برخي از عفونت هاي ناشي از غذا با ايجاد مشكلات و عوارض جدي همراه بوده و مي تواند موجب بروز نارسايي هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي عروقي، تنفسي و كليوي شود.

عليرضا توسلي، استاديار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با وجود پيشرفت هاي مختلف در زمينه پزشكي و ارتقاي سطح بهداشتي در اغلب جوامع و كشورها، اما همچنان بيماري ها و عفونت هاي غذايي به عنوان يك مشكل مهم و جدي در جهان مطرح است.

وي با بيان اينكه عفونت هاي غذايي به ويژه در كودكان، سالمندان، زنان باردار و افراد دچار سيستم ايمني ضعيف خطرناك است، تأكيد كرد: برخي از عفونت هاي ناشي از غذا با ايجاد مشكلات و عوارض جدي همراه بوده و مي تواند موجب بروز نارسايي هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي – عروقي، تنفسي و كليوي شود.

توسلي افزود: همچنين بيماري هاي مفصلي، استخواني، عصبي، ايمني و بسياري ديگر از بيماري ها و نارسايي هاي زمينه اي و مزمن نيز با بروز بيماري ها و عفونت هاي غذايي در ارتباط است.
وي يادآور شد: علاوه بر شايع بودن عفونت هاي غذايي، ساير عفونت ها نيز شيوع بالايي در مناطق مختلف جهان دارند كه از بين آن ها مي توان به مالاريا، سل، عفونت هاي دستگاه تنفسي، سرخك و بسياري ديگر از عفونت ها اشاره كرد.

توسلي گفت: در كنار بيماري هاي عفونتي و واگير، شيوع بيماري هاي مزمن و غير واگير نيز خود بر مشكلات بهداشتي و درماني در جهان افزوده و آمار ابتلا، ناتواني و مرگ و مير ناشي از بيماري را به شدت افزايش داده است.

وي خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد كه اقدامات موجود و راهكارهايي كه توسط دولت ها، سازمان ها، مجامع و مراكز بهداشتي و درماني در جهان ارائه شده است، به هيچ وجه كافي نبوده و نتوانسته در كنترل بيماري هاي مختلف اعم از عفوني و مزمن و كاهش موارد ابتلا و مرگ و مير چندان موفق باشد./س

برچسب ها: عفونت ، مزمن ، بهشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار