كريستين ساينس مانيتور در مقاله اي تحت عنوان "تحريم ها پيشرفت برنامه هسته اي ايران را سرعت بخشيده است" با اذعان به بي تاثير بودن تحريم ها افزود كه تنها با لغو تحريم هاي وضع شده از سوي آمريكا مي توان شاهد پيشرفتي جدي در مذاكرات هسته اي با جمهوري اسلامي ايران بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از كريستين ساينس مانيتور، "اسكات پترسون" نويسنده با اذعان به بي تاثير بودن تحريم هاي ضد ايراني وضع شده مي افزايد "كشورهاي غربي در رسيدن به هدف اصلي خود كه همانا كاهش پيشرفت برنامه هسته اي جمهوري اسلامي بوده شكست خورده اند. كشورهاي غربي در صدد بوده اند تا از طريق تحريم ها اين كار را انجام دهند اما در رسيدن به هدف خود ناكام بوده اند. در گزارش جديدي كه منتشر شده و در آن با كارشناسان ايراني در زمينه هاي مختلف مصاحبه شده است همگي بر اين نظر بوده اند كه تحريم هاي كنوني كشورهاي غربي عليه كشورمان بي تاثير بوده اند." 

نويسنده در ادامه مي افزايد "دولت آمريكا و كشورهاي اروپايي در صدد بودند تا از طريق اعمال تحريم عليه نظام بانكي جمهوري اسلامي ايران از نقل و انتقالات مالي و بانكي توسط آن كشور جلوگيري كنند آنان همچنين تحريم ها را بر بخش نفتي ايران وضع كرده اند با اين هدف كه درآمدهاي ايران كاهش يابد و ايرانيان نتوانند برنامه هسته اي خود را ادامه دهند. واقعيت آنست كه ايران از زمان وضع تحريم ها عليه آن كشور تعداد سانتريفوژهاي خود به منظور غني سازي اورانيوم را افزايش داده است و سانتريفوژهايي از نسل دوم كه كارآمدتر از سانتريفوژ هاي قبلي هستند را در تاسيسات هسته اي اش نصب نموده است. سانتريفوژهاي ايراني قابليت غني سازي 5 تا 20 درصدي اورانيوم را دارند. در نتيجه شواهد نشان مي دهند كه تحريم هاي وضع شده عليه جمهوري اسلامي ايران ناكارآمد بوده اند. افزايش تحريم هاي ضد ايراني نشان مي دهد كه قدرتهاي غربي خواهان باج گيري از ايرانيان هستند و همين مسئله باعث مي شود تا جمهوري اسلامي ايران روند و سرعت برنامه هسته اي خود را شدت بخشد." 

نويسنده مقاله در ادامه با "تريتا پارسي" عضو شوراي موسوم به "شوراي ملي آمريكايي – ايراني" (نياك) مصاحبه كرده است. پارسي در اين ميان با اذعان به بي تاثير بودن تحريم ها در وارد نمودن خدشه بر عزم و اراده ايرانيان در پيشبرد برنامه هسته اي شان مي افزايد "بسيار نامحتمل بنظر مي رسد كه جمهوري اسلامي ايران در مقابل فشار ناشي از تحريم هاي ضد ايراني كشورهاي غربي تسليم شود.... هيچ گونه برنامه مفيدي از سوي غرب براي رفع تحريم ها بر روي ميز قرار داده نشده است. دولت آمريكا نيز از سوي ديگر دايما جمهوري اسلامي ايران را تهديد به استفاده از قوه قهريه مي كند." 

نويسنده مقاله در ادامه مي افزايد "من در ادامه با يكي از معاونين پيشين وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز مصاحبه كردم. وي نيز معتقد بود كه فشار تحريم هاي وضع شده از سوي غرب عليه ايران افزايش يافته است اما ايرانيان به جاي آنكه ضعيف شوند، قوي تر شده اند و نشان داده اند كه استراتژي كشورهاي غربي در قبال ايران نادرست بوده است." 

نويسنده در ادامه با اشاره به "بي تناسب بودن" پيشنهادات ارايه شده از سوي كشورهاي غربي و خواسته هاي آنان از ايرانيان مي افزايد "عدم توازني جدي ميان خواسته هاي كشورهاي غربي از جمهوري اسلامي و مشوق هايي كه ارايه داده اند وجود دارند." 

نويسنده در ادامه با توصيه اي به دولت آمريكا مي افزايد "آمريكايي ها مي توانند با استفاده از كنگره آن كشور تحريم هاي وضع شده عليه ايران را لغو نمايد تا مشوق هاي جدي به ايران اشاره كند. تنها از اين طريق است كه مي توان ديپلماسي با ايران را تقويت كرد." 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار