سازمان ملل از دریافت گزارش‌هایی خبر داده است که نشان می‌دهند دولت میانمار در خشونت‌های اخیر مرگبار علیه مسلمانان روهینگا دخالت داشته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی؛توماس اوجه کوئینتانا ، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق بشر میانمار، روز پنج‌شنبه (۲۶ مارس، ۶ فروردین) با صدور بیانیه‌اعلام کرد: من گزارش‌هایی دریافت کرده‌ام که نشان‌از دخالت دولت در برخی از اقدامات خشونت‌آمیز دارد.

وی افزود: ارتش و نیروی پلیس باید هم‌اکنون برای نقض حقوق بشر پاسخگو باشند.

بعد از آغاز موج جدید حملات علیه مسلمانان در ۲۰ مارس ۲۰۱۳، دست کم ۴۰ نفر در مرکز میانمار کشته شده‌اند.

مقامات دولتی میانمار درپی این حملات، در برخی از مناطق، وضعیت اضطراری و قانون منع آمد و شد اعمال کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق بشر در میانمار همچنین تاکید کرد، دولت (میانمار) باید «برای جلوگیری از گسترش خشونت به دیگر بخش‌های کشور و جلوگیری از تضعیف روند اصلاحات، اقدام فوری» اتخاذ کند.

با آغاز موج جدید خشونت علیه مسلمانان میانمار، مساجد به آتش کشیده شده‌اند، منازل در آتش سوخته و اجساد نیم‌سوخته در خیابان‌ها به چشم می‌خورند؛ بسیاری از شاهدان این اوضاع را عمدتا بخشی از یک مبارزه کاملا سازمان‌یافته می‌دانند.

ویجای نامبیار، مشاور ارشد سازمان ملل در امور میانمار که روز یک‌شنبه (۲۴ مارس) از شهر خشونت‌زده میکتیلا دیدن کرده است، بخش گسترده این خشونت را «طراحی‌شده» دانسته و از دولت میانمار خواسته است عوامل مسئول در این تراژدی را مجازات کند.

دولت میانمار بارها به علت ناکامی و کوتاهی در حفظ جان جماعت مسلمان این کشور که به روهینگاها موسوم هستند، با انتقاد و اعتراض مواجه شده است.

بر اساس گزارش‌ها، در خشونت افراط‌گرایان بودایی که همواره جماعت مسلمان را هدف حمله قرار داده و خانه‌های آنان را در ایالت راخین، به آتش می‌کشند، صدها تن از روهینگاها کشته و هزاران مسلمان دیگر آواره شده‌اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار