یک منتقد سینما:

"رسوایی" نقطه ی شروع "ده نمکی" در فیلمسازی است/کارگردان در گره گشایی داستان سهل انگاری می کند

یزدان سلحشور گفت: "رسوایی" با توجه به سه کار ناموفق قبلی "ده نمکی" به عنوان نقطه ی شروع فیلمسازی برای این کارگردان با توجه به ایده‌برداری از آثار دیگر کار موفقی محسوب می شود.

"یزدان سلحشور" منتقد در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، در خصوص فیلم "رسوایی" گفت: "رسوایی" با توجه به سه کار ناموفق قبلی کارگردان این کار موفقی محسوب می شود اما با داشتن فیلمنامه‌ای جمع و جور در گره گشایی داستان سهل انگاری صورت می‌گیرد و نود و نه درصد از افراد در جشنواره فیلم فجر با توجه به پایان بندی و برخی موارد مخالف فیلم بودند.
وی ادامه داد: به هر حال "رسوایی" نقطه شروع فیلمسازی "ده نمکی" محسوب می شود و برخلاف کارهای قبلی وی این اثر به عنوان یک نثر در قالب سینمایی‌تر یک کار شاهکاری نیست اما برای وضعیت سینمای ایران که تیر خلاصی را خورده فیلم به نسبت خوبی است و با گرفتن نبض مخاطب در دست خود بر روی آن تاثیر گذار محسوب می شود.
این منتقد در خصوص استفاده از المان های جذب کننده مردم همانند کفش و روسری قرمز و بازیگری چون "الناز شاکردوست" عنوان کرد: بیش از دویست فیلم از سال 78 به بعد با استفاده از نمادها و نداشتن روایت موفق عمل نکردند، اما حداقل این فیلم کاراکتر و شخصیت دارد.
"سلحشور" اظهار داشت: این فیلم یک منظر از جامعه را نشان می دهد و شاید در صورت دیدن خود "ده‌نمکی" در خصوص نقد و صحبت با وی کارمان به مجادله و مشاجره هم بکشد اما این فیلم به عنوان یک اثر خوب و سالم قرار نیست جایزه ی کن و اسکار را دریافت کند. کلاس بازی‌ها به نسبت کلاس بازی برخی از بازیگران حاضر در جشنواره بالاتر بود و "اکبر عبدی" بازی خوب و قابل قبولی را از خود ارائه کرد.
وی افزود: در جشنواره صحبت هایی مبنی بر کپی برداری این فیلم از آثار دیگر شده اما دیگر زمان دهه‌ی 60 و بد تلقی نشدن کپی کردن و استفاده از ایده‌ی فیلم دیگر گذشته است و حتی تارانتینو به شاگردان خود در فیلمسازی کپی کردن از آثار دیگر را توصیه می کند.
"سلحشور" در خصوص صحبت‌های ارائه شده در مورد کپی برداری این اثر از فیلم "لات جوانمرد" گفت: در دنیای اختلاط ژانرها دیگر کپی معنا ندارد و بازسازی ایده و ساخت میزانسن های جدید متفاوت در آثار بزرگ دنیا نیز مشهور است نه تنها فیلم "لات جوانمرد" بلکه اثر دلیجان فورد نیز دارای چنین ایده‌‌ای است اما دیگر به این کار کپی برداری گفته نمی شود و در واقع "مسعود ده نمکی" در برخی از سکانس‌ها مثل ورود "الناز شاکردوست" به بازار نشانه گذاری کرده است./ی2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار