یازدهمین اجلاس وزیران خارجه مجمع گفتگوی همکاری آسیایی با شعار نیل به رفاه، پیشرفت و ثبات در آسیا از طریق توسعه پایدار و با حضور وزیران امور خارجه و هیات های دیپلماتیک 32 کشور عضو در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ،  امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در افتتاح این نشست تشکیل صندوق پولی در چارچوب این سازمان، نهاد هماهنگ کننده، تشکیل گروه های کارشناسی و کمک کشورهای پیشرفته به کشورهای کمتر توسعه یافته برای کاهش تدریحی نابرابری های اقتصادی را خواستار شد.
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان نیز که دیشب برای شرکت در این اجلاس وارد تاجیکستان شده بود صبح امروز علاوه بر شرکت در این نشست با امام علی رحمان دیدار و گفتگو کرد.
امام علی رحمان با اشاره به گسترش روزافزون مناسبات دو کشور بویژه در عرصه مبادلات تجاری افزود: میزان مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته به 217 میلیون دلار رسیده است ولی با این همه بیانگر ظرفیت و امکانات موجود در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور نیست. 
رئیس جمهور تاجیکستان بر بهبود بیش از پیش مبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور بویژه در بخش خصوصی تاکید کرد. 
علی اکبر صالحی نیز با اشاره به روابط گسترده جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در زمینه های فنی و مهندسی احداث خطوط لوله آب، گاز، نفت، ساخت راه آهن و جاده ارتباطی ایران، افغانستان و تاجیکستان را از طرح های مهم دو کشور ارزیابی و تصریح کرد: بانک توسعه اسلامی و بانک آسیایی برای تامین اعتبار این طرح ها اعلام آمادگی کردند.
وی همچنین در حاشیه این اجلاس با ئیرین ادریس اف وزیر امور خارجه قزاقستان دیدار کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان هماهنگی برای برگزاری اجلاس آلماتی 2 را از مهمترین محورهای گفتگوی دو طرف اعلام و تصریح کرد: امیدواریم روند رو به جلویی که در آلماتی 1 شاهد بودیم در آلماتی 2 نیز تکرار شود.
بیانیه پایانی این اجلاس در سی و سه بند تنظیم شده و قرار است امشب به امضای اعضای مجمع برسد.






برچسب ها: بین الملل ، آسیا ، صالحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار