دوپينگ عبارت است از افزايش کاذب قدرت و نيروي بدن که با استفاده از داروها و عوامل مختلف ميسر مي شود .

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، اکثريت مردم و حتي ورزشکاران اطلاعات زيادي در مورد دوپينگ و نحوه انجام آن ندارند وفقط اسمي از آن شنيده و يا فقط مي دانند که با دارو دوپينگ مي کنند ولي اين که با چه دارويي برايشان سؤال ا ست . ثابت شده که اکثر ورزشکاران از روي حس کنجکاوي و حتي درحين تمرينات عادي اقدام به مصرف اين داروهاي غير مجاز و مصيبت بار مي کنند و اگر کسي باشد که در مورد خطرات و عوارض اين داروها با دلايل و مدارک سخن بگويد ميزان مصرف کاهش مييابد زيرا ورزشکار حاضر نخواهد بود يک عمر اتهام و بدنامي و عوارض کشنده اين داروها را بر قهرمان شدن در اثر مصرف اين داروها ترجيح دهد.

اولين سؤالي که براي هر فرد مطرح مي شود اين است که چرا ورزشکاران از اين داروها استفاده مي کنند و کدام داروها ، داروهاي محرک و نيروزا اطلاق مي شوند؟  
 
مردم عادي و تماشاگراني که به ورزش گاه ها و استاديوم هاي ورزشي مي آيند تا بيشترين احساسات و تشويق هاي خود را نثار قهرمانان کنند هرگز از عمق و اندازه رقابت سهمگيني که در ميدان ورزشي جريان دارد آگاه نيستند . آن چه که در صحنه يک رقابت ورزشي مي گذرد هيچ چيزي کمتر از يک جنگ واقعي و تمام عيار نيست .  
 
جايي که چند سانتي متر ، چند کيلو ، چند گرم و چند ثانيه و ... اختلاف مي تواند يکي را قهرمان و ديگري را مغلوب نمايد . مصرف انواع داروهاي زيان بخش و مهلک رواج پيدا مي کند.  
 
بديهي است که ورزشکار بطور حتم قهرمان نيست .  
 
جواني که تمام نيروي فکري ، روحي و جسمي خود را روي يک رشته از ورزش سرمايه گذاري کرده و نهايت آرزويش کسب يک مدال قهرماني است و در عين حال هم مي بيند که اگر فقط چند کيلو اضافه تر چند سانتي متر بلند تر و چند ثانيه زودتر به ثبت برساند به آرزويش خواهد رسيد ديگر هيچ ترديدي در مصرف قرص و آمپول به خود راه نخواهد داد . چنين ترديدي را تنها يک شخص بارز ، اراده قوي و انديشه اي پربار مي تواند رقم بزند.  
 
کميته بين المللي المپيک و يا مقامات ترتيب دهندگان بازيها و مسابقات هر چه تلاش کنند و هر چه مقررات را شديد تر کنند قدر مسلم اين است که روز بروز برمصرف انواع داروها با ترکيبات استروئيدهاي آنابوليک ، کوکائين ، آمفتامين و ساير داروهايي که در بيش از صدها نوع قرص و آمپول به کار مي روند افزايش خواهد يافت.  
 
اکنون ورزشکاران به دستور مقامات کشورهاي خود به تمام شيوه هاي پسند و ناپسند متوسل مي شوند تا بر سکوي قهرماني ايستاده و اهداف سياسي دولت ها را جامه عمل بپوشانند و در اين راه جان خود را نيز  
 
مي بازند . بنابراين داروهاي مخدر و محرک نه تنها جان قهرمانان بلکه هدف ونفس ورزش و اينده را به مخاطره انداخته است . باشد که ورزشکاران با درک نفس عمل و بالابردن سطح فکر خويش جلوي اين اهداف را سد کرده و ابهت و صفا و صميميت اخلاقي ازدست رفته ورزش را به جاي اول خود باز گردانند./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
عباس مودب
۱۴:۲۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
بد
آخرین اخبار