ایران، سوریه و کره شمالی اعلام کردند در این پیش نویس خلاء های حقوقی فراوانی وجود دارد که باعث می شود این پیمان به یک پیمان تبعیض آمیز تبدیل شود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، "محمد خزاعی" نماینده ایران در سازمان ملل گفت،  با توجه به مشکلات حقوقی،  نمی توان این پیمان را تصویب کرد. این باعث تاسف عمیق است که تلاش های فراوان چندین کشور برای تدوین یک پیمان قدرتمند متوازن و غیرتبعیض آمیز مورد غفلت واقع شده است.
به گفته خزاعی، یکی از خلاء های حقوقی این است که این پیمان فروش تسلیحات به گروه های شورشی را ممنوع نمی کند.
در همین حال " بشار جعفری "نماینده سوریه نیز با تکرار این نگرانی ها اعلام کرد که او نیز به این مساله اعتراض دارد که پیش نویس کنونی ارسال سلاح به گروه های شورشی را ممنوع نمی کند. هیات کره شمالی نیز همین نگرانی را اعلام کرد و این پیش نویس را  تبعیض آمیز نامید.
چین و روسیه اعلام کرده اند که این پیش نویس را رد نخواهند کرد اما ملاحظات جدی درباره متن و محتوای آن دارند. هند و پاکستان ، هند و کشورهای دیگر نیز با انتقاد از وجوه تبعیض آمیز این پیش نویس اعلام کردند این پیش نویس به نفع صادرکنندگان تسلیحات و ضرر واردکنندگان آن است. 
"مارک لیال" نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد برای اینکه این پیش نویس را به تصویب برساند آن  را در اختیار بان کی مون دبیر کل سازمان ملل قرار داده و به نمایندگی از مکزیک، استرالیا و چند کشور دیگر از وی خواسته است  آن را به رای گیری فوری مجمع عمومی سازمان بگذارد.
برخی منابع می گویند، ممکن است روز سه شنبه این پیش نویس به رای گیری گذاشته شود.
در همین حال " توماس کانتریمن" رئیس هیات آمریکایی نیز گفت: ما در پی این هستیم که این پیمان به زودی در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود.
در صورت تصویب این پیمان در مجمع عمومی ابتدا باید  دست کم به امضاء و تصویب پارلمان 50 کشور عضو برسد تا صورت اجرایی پیدا کند.






برچسب ها: بین الملل ، ایران ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار