آسیا تایمز در مقاله جديد خود تحت عنوان "تحريم هاي ضد ايراني شكست خورده اند" با تاکيد بر بي تاثير بودن تحريم ها معترف است كه قدرتهاي جهاني مي بايستي حق ايران را در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي و غني سازي اورانيوم به رسميت شناسند تا اعتماد ايران نسبت به كشورهاي غربي جلب شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسيا تايمز، نويسنده در ابتداي مقاله با اذعان به تاثير بودن تحريم هاي ضد ايراني در پيشرفت برنامه هسته اي كشورمان مي نويسد "عليرغم آنكه دولت آمريكا تصميم گرفته تا تحريم هاي شديد اقتصادي عليه ايران را شدت بخشد، تحليلگران متفق القول بر اين نظرند كه برنامه هسته اي ايران بدون هيچ گونه وقفه اي ادامه يافته است. براساس گزارشي كه اخیرا از سوي شوراي موسوم به "ناياك" منتشر شد كشورهاي غربي از تحريم ايران به اهداف خود نرسيده و در اين زمينه ناكام بوده اند."
 
"جاسمين رمزي" در ادامه با اشاره به اين گزارش مي افزايد "در تهيه اين گزارش با چندين تن از چهره هاي ايراني در حوزه هاي سياسي و اقتصادي مصاحبه بعمل آمده است. در اين ميان "بيژن خواجه پور"، "رضا مرعشي" و "تريتا پارسي" همگي بر اين نظر بوده اند كه "تحريم برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران تاثيري بر آن كشور نداشته اند و نشان داده كه باج خواهي كشورهاي غربي از ايران آنان را بيش از پيش ترغيب به ادامه پيشرفت هاي هسته اي خود كرده است. در اين گزارش اذعان شده كه بعيد به نظر مي رسد كه جمهوري اسلامي ايران در مقابل تحريم هاي ضد ايراني تسليم شود و احتمالا به برنامه هسته اي خود ادامه خواهد داد. علت اصلي اين مسئله نيز آنست كه كشورهاي غربي گزينه رفع تحريم ها را بر روي ميز قرار نداده اند. دولت آمريكا نيز دائما تهديد نظامي خود را تكرار مي كند."
 
نويسنده با اذعان به مقاومت ايرانيان در مقابل تحريم هاي وضع شده ضد ايراني از سوي كشورهاي غربي مي افزايد "واقعيت آنست كه جمهوري اسلامي ايران عليرغم تحريم هاي وضع شده عليه آن كشور از سال 2006 تا 2010 ميلادي و تحريم هاي يكجانبه وضع شده از سوي دولت آمريكا و كشورهاي اروپايي در مقابل فشارها تسليم نشده و امتيازي را در زمينه برنامه هسته اي به قدرتهاي جهاني عضو گروه 1+5 از جمله آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان نداده است."
 
وي در ادامه با استناد به اظهارات يكي از تحليلگران پيشين سازمان سيا مي افزايد "پائول پيلار" از تحليلگران پيشين سازمان سيا بر اين باور است كه تحريم ها نمي توانند ايرانيان را وادار به ارايه امتياز كنند چرا كه ايراني ها تاكنون دليل موجهي از سوي كشورهاي غربي نديده اند . در اين ميان كشورهاي غربي اظهار داشته اند كه تحريم ها گزينه جايگزين جنگ هستند در حالي كه اين صرفا سخني "سفسطه آميز" است. آنان بي توجه اند كه در اين ميان راهكار ديپلماتيك و ادامه مذاكرات است كه چاره ساز خواهد بود."
 
نويسنده در ادامه با يكي ديگر از كارشناسان ايراني مصاحبه كرده است. "احمد صدري" از كارشناسان پژوهشگران كالج "ليك فارست" در مورد موضع گيري كشورمان در قبال برنامه هسته اي مي گويد "ايرانيان نسبت به آمريكا بدبين هستند. " وي در ادامه با اذعان به "كوربينانه" بودن تحريم هاي ضد ايراني مي افزايد "گرچه تحريم هاي وضع شده عليه ايران تاثيرات جزيي اي بر اقتصاد آن كشور گذاشته است و تاحدودي موجب افزايش قيمت كالاها شده است اما از تاثيرگذاري مستقيم عاجز بوده اند. تحريم هاي وضع شده عليه ايران هوشمندانه نبوده اند. صدري معتقد است در صورتي كه كشورهاي غربي خواهان تغيير موضع ايران هستند خود مي بايستي گام نخست را بردارند و از طريق روندهاي ديپلماتيك جهت گيري هايشان را تغيير دهند. كشورهاي غربي بايستي دست از تلاش در جهت تحقير ملتي با بيش از هزاران سال قدمت تاريخي چون ملت ايران و پيشينه بيش از دو قرن مقاومت در برابر استعمار دست بردارند. آنان مي بايستي با حسن نيت با ايران مذاكره نمايند و پيشنهادات درخور توجهي را به ايرانيان ارايه دهند تا خود از بن بستي كه بدان گرفتار شده اند خارج شوند. در اين ميان مقام معظم رهبري جمهوري اسلامي ايران نيز همواره موكدا فرموده اند كه هرگونه توافقي با قدرتهاي جهاني در صورت برسميت شناختن حق غني سازي اورانيوم ايران از سوي آنان امكان پذير خواهد بود."
 
در ادامه مقاله پيلار اذعان مي كند كه قدرتهاي جهاني چاره اي جز پذيرش حق غني سازي اورانيوم از سوي ايران ندارند و در اين باره افزوده است "نمايندگان ايران و قدرتهاي جهاني عضو گروه 1+5 بار ديگر در تاريخ 6-5 آوريل در آلماتي قزاقستان با يكديگر مذاكره خواهند نمود. قدرتهاي جهاني براي پيشرفت در مذاكرات هسته اي ايران مي بايستي حق ايران در دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي و حق غني سازي اورانيوم توسط آن كشور را برسميت شناسند. آنان بايستي اين نكته را روشن سازند كه در پي سازش با ايرانيان هستند ."

 

برچسب ها: ایران ، هسته ای ، غرب ، حق ، آسیا تایمز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار