مرگ"، "باران ساز"، "حادثه در وشبي"، "آرياداكاپو"، "سياه زنگي، مرد فرنگي"، "افول"، "مردي كه مرده بود خود نمي دانست"، "لبخند باشكوه آقاي گيل"، "سياوش برباد"، "ابراهيم توپچي"، "بنگاه تئاتر ال"، "بازرس"، "سربازها"، "مرده هاي بي كفن و دفن"، "مرواريد"، "آميز قلمدون"، "شب روي سنگفرش خيس"، "سلطان صاحبقران"، نيز در كارنامه نمايش ايرج راد است.

وي همچنين نمايش هاي جانشين، دكتر فاستوس، دكتر كئوك، مهاجران، ماهيان هوشيار، را كارگرداني كرده است.

وي همچنين مجري و نويسنده 112 برنامه نيم ساعته هفتگي به نام "تئاتر روز" شامل اخبار، رويدادهاي تئاتر ايران و جهان و نقد و مصاحبه از 1351 تا 1353 در راديو بود.

از ديگر نمايش هايي كه او در آن ايفاي نقش كرده است مي توان به "باغ شب نماي ما" به كارگرداني هادي مرزبان، "نوبت ديوانگي" به كارگرداني هادي مرزبان، "قصه تلخ طلا" به كارگرداني بهروز غريب پور، "روياهاي رام نشده" به كارگرداني سياوش طهمورث، "رودكي" به كارگرداني علي پويان، "نمايش هاي پانتوميم" در انگلستان، "پله بين ها در تدارك قيام" در انگلستان، "سوگ سياوش" به كارگرداني صادق هاتفي در كشورهاي فرانسه، آلمان اشاره كرد.
راد همچنين در تله تئاترهاي ايستگاه به كارگرداني سعيد سلطان پور، آريا داكاپو به كارگرداني پرويز خضرايي، گربه سياه، كشتي نوع و درپوست شير ايفاي نقش كرده است.

وي در زمينه تله تئاتر، كارگرداني نمايش هاي در شاهراه به نويسندگاه آنتوان چخوف، دكتر فاستوس، نشان به نويسندگي آنتوان چخوف را نيز برعهده داشته است.

ايرج راد در مجموعه هاي تلويزيوني بسياري ايفاي نقش كرده است كه بسيار ماندگار هستند از اين مجموعه ها مي توان به امير كبير به كارگرداني سعيد نيك پور، وزيرمختار به كارگراني سعدي نيكپور، سنگ و شيشه به كارگرداني جمشيد حيدري، درپناه تو به كارگرداني حميد لبخنده، گمشده به كارگرداني مسعود نوابي، تلفن مشترك به كارگرداني خسرو ملكان، راهي به سوي خانه، بازي زندگي به كارگردانين مرتضي صفاري، افسون به كارگرداني جواد هاشمي، مزرعه كوچك به كارگرداني سيروس مقدم، گارد ساحلي به كارگرداني محسن شاه محمدي اشاره كرد.

فيلم هاي سينمايي كه راد از سال 50 در آن ها ايفاي نقش كرده، از جذابيت هاي زيادي برخوردارند كه يكي از دلايل آن حضور وي در آن ها است.
بطور مثال فيلم هاي پستچي به كارگرداني داريوش مهرجويي، دايره مينا به كارگرداني داريوش مهرجويي، بنگاه تئاتر ال به كارگرداني بزرگمهر رفيعا، گردباد به كارگرداني كامران قدكچيان، اجاره نشين ها به كارگرداني داريوش مهرجويي، جعفرخان از فرنگ برگشته به كارگرداني علي حاتمي، ويزا به كارگرداني بهرام ري پور، طوبي به كارگرداني خسرو ملكان، چون ابر در بهاران به كارگرداني سعيد امير سليمان، نصف جهان به كارگرداني مرتضي شاملي، سهراب به كارگرداني شيخ بابايي، شور عشق به كارگرداني نادر مقدس، هفت ترانه به كارگرداني بهمن زرين پور، شمعي در باد به كارگرداني پوران درخشنده، جاي او ديگر خالي نيست به كارگرداني مهرداد خوشبخت، از آثاري هستند كه را در آن ها ايفاي نقش كرده است.

ايرج راد كه هم اكنون درخانه تئاتر فعاليت دارد، تلاش زيادي در زمينه قرارداد گروه هاي تئاتري، بيمه هنرمندان و تشكيل سازمان تئاتر مي كند كه ستودني است./ي2
 
برچسب ها: ایرج راد ، بازیگر ، تئاتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار