مدیر بافت تاریخی شهرداری منطقه 12 از تهران قدیم و تحولات آن از زمان مغول ها تا پادشاهان پهلوی، محله ها، مراکز و موزه های قدیمی و تاریخی در این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، آهسته آهسته گام به گام پهنای سبز طبیعت نرمی لطافت استشمام هوای دل انگیز بهاری نوازش پر مهر آفتاب نوروزی نوای آرامش بخش مرغان نوید بخش آغاز سالی نو و بهاری زیبا ارمغان لحظه های شاد احساس سبک بالی در کنار هم نفس آغوش گرم و پر مهر طبیعت بهاری مادر پدر پدربزرگ مادربزرگ حلقه های متصل دوستی صلح و صفا استقبال گرم یار دیرینه گذری بر دروازه های کهن و تاریخی پایتخت سفر به گذشته پیوندی با نیکان و بزرگان!
محمدی گفت: منطقه 12 هسته مرکزی تهران قدیم و نقطه تولد آن تا زمان مغول ها از قریه های نه چندان معتبر به فاصله یک فرسنگی ری محسوب می شد. بعد از ویرانی ری توسط مغول ها این قریه با مهاجرت ساکنان آواره ری کم کم رشد توسعه جمعیت و وسعتش افزایش یافت. در دوره تیموریان نیز به شکل یک شهرک در میان باغ ها بود.
وی ادامه داد: ساکنان اولیه این ده با زندگی در خانه های زیرزمینی و سرداب مانند پناه بردن به خانه های تحتانی برای رهایی از شدت گرما و هنگام حمله دشمن به دلیل ذخیره آذوقه فراوان در طول سال با وجود محاصره طولانی مدت غیر ممکن بودن خروج آن ها از خانه هایشان توسط مهاجمان از حوادث احتمالی در امان بودند.
آهسته آهسته لحظه ها نزدیک گذر کاروان زمان سفر به اعماق تاریخ آشنایی با راز و رمزهای بزرگان و نیاکان شهر دیرینه و پایتخت در عصر قدیم.........!
پایتخت در زمان پادشاهان صفوی
محمدی با اشاره به تحولات تهران قدیم در زمان پادشاهان صفوی گفت: تهران در زمان شاه طهماسب اول صفوی از حالت روستایی به حیات شهری تغییر یافت. در سال 944ه.ق به دستور شاه طهماسب پیرامون شهر با شش هزار گام بنا یکصد و چهارده برج به عدد سوره های قرآن حفر خندقی عمیق و عریض در اطراف آن احداث چهار پل و چهار دروازه از جمله دروازه شمیران در شمال شرقی ابتدای خیابان امیر کبیر کنونی دروازه دولاب در جنوب شرقی خیابان ری کنونی دروازه شاه عبدالعظیم در جنوب خیابات مولوی کنونی دروازه قزوین در جنوب غربی میدان وحدت اسلامی شاپور کنونی تهران متحول شد.
وی با اشاره به تهران قدیم در زمان پادشاهان ایران افزود: پادشاهانی مانند شاه عباس سلطان حسین صفوی نادرشاه افشار کریم خان زند در این شهر توقف داشته اند.
پایتخت در زمان پادشاهان قاجاریه
محمدی با اشاره به تحولات تهران قدیم در زمان پادشاهان قاجاریه گفت:
آقا محمد خان در روز شنبه جمادی الاول سال 1200 ه.ق مصادف با عید نوروز در تهران قدیم به تخت پادشاهی نشست و از آن تاریخ تهران رسما پایتخت شد.
وی با اشاره به تحولات تهران قدیم در زمان فتحعلی شاه افزود: در زمان فتحعلی شاه تهران با احداث دروازه های محمدیه و دروازه ارک رونق و توسعه پیدا کرد.محله های مهم در این زمان محله ارک چاله میدان بازار سنگلج و عودلاجان است.
پایتخت در زمان ناصرالدین شاه قاجار
محمدی با اشاره به وضعیت و جایگاه تهران در زمان ناصرالدین شاه قاجار گفت: تهران در زمان ناصرالدین شاه به علت افزایش زیاد جمعیت و محدودیت های موجود ویرانی دیوارهای طهماسبی احداث محله جدید دولت و افزودن آن به محله های پیشین متحول شد.
وی افزود: جنوب محله دولت در خیابان امام خمینی(ره) و شمال آن خیابان انقلاب فعلی است.
پایتخت در زمان پادشاهان پهلوی
محمدی با اشاره به تحولات تهران قدیم بعد از ناصرالدین شاه و زمان پادشاهان پهلوی گفت: تهران بعد از ناصرالدین شاه توسعه چندانی نیافت و در زمان حکومت پهلوی اول مانند شهرهای مدرن اروپایی تخریب دیوارها و دروازه ها احداث خیابان ها میدان ها به جای آن تغییرات زیاد شهر توسعه یافت.
با گذری بر کوچه پس کوچه ها خیابان ها و محله های این شهر دیرینه و کهن پی به اسرار و رموز بسیار می بریم........!
گذری بر محله های قدیمی پایتخت
محمدی با اشاره به محله های قدیمی تهران گفت: منطقه 12 قلب تاریخی تهران با شش محله قدیمی عودلاجان، سنگلج، چاله میدان، دولت، بازار و ارگ ویژگی های معماری و شهری خود گذشته را در خود به نمایش می گذارد.
وی در ادامه افزود:
بافت و محورهای تاریخی و فرهنگی گذر امام زاده یحیی گذر پامنار گذر میرزا محمود وزیر ناصر خسرو میدان توپخانه... که تعداد آن ها موارد بسیاری را در بر می گیرد. یکی از عناصر اصلی بافت تاریخی و صحنه بسیاری از رخداد های تاریخ ساز و پیوند دهنده فضاهای فرهنگی و تاریخی آن است.
گذری بر موزه ها و آثار تاریخی پایتخت
محمدی با اشاره به موزه ها و آثار تاریخی تهران گفت: 18 موزه از مهم ترین موزه های تهران و کشور از جمله موزه ملی ایران باستان آبگینه کاخ موزه گلستان و... آثار ارزشمندی مانند سر در باغ ملی مدرسه دارالفنون باغ شمس العماره عمارت مسعودیه ... بقاع متبرکه امام زاده زید سید اسماعیل و...
کلیساهای تادئوس سورپ گئورگو... مدارس علمیه عالی شهید مطهری خان مروی و... مساجد امام، ارگ، جامع و... از اماکن مهم در صنعت گردشگری است.
وی با اشاره به شخصیت های فرهنگی و سیاسی مشهور ساکن در تهران قدیم و منطقه 12 مرکز تجاری این منطقه افزود: شخصیت های فرهنگی و سیاسی مشهور ساکن یا فعال در تهران قدیم و منطقه 12 از جمله شهید مدرس قوام السلطنه و... منطقه منحصر به فرد بازار از میراث با ارزش تاریخی و فرهنگی کشور در تهران قدیم و منطقه 12 قرار دارد.
گفتنی است: با گذری بر شهر دیرینه و قدیمی لحظه های شاد و با طراوت هم نشینی با هم نفس و یار دیرینه اتصال حلقه های دوستی صلح و صفا احساس سبک بالی در آغوش گرم و پر مهر طبیعت بهاری سالی نو و پر برکت را به ارمغان خواهد داشت./ز  
گزارش از ساره كلهر
برچسب ها: منطقه ، تهران ، قدیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار