صادرات محصولات کشاورزي از کشور بيش از 20 درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،بر اساس آمار کارشناسی شده از سوی سازمان توسعه تجارت، این ارقام نشان می‌دهد که این دسته از کالاهای صادراتی از لحاظ وزنی ۲۳درصد و از لحاظ ارزشی ۲۹درصد رشد کرده است. همچنین در این مدت، بالغ بر ۲۳میلیون و ۲۷۹ هزار تن محصولات معدنی به ارزش دو میلیارد و ۲۳۲ میلیون دلار صادر شده که ۶/۵درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب و در مقایسه با مدت مشابه پارسال، صادرات معدنی ایران به لحاظ ارزشی و وزنی رشدی بیش از ۲۰ درصد را تجربه کرده است.

صادرات محصولات کشاورزی نیز در این مدت بیش از سه میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار بوده که حجمی معادل دو میلیون و ۴۸۳هزار تن داشته است. براساس این آمار، محصولات کشاورزی ۹/۶درصد از صادرات کشور را در ۱۰ ماه گذشته به خود اختصاص داده است.

صدور محصولات‌کشاورزی از کشور در این مدت نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی و ارزشی رشدی ۲۳ و ۱۶درصدی را تجربه کرده است.

براساس آمار گمرک، از ابتدای سال91 تا پایان بهمنسال گذشته،‌ ۹میلیون و ۱۴۹هزار تن میعانات گازی با ارزشی معادل هشت‌میلیارد و ۶۴۹میلیون دلار و ۱۳میلیون و ۴۰۵ هزار تن محصول پتروشیمی به ارزش ۹ میلیارد و ۲۵۵میلیون دلار صادر شده است.

از سوی دیگر، صنایع دستی که سهم کمی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است، در ۱۱ماه گذشته، ۱۱هزار تن صادرات به ارزش ۴۱میلیون دلار داشته‌اند که به ترتیب رشد ۲۳ و کاهش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

در این مدت، پنج هزار تن فرش دستباف به ارزش ۳۶۲هزار دلار از کشور صادر شده است. بر این اساس، در ۱۱ ماه امسال بیش از ۷۰میلیون و ۸۲۲هزار تن کالا به ارزش ۳۷میلیارد و ۶۹۳میلیون دلار از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ وزنی ۱/۴۹درصد رشد کرده، اما از لحاظ ارزشی افت۴/۱ درصدی را تجربه کرده است.

در همین مدت،‌۳۵میلیون و ۸۷۳هزارتن کالا وارد کشور شده که ارزشی معادل ۴۸میلیارد و ۳۸۷میلیون دلار داشته است. بر این اساس، میزان و ارزش واردات به ترتیب با ۶/۷۷درصد رشد و ۱۱/۸۱درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است. به این ترتیب، تراز بازرگانی خارجی‌(بدون احتساب صادرات نفت خام و دیگر موارد مندرج در توضیح کالاهای غیرنفتی) در ۱۱ماه سال۹۱ با کسری ۱۹میلیارد و ۱۸۸میلیون دلاری روبه‌رو بوده است؛ بنابراین در مدت مذکور، ارزش واردات ۶۲/۳۷درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را به خود اختصاص داده است، این نسبت در مدت مشابه سال قبل ۶۴/۷۷درصد بوده است.

از ابتدای سال 91 تا پایان بهمن سال گذشته، برای سه‌هزار و ۳۷۵ ردیف تعرفه، صادرات انجام شده است که متانول، پروپان مایع،‌ اوره، قیر، پلی‌اتیلن گریدفیلم، بوتان مایع، انواع پسته خندان، سنگ‌آهن، سیمان پورتلند و فلزات گرانبها، ۱۰ قلم کالای عمده صادراتی در این مدت هستند. در ۱۱ماه سال ۹۱، حدود ۹۶/۶۸درصد از ارزش کل صادرات کشور معادل ۲۶میلیارد و ۷۶۲میلیون دلار مربوط به دو قاره آسیا و اروپا بوده و سهم سه قاره آفریقا، آمریکا و اقیانوسیه از صادرات ۲۶میلیارد و ۶۱۹میلیون دلاری کشور، تنها به ۳/۰۲درصد رسیده است. این گزارش حاکی از آن است که عراق با ۱۹/۲۱، چین با ۱۶/۵۳، امارات متحده عربی با ۱۳/۴، افغانستان با ۸/۵۷ و هند با ۸/۲۴درصد سهم، پنج کشور عمده خرید کالاهای صادراتی ایرانی بوده‌اند.

همچنین در این مدت، برای بالغ‌بر پنج‌هزار و ۳۰۴ ردیف تعرفه، واردات صورت گرفته که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته، پنج‌هزار و ۴۹۱ ردیف بوده است. اقلام عمده وارداتی در ۱۱ماه سال۹۱ شامل دانه گندم سخت، شمش‌آهن و فولاد غیرممزوج، دانه ذرت دامی، کنجاله، برنج، شکر تصفیه ‌نشده، مکمل‌های دارویی، محصولات از آهن، ماژول نمایشگر و روغن خام سویاست.

براین اساس، بیش از ۹۶/۹۲درصد از ارزش کل واردات کشور مربوط به دو قاره آسیا و اروپا بوده است. سهم سه قاره دیگر از واردات ۴۸میلیارد و ۳۸۷میلیون دلاری کشور، به حدود چهاردرصد می‌رسد. از ابتدای امسال تا پایان اسفند،‌امارات متحده عربی با سهم ۲۰/۱۶درصد، چین با۱۴/۸درصد، کره‌جنوبی با ۹/۲۱درصد، ترکیه با ۸/۶۶درصد و سوئیس با ۶/۲۹درصد، پنج کشور عمده صادرکننده به ایران بوده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار